Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Stadig flere køber dagsbeviser af SKAT, så de lovligt kan bruge firmaets varebil til for eksempel at køre affald.

Tømrersvende og mange andre kan nu lovligt køre private ærinder i varebiler, og det benytter flere og flere sig af - til glæde for både dem selv og statskassen.

Det kan koste megastore bøder at bruge firmabilen til et privat ærinde. Men nu gør en ny ordning det meget nemmere at anvende varebilen til for eksempel at flytte eller at køre affald væk. Det benytter flere og flere sig af, viser en opgørelse, SKAT har foretaget for 3F.

SKAT solgte i fjor over 26.000 dagsbeviser til privat brug af gulpladebiler. De koster 185 kroner eller 225 kroner pr. døgn afhængigt af bilens størrelse, og dermed har staten tjent 6,6 millioner kroner på ordningen i fjor.

Alle vinder på ordningen, mener organisation

I 2013 blev der solgt 19.000 dagsbeviser. Dermed bruges ordningen af stadigt flere, viser tallene fra SKAT.

- Det er en win-win ordning, der på den ene side gør det mere smidigt for lønmodtagere og erhvervsdrivende, og som samtidig giver ekstra kroner i statskassen, siger cheføkonom Bo Sandberg fra arbejdsgiverorganisationen Dansk Byggeri.

- Tidligere har der været gråzoner i lovgivningen, og der er udstedt mange bøder og afgifter for ulovlig brug af gulpladebiler. Nu er der mere klare linjer, siger Bo Sandberg.

Snyd og bedrag forhindres

Chefkonsulent Henning Boye Hansen fra revisionsfirmaet BDO siger, at danskerne tit bliver beskyldt for bevidst at ville snyde og bedrage.

- Men dagsbeviserne til gulpladebiler beviser, at folk gerne vil gøre tingene rigtigt, hvis det kan ske på en nem og enkel måde, siger Henning Boye Hansen.

Han er 100 procent sikker på, at statens indtægter er større ved salg af dagsbeviser end ved at udstede bøder og afgifter. Det er nemlig regler, som SKAT ikke har brugt meget tid på at kontrollere, siger han.

Formand: God idé med fiks ordning

Formand Søren Folkersen fra Bygningsarbejdernes Fagforening i Odense hører ikke medlemmerne snakke særligt meget om at bruge firmabilen privat, fordi de ikke er specielt bevidste om, at det var ulovligt. Derfor er den nye ordning smart.

- Da jeg selv var på byggepladser, hændte det, at folk lånte mesters bil uden at tænke synderligt over det. Hvis den slags har været i strid med reglerne, er det fint, hvis der er fundet en fiks ordning til at gøre det lovligt, siger Søren Folkersen.