Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).

Direktører, ledere, sælgere og andre får nu firmabil af deres virksomheder for samlet seks milliarder kroner om året. For nogle kan det være en fidus, siger FDM.

Mange danskere har store biler som firmabiler. Reglerne begunstiger nemlig dyrere køretøjer.

Over 86.000 danskere behøver ikke tænke på, hvad benzinen koster, eller om motoren skranter. De får nemlig fri bil stillet til rådighed af deres arbejdsgiver.

Stadig flere nyder gavn af det gode. På to år er 1.032 flere danskere begyndt at køre i firmabil. Dermed vokser også virksomhedernes udgifter. Danskerne kører nu i firmabil for seks milliarder kroner om året.

Det viser tal, som SKAT har trukket ud af systemerne for Fagbladet 3F.

Skat af fri bil 

Mange kilometer privat gør det til en god forretning

Det kan være en fidus for nogle mennesker at få fri bil. Specielt hvis de bor tæt på deres arbejdsplads og derfor ikke ville kunne trække noget fra på selvangivelsen for at køre i egen bil. Og særligt hvis de kører mange kilometer privat i bilen, for eksempel på ferierejser i udlandet.

Det siger afdelingschef Torben Kudsk fra Økonomisk Politisk Sekretariat i FDM.

- Men hvis det er en god forretning for den ansatte, så bliver økonomien dårligere for virksomheden i forhold til at give medarbejderen penge for at køre for virksomheden i sin egen bil. Så bliver fri bil mere et personalegode, siger Torben Kudsk.

Firmabil eller egen bil

Flere firmabiler i andre lande

Med et stigende antal firmabiler er Danmark måske på vej i samme retning som Tyskland, Belgien og Holland. Her er det langt mere udbredt, at virksomheder stiller biler til rådighed for deres ansatte, fortæller Torben Kudsk.

Tallene fra SKAT tyder på, at firmabilerne vokser. I gennemsnit skal hver bruger nu betale skat af en årlig værdi på 70.000 kroner.

Det betyder, at cheferne og de andre i fri bil gennemsnitligt netto skal af med højest omkring 40.000 kroner årligt for deres køretøj. Det gælder, hvis de betaler topskat.

Sådan kører du lovligt på gule plader

Reglerne tilgodeser større biler

Der kører mange BMW'ere, Audi'er og andre store biler som firmabiler. De danske regler begunstiger nemlig de større køretøjer.

- Det vil aldrig kunne gå at have en VW Up! eller lignende mindre biler som fri bil. Der sker nemlig beskatning af bilens værdi ud fra mindst 160.000 kroner, siger Torben Kudsk.

Han tilføjer, at der er kommet mange nye tilbud om privatleasing af biler. De kan i nogle tilfælde være mere gunstige end at få en fri bil.

Nu hæfter chefen for din fartbøde