Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Den sidste politiske opbakning mangler til at sætte gang i at omdanne halm til biobenzin, og nu truer tidsfrister. 3F’s forbundsformand går i aktion for at støtte projektet.

Forbundsformand Per Christensen besøgte mandag det nuværende biogasanlæg i Holstebro. Nu er det op til politikerne at sikre byggeriet af det nye grønne raffinaderi.

Et af Danmarks mest ambitiøse energiprojekter er i fare. Politikerne på Christiansborg har besvær med at beslutte sig. Det kan betyde, at 1.000 nye job går tabt.

På en mark ved Holstebro er der planer om at bygge et raffinaderi, der på en avanceret måde skal omdanne halm til en ny type biobenzin (bioethanol). Både Novozymes og DONG er involveret i projektet.

Men det er nødvendigt med opbakning fra Christiansborg, og den lader vente på sig. På grund af nogle tidsfrister fra blandt andet EU kan det pludselig blive for sent.

Derfor går 3F's forbundsformand, Per Christensen, nu i aktion. Han besøgte mandag Holstebro og vil presse på for at få projektet gennemført.

- Det vil have stor beskæftigelsesmæssig betydning i Nordvestjylland, siger Per Christensen.

Fakta om Maabjerg Energy Center

Biobenzinen skal blandes i almindelig benzin

Forsyningsselskaberne i Holstebro og Struer har arbejdet med planerne i fire år. De driver i forvejen verdens største biogasanlæg i Holstebro.

Det nye raffinaderi skal kobles sammen med biogas-produktionen og også med en anden af naboerne - et stort kraftvarmeværk. Sammenbindingerne giver ekstra miljøgevinster.

Men forudsætningen er, at politikerne vil indføre et krav om, at der skal puttes lidt af den nye slags biobenzin i den almindelige benzin. Det vil øge prisen på standeren med 3 øre pr. liter.

- Men den samfundsmæssige gevinst er meget større. Derfor kunne politikerne bruge en del af statens gevinst på at sætte afgiften på benzin ned med de samme 3 øre, siger Jørgen Udby, der er formand for konsortiet bag bioraffinaderiet.

3 øre/literen kan kickstarte dansk bioeventyr

Formand: Socialdemokraterne bakker op

Socialdemokraternes formand, Mette Frederiksen, besøgte Holstebro for et par uger siden. Her gav hun sit partis opbakning til, at den nye type biobenzin skal blandes i den almindelige benzin. Flere andre partier bakker også op.

Men der mangler besked fra Venstre og Dansk Folkeparti. Venstres gruppeformand, Søren Gade, skrev for nylig i et debatindlæg om projektet, at det er nu, det grønne guld skal samles op fra mulden. Partiets top tøver dog stadig, og det har Per Christensen svært ved at forstå.

- Jeg talte for nylig med statsministeren, og da spurgte jeg til bioraffinaderiet, fortæller Per Christensen. Nu vil vi sætte endnu mere gang i at tage kontakt til politikerne.

Der ligger 2.250 job på en mark mellem Holstebro og Struer 

Støtte fra virksomheder og EU under tidspres

Både Novozymes og DONG er efterhånden utålmodige efter at komme i gang. Det indledende udviklingsarbejde er slut. Hvis ikke der snart sker noget, satser de to koncerner måske i stedet på andre områder.

Projektet har fået lovning fra EU om støtte på cirka 300 millioner kroner. Men hvis ikke der træffes beslutninger inden for de næste få måneder, risikerer det tilsagn at forsvinde igen.

Hvis politikerne bakker op nu, kan byggeriet begynde næste efterår. Der vil blive omkring 1.250 arbejdspladser under opførelsen, som tager to år. Byggeriet løber op i omkring 2 milliarder kroner.

Projektet vil derefter give 1.000 varige arbejdspladser fremover. Og driften løber rundt fra dag 1, lover folkene bag projektet.

EU-millioner vil skabe grøn jobfest i Vestjylland