Gå til hovedindhold

For anden gang på blot fem måneder må Arbejdstilsynet ændre dets praksis i forhold til dødsulykker. Fremover vil tilsynet undersøge alle arbejdsrelaterede dødsulykker i trafikken helt til bunds, fastslår beskæftigelsesminister Jørn Neergaard Larsen (V).

Det er rigtig fornuftigt, at Arbejdstilsynet fremover systematisk og konsekvent vil undersøge alle arbejdsrelaterede dødsulykker i trafikken, mener beskæftigelsesminister Jørn Neergaard Larsen (V).

Arbejdstilsynet har ikke været dygtige nok til at undersøge arbejdsrelaterede dødsulykker i trafikken, men det bliver der lavet om på nu. Det slog beskæftigelsesminister Jørn Neergaard Larsen (V) torsdag fast på et åbent samråd i Folketinget.

- Arbejdstilsynet har gjort mig opmærksom på, at der i dag ikke i tilstrækkelig grad er en systematisk opfølgning på dødsulykker i trafikken. Det er ikke godt nok, siger Jørn Neergaard Larsen.

- Jeg er derfor tilfreds med, at Arbejdstilsynet har oplyst mig om, at tilsynet finder det rigtigst at ændre praksis. Arbejdstilsynet vil fremover sikre, at der bliver fulgt op på hver eneste arbejdsrelaterede dødsulykke. Også dem, der sker i trafikken. Det er rigtig fornuftigt, at disse ulykker nu systematisk og konsekvent bliver undersøgt, siger ministeren.
 

Tilsyn skal indhente politirapporter og besøge virksomheder

Det er anden gang på blot fem måneder, at Arbejdstilsynet ændrer praksis for undersøgelse af dødsulykker.

Den nye praksis for arbejdsrelaterede dødsulykker i trafikken kommer, efter Fagbladet 3F blandt andet har afdækket, hvordan stort set identiske dødsulykker i trafikken er blevet behandlet efter forskellige lovgivninger og endt med vidt forskellige bøder. Og hvordan 21 dødsulykker i trafikken er endt uden bøder til arbejdsgiverne. På trods af at der i flere tilfælde var alvorlige fejl og mangler på det køretøj, som den afdøde havde fået stillet til rådighed. 

- Arbejdstilsynet vil fremover sørge for at indhente politirapporter om dødsulykker i trafikken. Vurdere, om der efter en ulykke skal rejses retlig tiltale mod en arbejdsgiver. Og besøge virksomheder for at se, om der i forbindelse med for eksempel en ulykke med en lastbil, er sket overtrædelser af arbejdsmiljølovgivningen, siger Jørn Neergaard Larsen.
 

"Et skridt på vejen"

Arbejdsmiljøordfører Christian Juhl (EL) mener, at det har været alvorlige svagheder i Arbejdstilsynets hidtidige praksis.

- Det har langt fra været sikkert, om en dødsulykke på jobbet i trafikken også er behandlet som en arbejdsulykke. Og der har været en verden til forskel på de bøder, der er blevet givet efter færdsels- og arbejdsmiljøloven, siger Christian Juhl.

- Det er meget positivt, at Arbejdstilsynet vil stramme op og ændre praksis. Det er et skridt på vejen, siger Christian Juhl.
 

Tilfredshed hos 3F

Ulla Sørensen, der er ansvarlig for 3F's arbejdsmiljøpolitiske arbejde, hilser Arbejdstilsynets nye praksis velkommen.

- Jeg er godt tilfreds med, at der bliver strammet op og kommer fokus på arbejdsmiljøet og forebyggelse af dødsulykker i trafikken. Hver en dødsulykke er en for meget, og hver en ulykke skal man tage ved lære af for at forebygge, at lignende ulykker ikke sker igen, siger Ulla Sørensen.

- Vi færdes alle som mennesker i trafikken og må alle have en forventning om, at de køretøjer, som folk kører rundt i, når de er på arbejde, er i en forsvarlig stand. Og at arbejdsgiverne ikke overtræder arbejdsmiljølovgivningen, siger hun.