Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Arbejdstilsynet undersøgte aldrig arbejdsulykke, hvor lastbilchauffør Jakob Platz Rasmussen omkom på jobbet. Arbejdsgiver afviser svigt.

Sorg, frustration og forbløffelse. De følelser sidder 51-årige Jytte Høj Rasmussen tilbage med efter hendes mands død i en arbejdsulykke. En arbejdsulykke, som Arbejdstilsynet ikke undersøgte. Og som politiet henlagde uden at afhøre arbejdsgiveren, give en bøde eller rejse retlig tiltale.

- Vi undrer os meget over, at Arbejdstilsynet ikke har undersøgt Jakobs dødsulykke. Og at vi intet har hørt fra tilsynet, siger hun.

Den sønderjyske enke fortæller, at hun og hendes tre børn fortsat er hårdt mærket efter dødsulykken, og at de ikke er klar til at fortælle om de personlige omkostninger ved tabet af deres mand og far.

Han omkom 5. august 2013 omkring klokken 18.25.

Læs mere om dødsulykker
 

Fordæk eksploderede

Den mandag var 50-årige Jakob Platz Rasmussen på arbejde og kørte i sin arbejdsgivers lastbil. Bilen var læsset med grus, som 3F'eren havde hentet i en grusgrav ved Thyborøn og skulle køre til en svellefabrik i Fredericia.

Kort før afkørslen til Tørring på den midtjyske motorvej eksploderede lastbilens højre forhjul. Han mistede herredømmet over lastbilen, der fortsatte ud i en kornmark. Trækkeren og anhængeren blev totalskadet. Førerhuset mast.

Jakob Platz Rasmussen døde af mange indre kvæstelser, viste embedslægens ligsyn senere.

- Lastbilen var af ældre dato og i uforsvarlig stand. Vognmanden havde bestilt en ny lastbil, som Jakob skulle køre i, siger Jytte Høj Rasmussen og fortæller, at hendes mand havde taget billeder af lastbilen for at vise dens dårlige stand.

Billederne var gemt på hans telefon og computer, som lå i lastbilen. Hans pung var det eneste, enken modtog fra politiet efter ulykken.
 

Politirapport: Meget slidte fordæk

En bilinspektørs undersøgelse viste, at trækkerens fordæk var ”meget slidte”. Og at dækmønstret på trækkerens forhjul var ”minimalt” og på grænsen af en millimeter.

”Lastbilens styrende hjuls unormale dækslitage indicerede, at lastbilens styregeometri ikke har været korrekt. Kørsel med ikke korrekt indstillet styregeometri sammenholdt med en stor belastning vil generere varme og kan være en medvirkende årsag til, at højre forhjul eksploderede,” skrev Rigspolitiets færdselsafdeling i dets rapport om ulykken.

I rapporten skrev færdselsafdelingen, at dækeksplosionen førte til et kraftigt styreudslag til højre.
 

Tilsyn: En fejl at anmode om politirapport

Politiet sendte dets rapport om ulykken til Arbejdstilsynet og bad om en udtalelse i sagen. Svaret kom en uge senere, da Arbejdstilsynet 27. september 2013 skrev et brev til Sydøstjyllands Politi om ulykken.

”Det fremgår af fremsendelsen, at Arbejdstilsynet skulle have anmodet om rapporten, men det må bero på en fejl fra vores side, da vi ikke fører tilsyn med rene færdselsulykker,” skrev tilsynet i brevet og konstaterede:

”Arbejdstilsynet har derfor sluttet sagen.”
 

Tilsyn: Vi undersøger ikke ulykker i trafikken

Fagbladet 3F har bedt Arbejdstilsynet om aktindsigt i dødsulykken. Men tilsynet oplyser, at det ikke har nogen ”tilsynssag” at give aktindsigt i.

I en mail til Fagbladet 3F skriver Arbejdstilsynets presseafdeling, at fagbladet kan citere kontorchef Bent Horn Andersen for:

- Arbejdstilsynet har ikke undersøgt den pågældende ulykke, da der er tale om en ulykke, der er sket i trafikken. Sådanne ulykker undersøges som udgangspunkt ikke af Arbejdstilsynet men af politiet, da forhold i trafikken reguleres af færdselsloven. Fejl på køretøjet hører også under færdselsloven og vil derfor heller ikke være noget, som Arbejdstilsynet vil vurdere.
 

Politiet: Lastbilen var nysynet

Advokaturchef hos Sydøstjyllands Politi Birgit Nielsen oplyser, at Jakob Platz Rasmussen kørte med 37,5 ton grus – og dermed ikke overlæs. At han overholdt reglerne for køre- og hviletid. Samt at servostyringspumpen ikke kunne undersøges efter ulykken, fordi lastbilen var for beskadiget.

Ifølge advokaturchef Birgit Nielsen blev arbejdsulykken ikke en sag efter arbejdsmiljøloven, fordi Arbejdstilsynet efter at have fået politiets rapport skrev tilbage, at ”de ikke vil foretage sig videre”.

Hun oplyser, at politiet henlagde sagen, fordi lastbilen var synet og godkendt ved et omsyn 18. juli 2013. Samt at chaufføren forud for ulykken lige var vendt tilbage fra ferie. Og at lastbilen havde holdt stille, så der ikke var nogen, der kunne have slidt dækkene ”fuldstændig urimeligt ned”. 

- Altså hvis arbejdsgiveren, eller ham der ejer lastbilen, har sendt den til syn, og den er gået gennem et syn, så må man gå ud fra, at tingene er i orden. Jeg tror i hvert fald ikke, vi har nogen chance for at drage ham til ansvar, når lastbilen er så nysynet, som den var på det her tidspunkt, siger Birgit Nielsen.

Om bilinspektørens konklusion om nedslidte dæk, siger hun:  

- Vi har i hvert fald vurderet, at der ikke var noget at gøre rent strafferetligt. Og at det ikke er en straffesag, og derfor har vi indstillet efterforskningen.
 

Arbejdsgiver: Intet svigt

Ejerne af Vognmandsfirmaet Allan & Jesper A/S, Jesper Hansen og Allan Jessen, oplyser i en mail til Fagbladet 3F, at de ved Jakob Platz Rasmussens ulykke mistede en ”god, dygtig og påskønnet kollega og ven”. De betegner ulykken som dybt ulykkelig og en hændelse, som ingen kunne forudse.

- Vi har i forbindelse med ulykken og efterfølgende haft en god, løbende dialog med de efterladte. Vi har stor forståelse for den sorg og det tab, som ulykken har ført med sig, og vi forstår behovet for at finde en årsag eller en skyldig, skriver de i mailen og fortsætter:

- Men vi mener naturligvis ikke, at det er retvisende, at bilen var i uforsvarlig stand. Den var nysynet. Der har ikke været noget efterspil i forhold til politi eller retsvæsen – fordi der var tale om en ulykkelig hændelse, og ikke om nogen form for svigt fra virksomhedens side. Af samme grund kom et erstatningsansvar heller ikke på tale.

De sønderjyske arbejdsgivere skriver, at lastbilen gik gennem syn ”cirka 14 dage før ulykken, hvor hverken problemer med dæk eller olielækage fra servostyring blev bemærket”.

Firmaejerne har ikke svaret på Fagbladet 3F's spørgsmål om, hvorvidt der var skiftet dæk på lastbilen efter, den havde været til omsyn 18. juli 2013 – og inden ulykken 5. august 2013.