Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Selvom DSB ofte omtales i negative vendinger, har hver tredje dansker et positivt billede af virksomheden, viser ny undersøgelse. Forsker er overrasket.

Hver tredje dansker mener, at DSB har et godt image. Det er overraskende ifølge Finn Frandsen, professor i virksomhedskommunikation.

Ferien er forbi, og danskerne skal igen til at pendle mellem hjem og arbejde. Og sker det med DSB, kan man fortsat risikere forsinkede tog, sporarbejde og togskifte. 

Det har dog ingen betydning for danskerne, når de skal vurdere virksomhedens image. 

Hver tredje danskere mener, at DSB har et godt eller meget godt image. Det viser en undersøgelse, som Analyse Danmark har lavet for 3F blandt 1.066 danskere. 

Hvis man tæller danskerne med en neutral opfattelse af DSB's image med, lander tallet på to ud af tre danskere.

Mange er opvokset med DSB

Det er et overraskende højt tal. Det mener Finn Frandsen. Han er professor på Aarhus Universitet og forsker i virksomhedskommunikation. 

- Det overrasker mig. For det er pænt mange danskere, der er positivt eller neutralt indstillet over for DSB, siger Finn Frandsen og henviser til, at DSB har været igennem mange omskiftelige perioder gennem tiden. 

- DSB nyder godt af at være et gammelt dansk firma. Mange er opvokset med DSB, og det er en del af den danske arv, siger han. 

Ifølge Finn Frandsen er forretningsfolk og akademikere blandt de tilfredse kunder hos DSB, fordi de kan arbejde i toget. 

Forskel på image og omdømme

Finn Frandsen påpeger, at det er vigtigt at skelne mellem image og omdømme. Ifølge Finn Frandsen er et image et kort, følelsesbetonet billede, mens omdømme handler om et længere forhold. Derfor skal der mere til for at ødelægge et omdømme end et image. 

- Den almindelige forbruger går rundt i et univers, hvor der er utrolig mange stimuli og informationer. Det gør, at man ikke altid får et klart, fyldestgørende billede af, hvad der er sket, siger Finn Frandsen. 

- Nogle gange rammer informationen ikke forbrugerne, og det gør, at nogle slipper billigt afsted, fordi forbrugerne simpelthen ikke opdager det, siger Finn Frandsen og henviser til den tyske bilproducent Volkswagen som et eksempel.

- Tyskerne har stadig stor tillid til Volkswagen. På trods af deres krise med svindel med dieselbilernes forurening, siger han.