Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).

Forsikringsselskaber klager i stigende grad over Arbejdsskadestyrelsens afgørelser, og de får ofte medhold. Brancheorganisationen Forsikring & Pension og 3F kritiserer sagsbehandlingen for at være for dårlig.

Det kan tage lang tid at få anerkendt en arbejdsskade. Og det er en skuffelse og et ekstra gok i nødden for den skadelidte, når Ankestyrelsen efterfølgende ændrer Arbejdsskadestyrelsens afgørelse om erstatning og godtgørelse, siger Ulla Sørensen,

Selvom man får tilkendt en erstatning og godtgørelse for mén efter en arbejdsskade, er der ingen garanti for, at man får alle pengene. 

Ifølge Ankestyrelsens seneste statistik for arbejdsskader klager forsikringsselskaberne oftere end før over styrelsens afgørelser. Fra 2009-2013 er andelen af klager fra forsikringsselskaberne steget fra 7 til 12 procent Ud af i alt 12.377 klager til Ankestyrelsen i 2013 kom de 1.484 fra forsikringsselskaber. Hovedparten handlede om netop erstatning og godtgørelser.

- Forsikringsselskaberne er måske gode til at spotte fejl og mangler, men de klager ikke for sjov. De klager, fordi der er sket fejl. Og der sker fejl, når man behandler mange sager. Men sagsbehandlingen i Arbejdsskadestyrelsen har simpelt hen ikke været god nok, siger underdirektør Hans Reymann-Carlsen fra forsikringsselskabernes brancheorganisation Forsikring & Pension.

- Vi har løbende været i dialog med Arbejdsskadestyrelsen og påpeget problemerne. Vi håber, at de tiltag, som er sat i værk på baggrund af Kammeradvokatens undersøgelse, vil føre til forbedringer, siger han.

Utilfredsstillende for alle

57 procent af forsikringsselskabernes klager i 2013 førte til, at Arbejdsskadestyrelsens afgørelse blev lavet om. For 3F, der har ca. 10.000 verserende sager i Arbejdsskadestyrelsen, er resultatet ofte, at den skadelidte får færre penge.

- For et medlem af 3F, der har fået en arbejdsskade og efter en langvarig sagsbehandling får erstatning og en godtgørelse for mén, er det en skuffelse og et ekstra gok i nødden, når afgørelsen senere bliver ændret af Ankestyrelsen, siger Ulla Sørensen, der er ansvarlig for 3F's arbejdsmiljøpolitiske arbejde.

- Og det er ikke bare vores medlemmer, det går ud over. Det er utilfredsstillende for alle. Det må være et kvalitetskrav til Arbejdsskadestyrelsen, at man træffer de rette afgørelser fra begyndelsen, siger hun.

Over en fjerdedel af afgørelserne ændres

I 2013 omgjorde Ankestyrelsen 27 procent af alle klagesager fra Arbejdsskadestyrelsen. Det sker enten ved at ændre afgørelsen eller sende sagen tilbage, fordi der manglede oplysninger. Pressekonsulent Jesper Egelund, Ankestyrelsen, oplyser, at det ikke er unormalt.

- Det helt overordnede billede er, at godt en fjerdedel af de klagesager, som Ankestyrelsen behandler, bliver ændret eller sendt tilbage til ny behandling. Det er uanset, om de kommer fra Arbejdsskadestyrelsen eller landets kommuner, siger han.

Merete Agergaard, direktør i Arbejdsskadestyrelsen, erkender i en skriftlig kommentar til Fagbladet 3F, at styrelsen på nogle områder "har haft en udfordring med at producere afgørelser af en tilstrækkelig kvalitet."

- Det afspejles også i, hvor mange sager, der omgøres eller hjemvises i Ankestyrelsen. Derfor har Arbejdsskadestyrelsen i 2014 iværksat en omfattende handlingsplan, der skal forbedre kvaliteten af afgørelserne, udtaler Merete Agergaard.