Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).

En 34-årig mand har netop fået en bøde i Landsretten i Stockholm for at udføre kørsel for Uber i Sverige. Det svenske transportarbejderforbund er tilfreds med dommen, der slår fast, at Uber ikke er samkørsel. Forbundet advarer om, at der hersker stor uvidenhed blandt Uberchauffører om, at de kører ulovlig kørsel.

Det svenske transportarbejderforbund er tilfredse med dommen. - Vi har længe ment, at der er tale om sort kørsel, siger Emil Burman, afdelingen for politik og kommunikation, det svenske transportarbejderforbund.

En 34-årig mand er blevet kendt skyldig i overtrædelse af taxilovgivningen ved 2. instans i det svenske retssystem, der svarer til Landsretten i Danmark. Den 34-årige Uberchauffør blev i sommeren 2015 taget på fersk gerning, da han i sin bil udførte kørsel for Uber. Han var i fuld gang med at læsse kunder i Stockholm, mens en politipatrulje holdt bag ved hans køretøj og observerede.

Det svenske transportarbejderforbund er tilfreds med dommen.

- Vi har længe ment, at der er tale om sort kørsel, siger Emil Burman fra afdelingen for politik og kommunikation i det svenske transportarbejderforbund.

Dommen var en stadfæstelse af en dom fra Stockholms Tingsrätt - byretten - fra september 2015, hvor chaufføren blev dømt til at betale 50 dagbøder á 200 kroner plus 800 kroner til den svenske "brottsofferfond" - en fond til ofre for forbrydelser. I alt svarende til cirka 8.700 danske kroner. Det skriver mediet Taxi og Minibus Nyheder.

Stor mangel på viden

Emil Burman understreger, at persontransporter, hvor man åbner sin bil for passagerer, hvor det endelige bestemmelsessted for føreren ikke er kendt på forhånd, efter transportarbejderforbundets mening aldrig kan være samkørsel.

- Det har retten nu har fastslået. Rettens dom viser også, at der er en stor mangel på viden blandt Uberchauffører. Mange har tilkendegivet, at de troede, det var lovligt. Vi ser meget alvorligt på den måde at udnytte folk på, siger han.

Han kender ikke antallet Uber-biler i Sverige.

- Det ved kun Uber, og det er også et problem. Der er risiko for, at når chauffører bliver dømt, så finder de bare nogle nye chauffører. Det koster jo ikke Uber noget. De tjener flere penge, jo flere mennesker som kører for dem, siger han.

Danske retssager på vej

Han kritiserer Uber for at hævde, at de er en samkørselsordning, og på den måde prøver at retfærdiggøre deres eksistens.

- Vi er ikke enige. Samkørsel betyder, at en person, der allerede har til hensigt at køre et sted hen, lader andre køre med og samtidigt kan få en rimelig kompensation for udgifter til brændstof og slidtage på bilen for kørslen, siger han.

I Norge har Landsretten netop dømt Uber ulovlig. Det er forbudt for chauffører og i strid med norsk taxilovgivning at tilbyde kørsel efter Ubers forretningsmodel.

I Danmark kommer de første sager for en domstol i slutningen af april. Her er en række Uberchauffører blevet sigtet af Københavns Politi for overtrædelse af taxiloven og taxibekendtgørelsen.

Se hvor Uber er i konflikt med loven