Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

De sidste år har danskerne fået stadig længere mellem hjem og job. Det er godt for arbejdsmarkedet og for pengepungen, men skidt for lokalområderne.

Danskerne bruger stadig mere tid i bil, bus og tog.

Længere tid i bilen, på skinnerne og i bussen. Kortere tid med familien. Sådan er virkeligheden for et støt stigende antal danskere.

Fra 2006 til 2013 har danskerne nemlig fået stadig længere afstand mellem hjemmet og arbejdet. Mens danskerne i gennemsnit havde 17,6 kilometer til arbejdet i 2006, måtte vi i gennemsnit pendle 20,1 kilometer hver vej i 2013. Det viser de seneste tal fra Danmarks Statistik.

Fra 2006 til 2013 har danskerne altså i snit måttet pendle 2,5 kilometer længere hver vej - og altså 5 kilometer mere hver dag. Den største ændring finder man i Sydjylland og i Vestjylland. I begge landsdele har borgerne i snit måttet pendle 4,2 kilometer længere fra hjem til arbejde fra 2006 til 2013.

Godt for arbejdsmarkedet - skidt for lokalområderne

At danskerne pendler stadig længere viser, at vi generelt er meget fleksible på arbejdsmarkedet. Det fortæller Henrik Toft Jensen, som er lektor på Roskilde Universitet og forsker i pendling.

- Set fra samfundets og arbejdsmarkedets perspektiv er det meget positivt, at danskerne er villige til at pendle langt for at komme på arbejde. Omvendt er det negativt for miljøet og for trængslen på vejene, siger Henrik Toft Jensen.

Lange pendlerafstande har også en kedelig konsekvens for de kommuner, hvor mange må pendle langt på arbejde.

- Det er ofte mænd, som pendler langt til arbejde. Hvis man skal bruge 1-2 timer hver vej på at pendle, er der ikke mange timer i døgnet til andet. Det rammer især det lokale foreningsliv. Dem, der pendler langt, har simpelthen ikke tid til at deltage i det, fortæller Henrik Toft Jensen.

Pendling giver penge på kontoen

Selvom pendling koster tid væk fra familie og fritidsaktiviteter, er der til gengæld masser af penge at hente, hvis man pendler til for eksempel Aarhus og København - også selvom transport koster mange penge.

Det viser beregninger, som Dansk Ejendomsmæglerforening har lavet for Fagbladet 3F.

- At pendle til København eller Aarhus giver selvfølgelig større udgifter til transport. Men det bliver mere end opvejet af, at man bor meget billigere, hvis man flytter fra storbyerne, forklarer cheføkonom Troels Theill Eriksen fra Dansk Ejendomsmæglerforening.

Beregningerne tager udgangspunkt i en familie med et barn, hvor begge tjener 25.000 kroner om måneden, og den ene pendler til København eller Aarhus, mens den anden arbejder i hjemkommunen.

Bor familien i Faxe eller Vordingborg på Sydsjælland, vil de have et rådighedsbeløb på mellem 13.000 og 14.000 hver måned. Vælger de i stedet at bo i København, har de under 10.000 kroner til rådighed.

Noget tilsvarende gælder for en familie i det jyske. Vælger familien at bo i for eksempel Odder eller Syddjurs, har de mellem 13.000 og 15.100 til rådighed hver måned. Bor de i stedet i Aarhus, er der kun mellem 10.000 og 11.000 til rådighed hver måned.

Læs forudsætningerne for regnestykket her og se udregningen for din kommune nederst i artiklen