Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).

Vi er klar til en retssag for at sikre dansk løn, lyder det fra Metroselskabet, efter to firmaer er stukket af fra regninger for lønsnyd.

Metroen koster godt 23 milliarder kroner, men har haft mange sager om social dumping.

Polske metroarbejdere kigger lige nu langt efter de to millioner kroner, deres tidligere arbejdsgivere er dømt for at have snydt dem for på metrobyggeriet. Begge firmaer er meldt til inkasso.

Men pengene vil blive betalt af Metroselskabet, hvis de ikke bliver betalt af de to firmaer.

Det udtaler den ny underdirektør i Metroselskabet, Louise Høst. Dermed lover hun at bruge kædeansvar til at håndhæve byggeriets krav om dansk løn.

- Hvis det til sidst viser sig, at lønmodtagerne ikke kan få deres penge, og alle muligheder er udtømt, ja, så bringer vi vores kontrakter i spil. Og det kan være, at vi skal tilbageholde penge fra hovedentreprenøren, siger Louise Høst fra Metroselskabet.

Udmeldingen kommer, efter det danske firma Jobco og polske Kormal er løbet fra regninger for lønsnyd på metroen for i alt to millioner kroner. Jobcos direktør har sagt, at firmaet ikke har penge til at betale, og polske Kormal har forladt landet. 3F forventer derfor, at regningerne ikke bliver betalt, og har indledt inkassosager mod dem.

Klar til retssag

I kontrakten har den italienske hovedentreprenør Copenhagen Metro Team (CMT) skrevet under på, at alle firmaer, de hyrer, betaler dansk løn. Men det har indtil nu været uvist, om Metroselskabet ville bruge kædeansvar til at håndhæve kontrakten.

Udmeldingen betyder, at Metroselskabet er klar til at betale pengene og tilbageholde et tilsvarende beløb fra den betaling, der ellers skulle gå til hovedentreprenøren.

- Men det er klart, at alle andre muligheder skal være udtømte, for vi kan ikke agere bank for virksomheder, der har svært ved at betale deres regninger, siger Louise Høst.

Samtidig understreger underdirektøren, at ledelsen i Metroselskabet er klar til at tage en retssag, hvis CMT ikke ønsker at betale i en sag om kædeansvar.

Skal ikke kunne betale sig

Hos 3F er der glæde over kædeansvaret på metrobyggeriet.

- Det er godt, at Metroselskabet vil tage ansvar for den underbetaling, der sker på byggeriet, mener Jens Kirkegaard, formand for byggegruppen i 3F Bygge, Jord og Miljø i København.

- Jeg håber, det kan få en opdragende effekt, så entreprenøren på metroen finder ud af, at det ikke kan betale sig at hyre firmaer, der snyder med lønnen, siger Jens Kirkegaard.