Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Forståeligt nok er en lang række af landets borgmestre oprevne over de besparelser på togdriften, som finansminister Claus Hjort Frederiksen nu lægger op til. Nedskæringerne vil ramme yderområderne hårdt, som både mister transport og jobs.

Det må betegnes som dårlig timing. Mens tusindvis af pendlere i disse uger får forlænget deres rejsetid til og fra arbejde, meddeler finansministeren, at regeringen har planer om at gennemføre et blodbad på den i forvejen nedslidte togdrift.

Alle de forbedringer og vedligeholdelsesprojekter, der var lagt op til på jernbanen, så blandt andet yderområderne kunne få ordentlig togdrift, bliver nu sløjfet. Borgerne rundt om i landet må derfor vinke farvel til nye lokalbaner, hastighedsopgraderinger der kunne få dem hurtigere til og fra arbejde, flere afgange samt en mere sikker drift og mere moderne materiel.

En tur til - med IC4

I stedet må pendlerne i yderområderne nu forberede sig på en hverdag, der kommer til at bestå af endnu flere trængte ture i togbusser, lange rejsetider og mere venten på perronen på grund af forsinkelser og aflysninger. De skal også fortsætte med at være afhængige af ustabile IC4-tog og de gamle, storforurenende dieselhakkere. For med Claus Hjorts massive spareplaner bliver der ingen penge til forbedringer af den ellers nedslidte jernbane. 

De yderområder, som politikerne på Christiansborg ellers har travlt med at række en hjælpende hånd, får med finansministerens besparelser en blodtud, der vil kunne mærkes. For det er indlysende - som borgmestrene også gør opmærksom på - at besparelser på infrastrukturen i disse områder får voldsomme konsekvenser.

Er målsætningen at få folk til at blive boende, skal de jo have gode muligheder for at transportere sig til og fra arbejde og uddannelsesstederne. Er ambitionen at tiltrække nye familier, er det jo logisk, at transportmulighederne er noget af det første, man kigger på, hvis man som familie overvejer at slå sig ned et sted.

Velfungerende transportmuligheder er et fuldstændig afgørende parameter, hvis en by eller region har ambitioner om at skabe arbejdspladser, nærmiljø og vækst. Derfor er det også besynderligt, at Venstre-regeringen slår sig stort op med planer om udflytning af arbejdspladser, mens de samtidig forringer transportmulighederne de steder, hvor de gerne vil flytte folk og deres arbejdspladser hen.

Arbejdspladser forsvinder

Claus Hjorts besparelser gør ikke bare "av" på yderområderne, når det drejer sig om transport. Også når det handler om arbejdspladser, vil finansministerens forringelser på jernbanen få store konsekvenser. For alle de byggeprojekter og forbedringer, der var lagt op til med investeringerne i jernbanen, ville have skabt en masse arbejds- og praktikpladser rundt om i Danmark.

Så samtidig med at regeringen lancerer store udflytningsplaner af statsansatte, dropper de at skabe fornuftige arbejdspladser til folk, der bor i yderområderne.

Det skønnes, at regeringen skal bruge omkring 944 millioner på at tvangsforflytte akademikere fra storbyerne for at realisere deres udflytningsplaner. Derfor virker det helt på månen, at regeringen med den ene hånd pisker folk til at rejse fra byen til landet, mens de med den anden tvinger folk til at rejse fra yderområderne, fordi de ikke vil investere i infrastruktur og arbejdspladser.