Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Over 20.000 danskere har skrevet under på, at regler i EU skal strammes for at stoppe social dumping. Det har en virkning, mener forsker.

Mere end 20.000 danskere har skrevet under på, at EU-regler om social dumping skal strammes. Det er over dobbelt så mange underskrifter, som den danske kvote forlanger.

Det skal være slut med Ryanair-job, Uber-metoder, piratkørsel, usle forhold for chauffører og social dumping ved at misbruge EU's regler. Det har 20.225 danskere indtil videre skrevet under på

Underskriftsindsamlingen foregår i hele EU. Målet er én million underskrifter, der støtter en stribe af forslag til skærpede EU-regler og pligt til bedre kontrol og håndhævelse af reglerne. 

Hvis der lander én million underskrifter på EU-Kommissionens bord, skal Kommissionen handle ifølge EU-regler om borgerindflydelse. Det kan blandt andet ske ved at indføre ny lovgivning.

Det har virket før

Ifølge Laust Høgedahl, der er arbejdsmarkedsforsker på Aalborg Universitet, handler initiativet med underskriftsindsamlingen om at få en direkte vej ind til dagsordenen i EU. En institution, som ellers ofte klandres for at lide et demokratisk underskud. 

- Det handler om at mobilisere befolkningen og derved få stillet et lovforslag. Og det har jo virket før, siger Laust Høgedahl.

Frem til i dag er det nemlig lykkedes at nå én million underskrifter i europæiske underskriftsindsamlinger fire gange. Blandt andet om regler for dyreforsøg og ret til rent drikkevand.   

Der er blandt danskerne stor opbakning til den danske arbejdsmarkedsmodel og stor tiltro til, at arbejdsmarkedets parter løser udfordringerne på arbejdsmarkedet, siger Laust Høgedahl. Han er derfor heller ikke overrasket over de mange danske underskrifter. 

- Det er et udbredt ønske blandt danskerne, at de metoder, der undergraver den danske model, støtter man ikke, siger han. 

Et klart dansk signal

Formand for Transportgruppen i 3F Jan Villadsen er enig med Laust Høgedahl, og han ser de mange danske underskrifter som et klart dansk signal. 

- 20.000 danske underskrifter sender også et vigtigt politisk signal herhjemme. Det er det antal underskrifter, nye politiske partier skal bruge for at stille op til Folketinget, siger Jan Villadsen. 

- Alle ved, at det er rigtigt svært at opnå, og for mig er signalet klart. Danskerne ønsker ikke et Ryanair-samfund baseret på Uber-job. De ønsker indgreb mod social dumping, siger han. 

Det er 230 europæiske fagforeninger på transportområdet, der står bag underskriftsindsamlingen. Den løber frem til midten af september. I Danmark er 3F Transport blandt de danske fagforbund, der er med i initiativet, der hedder ”Fair Transport Europe”. 

Danmark første land i mål

Ifølge EU's regler er det ikke nok at samle en million underskrifter i et enkelt land. Mindst syv europæiske lande skal indsamle en minimumskvote fastsat efter landets størrelse. I Danmark er kvoten på 9.750 underskrifter. Men Danmark har nu samlet over dobbelt så mange underskrifter, og i 3F håber Jan Villadsen, at Danmark når over 30.000 underskrifter. 

Det er imidlertid første gang, at Danmark har samlet underskrifter nok til at nå sin kvote. I forbindelse med Fair Transport-initiativet var Danmark det første land, der nåede i mål. Sverige og Belgien blev nummer to og tre. 

Rumænien, Finland, Kroatien og Slovenien forventes at blive de næste lande, der når i mål.