Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Arbejdstilsynet brugte en personbil til at undersøge en dødsulykke med en 18 tons tung lastbil. At undersøge en lastbilulykke med en personbil giver ingen mening, mener arbejdsmiljøekspert.

Arbejdstilsynets tilsynsførende på sagen forsøgte at fastlægge årsagen til dødsulykken med lastbilen ved at bruge sin egen personbil og få den til at trille på ulykkesstedet, hvor der var en hældning på arealet. Men det lykkedes ikke, fremgår d

En personbil af mærket Toyota. Det brugte Arbejdstilsynet til at undersøge en dødsulykke med en 18 tons tung lastbil. En 28-årig mandlig, lastbilchauffør omkom efter ulykken, der skete 26. juni 2009 på Sydsjælland.

Der var ingen vidner til ulykken. Men ifølge politiet og Arbejdstilsynets teori blev lastbilchaufføren klemt mellem to lastbiler på en parkeringsplads af grus hos et frugt-engrosfirma. Politiet og tilsynet vurderer, at ulykken skete, fordi chaufføren ikke havde trukket håndbremsen i den lastbil, han havde kørt i. Derved trillede lastbilen baglæns over mod en parkeret lastbil, hvorved chaufføren, der stod mellem de to biler, kom i klemme.

Arbejdstilsynets tilsynsførende på sagen forsøgte at fastlægge årsagen til dødsulykken med lastbilen ved at bruge sin egen personbil og få den til at trille på ulykkesstedet, hvor der var en hældning på arealet. Men det lykkedes ikke, fremgår det af Arbejdstilsynets notat på knap to sider om dets undersøgelse af arbejdsulykken. 

At undersøge en lastbilulykke med en personbil giver ingen mening. Det mener Kent J. Nielsen, der er souschef på Arbejdsmedicinsk Klinik ved Regionshospitalet i Herning. Han har læst Arbejdstilsynets notat om ulykken.

- Det er mærkeligt, at de ikke har undersøgt, om den lastbil, der var involveret i ulykken, kunne trille. Arbejdstilsynets teori om ulykken bliver lidt undermineret af, at personbilen ikke ville trille på ulykkesstedet, siger Kent J. Nielsen til Fagbladet 3F. 
 

Vognmand: Lastbilen var flyttet fra uheldsstedet

Vognmand Claus Jensen oplyser, at han i forbindelse med Arbejdstilsynets undersøgelse udleverede lastbilens nøgler til tilsynets tilsynsførende, som selv gik rundt ude på pladsen.

Hvad tænker du om, at han har brugt sin egen personbil til at undersøge en lastbilulykke?

- Det kommer helt bag på mig, at du siger, at han har prøvet. Det har jeg ikke hørt noget om, at han har gjort. Og så tænker jeg bare, at en lastbil er tonstung i forhold til en personbil, der vejer nogle hundrede kilo, siger vognmand Claus Jensen til Fagbladet 3F.

- Jeg vil sige, at hvis man endelig skulle undersøge sådan noget, så skulle man gøre det med en lastbil. Men det har jeg slet ikke noget belæg for, siger han.
 

Tilsynsførende: Undersøgelse uden mangler

Arbejdsulykken blev undersøgt af daværende tilsynsførende i Arbejdstilsynet Poul Wagner, der er uddannet maskinmester. Han oplyser til Fagbladet 3F, at han på ulykkestidspunktet i 2009 havde arbejdet i 28 år i Arbejdstilsynet, og at han har undersøgt i alt 35-40 dødsulykker i sin tid i tilsynet. Dermed mener Poul Wagner, at han ”helt bestemt” havde den rigtige baggrund for at undersøge dødsulykken hos frugt-engrosfirmaet.     

Poul Wagner oplyser, at han på ulykkestidspunktet selv havde en Toyota og vurderer, at den vejede et ton. Til sammenligning vejede lastbilen 18 ton ifølge politiets rapport om ulykken.

Når du siger, at der er en væsentlig forskel, hvad kan man så bruge undersøgelsen med din egen bil til?

- Man kan sige, at hvis en lille, let personbil begynder at trille, så vil en stor lastbil i hvert fald altid gøre det, siger Poul Wagner og forklarer, at en lastbil har mindre rullemodstand og er meget tungere.

- Ja, det vil jeg stærkt gå ud fra, siger Poul Wagner, der i dag arbejder som arbejdsmiljørådgiver hos et autoriseret arbejdsmiljørådgiverfirma.

Når du konkluderer, at det var umuligt at få din egen bil til at trille på området med den mindre hældning, hvad konkluderer du så på den baggrund? 

- Det konkluderer jeg ikke noget på andet end, at det i hvert fald ikke var stejl nok til at få min bil til at rulle. Men jeg har nok konkluderet, at det ikke udelukker, at en lastbil kan begynde at rulle, netop af de årsager jeg lige har sagt, siger Poul Wagner.

- Jeg mener ikke, at der er nogle mangler ved den, siger Poul Wagner om sin undersøgelse.
 

Tilsyn: Vi vil ikke anvende metoden igen

Tilsynschef i Tilsynscenter Øst Flemming Bentzen vurderer i en mail til Fagbladet 3F, at den pågældende tilsynsførende var kompetent til at vurdere, om arbejdsmiljøloven var overtrådt i forbindelse med dødsulykken.

- Vi kan ikke fuldt ud afdække, hvorfor den tilsynsførende brugte sin egen bil til at undersøge ulykken. Det er ikke en normal måde at undersøge den slags ulykker på. Det er dog vigtigt at understrege, at det ikke har været afgørende for at vurdere, om Arbejdsmiljøloven er blevet overtrådt, skriver Flemming Bentzen.

- Det er ikke en metode vi normalt anvender, og det heller ikke en metode vi kommer til at anvende igen, skriver han.

Advokaturchef hos Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi Jeanette Vincentz Andersen oplyser til Fagbladet 3F, at det er nyt for politiet, at Arbejdstilsynet har undersøgt lastbilulykken med en personbil. Hun mener, at det ”lyder fornuftigt”, at Arbejdstilsynet ikke længere vil undersøge en lastbilulykke på den måde.

Fagbladet 3F har været i kontakt med moderen til den afdøde lastbilchauffør. Hun ønsker ikke at udtale sig.