Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Over halvdelen af danskerne opfatter flyselskabet SAS positivt. Det skyldes, at SAS er en del af det danske arvegods, mener forsker.

58 procent af danskerne vurderer, at SAS har et godt eller meget godt image. Det viser en undersøgelse lavet af Analyse Danmark for 3F blandt 1.066 danskere.

Scandinavian Airlines har formået at bibeholde selskabets gode image på trods af økonomiske og organisatoriske kriser gennem de seneste mange år. 

Sådan siger flertallet af danskerne i en ny, stor undersøgelse, som Analyse Danmark har lavet for 3F blandt 1.066 danskere. 

Her svarer 58 procent af danskerne, at SAS har et godt eller meget godt image. 

Hvis man tæller danskerne med en neutral opfattelse af SAS's image med, ender tallet på 77 procent. 

”Så godt som hjemme”

Tilbage i 2008 optrådte blandt andre tidligere udenrigsminister Uffe Elleman-Jensen og den nuværende Games of Throne-skuespiller Nikolaj Coster-Waldau i landsdækkende tv-reklamer for SAS. Her var sloganet ”Så godt som hjemme”. 

Substansen i netop det slogan er årsag til danskernes positive vurdering af flyselskabets image. Det vurderer Finn Frandsen. Han er professor på Aarhus Universitet og forsker i virksomhedskommunikation. 

- Danskerne har en opfattelse af at være hjemme, når de rejser med SAS. Vi er vokset op med SAS, og det er en del af det danske arvegods, siger Finn Frandsen. 

Det gode image smitter ikke af på aktiemarkedet

Når danskerne vurderer SAS's image, tænker de mere på sikkerheden og knap så meget på selve virksomhedsdelen. Det mener Søren Askegaard, der er professor på Syddansk Universitet og forsker i forbrugeradfærd.   

- Hvordan SAS er som virksomhed med tumult i ledelsen og i økonomien, er fløjtende ligegyldig for passagererne. For dem handler det mere om selve flyveturen, at flyet ikke styrter ned, og at flyet afgår til tiden, siger Søren Askegaard. 

Ifølge Jacob Pedersen, der er aktieanalysechef hos Sydbank, smitter de danske forbrugeres positive oplevelse af SAS ikke af på aktierne i selskabet. Indtil videre er SAS-aktierne faldet 30 procent i 2016.   

- Aktierne er faldet, fordi det har været et gunstigt miljø, hvor priserne kunne hæves. Nu er der kommet konkurrence på området, og det er noget, aktierne reagerer på, siger Jacob Pedersen.