Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).

Ansatte i PrivatAir, som flyver ruter for SAS, arbejder uden overenskomst.

Passagerer på SAS-fly kan normalt regne med, at stewardesser og piloter nyder godt af en overenskomst. Altså at der er styr på løn- og arbejdsvilkår. Men sådan er det ikke på en ny SAS-rute mellem København og Boston i USA.

Besætningen på ruten har ingen overenskomst. Det skriver Avisen.dk.

På den nye rute, som åbnede 29. marts, har SAS hyret en ekstern leverandør til at flyve. Nemlig schweiziske PrivatAir, der leverer hele pakken med fly, personale, brændstof og forsikring.

Stewardesser og piloter hos PrivatAir arbejder på den nye rute i SAS-uniformer, og Boeing-flyet er malet som andre SAS-fly. Men de ansatte i PrivatAir har ingen overenskomst i modsætning til SAS' egne ansatte.

Det vækker vrede i fagforeninger, at SAS hyrer et selskab uden overenskomst.

- Vi har det ikke særligt godt med, at SAS bruger PrivatAir. Det er absolut ikke efter vores ønske, siger Christa Ceré, formand for fagforeningen CAU, der repræsenterer 1.100 kabineansatte hos SAS i Danmark, til Avisen.dk.

SAS: Det er markedsvilkår

Hos piloterne i SAS ser man også kontrakten med PrivatAir som et problem.

- Principielt mener jeg, at underleverandører til SAS skal have en overenskomst. Det har de ikke i PrivatAir, og det forhold vil vi nu forsøge at tage op med SAS, siger René Arpe til Avisen.dk.

Han er formand for Dansk Pilotforening, hvis medlemmer flyver for SAS eller Cimber.

Hos SAS forsvarer konstitueret pressechef Anna Vibeke Nielsen, at SAS bruger PrivatAir uden overenskomst.

- Det vigtigste er, at vores leverandører har markedsmæssige vilkår, og det har PrivatAir, skriver Anna Vibeke Nielsen i en mail til Avisen.dk.

Gammel aftale

SAS oplyser, at man nu stiller krav til alle eksterne leverandører om, at de skal tilbyde ansatte en overenskomst. Om hvorfor det ikke gælder PrivatAir, skriver Anna Vibeke Nielsen til Avisen.dk:

- Aftalen med PrivatAir er indgået for et par år siden, og dengang var det ikke på samme måde et krav, at underleverandører havde overenskomst.

Svaret stiller ikke Christa Ceré fra fagforeningen CAU tilfreds.

- Det kan meget vel være, at kontrakten med PrivatAir er indgået for flere år siden, men det undrer mig, at SAS ikke allerede den gang undersøgte selskabets forhold til bunds, siger Christa Ceré til Avisen.dk.

Piloter: Vi kan presse SAS

I Dansk Pilotforening gør René Arpe opmærksom på, at man godt kan presse SAS og dets underleverandører.

- Det har vi lige set i sagen med Flybe, som er ekstern leverandør for SAS i Sverige. Efter varslede strejker blandt alle svenske piloter - herunder SAS-piloter - har Flybe netop indgået overenskomst i Sverige, siger René Arpe til Avisen.dk.

I PrivatAir har direktøren tidligere ytret, at personalet ikke har brug for en overenskomst.

Direktør Greg Thomas har til Check-in.dk sagt: "Vi har ingen overenskomster. Vi forhandler individuelt med vores ansatte. Min filosofi har altid været, at det ikke vil forbedre relationerne til vores ansatte at bringe en fagforening på bane."