Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

I næsten 40 år er der blevet sorteret breve på Københavns Postterminal. København siger farvel til en af de sidste store industriarbejdspladser, når Postterminalen flytter til Taastrup næste år. Fagbladet var på et sidste besøg på den legendariske arbejdsplads.

På Københavns Postterminal er der 700 postarbejdere. Næste år skal terminalen flytte til Taastrup, og ikke alle medarbejdere kan beholde deres job.

Der bliver stadig sorteret post på den berømte postterminal ved Københavns Hovedbanegård. Herfra bliver den største del af posten til Sjælland distribueret.

Men næste år er det slut for de 700 postarbejdere, der er ansat i Postterminalen - i daglig tale KHC. Snart skal de flytte ud i et industrikvarter i Taastrup. Hvert år bliver der sendt 15 procent færre breve, så der er ikke brug for alle i de nye lokaler på vestegnen.

- Det er en trykket stemning. Vi kan desværre ikke undgå fyringer, og de fleste vil gerne med til Taastrup, siger Karina Sørensen, der er fællestillidsrepræsentant.

På grunden midt i København skal der bygges luksushoteller. Ud over en del arbejdspladser forsvinder også en helt særlig arbejderkultur, som har sat sit præg på hovedstaden, siden Københavns Postcenter blev indviet af Dronningen tilbage i 1979.

Fagbladet 3F har været på et sidste besøg hos aftenholdet i den gamle terminal.

Kyllingeslagteriet

Direkte fra lufthavnen kommer pakkeposten fra Kina, ofte med elektronik, som danskerne har købt på nettet. De store postsække med pakker hænges op på kroge i “kyllingeslagteriet” og bliver tømt ud på båndet til videre sortering. Her er der stadig brug for mange folk. Det er ikke alt, maskinerne kan klare.

40.000 breve i timen

I dag kommer de fleste breve fra storkunder som SKAT, DONG eller TRYG. De bliver proppet i de supersmarte CFC-maskiner, der kan sortere op til 40.000 breve i timen. Det gør de ved at tage billeder af brevenes postnumre og placere dem i bakker, så de er lige til at cykle ud med for postbudene. Disse maskiner skal med til Taastrup.

Motorvejscaféen

På interimistiske borde og stole holder aftenholdet kaffe- og spisepause, hvis de ikke lige har lyst til at gå i kantinen. Måske de selv har madpakke med. Tæt forbi kører gaffeltrucks i højt tempo. Derfor kælenavnet “motorvejscaféen”.

Bevar fællesskabet

I 19 år har 43-årige Heidi Madsen arbejdet i PostDanmark. Hun var med til at lukke postcentret i Ringsted ned:

- Arbejdsmiljøet var helt anderledes, fordi Ringsted var et meget mindre sted. Men alle kom med til København. Med Taastrup er det noget helt andet. Her skal vi bryde op til noget helt nyt. Mange er nervøse for, om de mister jobbet. Vi håber meget, at vi kan bevare det fællesskab, som vi har, når vi holder julefrokost, tager på Bakken eller til Mølleåen, siger hun.

Platten på væggen

Da det nye flotte postcenter åbnede i 1979, var det med besøg fra Dronningen og Prins Henrik og stor festivitas. Ved den lejlighed blev der også fremstillet denne platte, som i dag hænger på kontoret for Fællesklubben, altså tillidsrepræsentanternes kontor på KHC.

Smeltedigel

61-årige Tim Poultney har arbejdet på KHC i 22 år:

- Det er ingenting i forhold til mange af mine kolleger. Nogle har været her, siden centret åbnede (i 1979, red.). Jeg håber, vi kan bevare den forskellighed, som vi har i dag, når vi skal til Taastrup, siger han.

I dag kommer postarbejderne på KHC fra 40 forskellige nationaliteter. Tim selv stammer fra England.