Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Transportfirmaet GLS fræser derudad med billig levering af pakker og overskud på 75 millioner kroner. Men ofte er det illegale arbejdere, der bringer pakkerne ud.

GLS bringer pakker ud i hele Danmark. Igennem tre år har vognmændene under GLS brugt illegal arbejdskraft.

Tre forskellige vognmænd, der kører for det internationale pakkepostfirma GLS, har i 2014 fået bøder for at bruge illegale chauffører. De kommer fra blandt andet Irak og Ghana og opholder sig ulovligt i Danmark.

Det dokumenterer en række sager fra Københavns Politi, som Fagbladet 3F har fået aktindsigt i.

Kjeld Farcinsen fra Københavns Politi er sektionsleder af den udlændingekontrolsektion, der har anholdt de illegale chauffører.

- Virksomheder i for eksempel vognmandsbranchen udliciterer kørslen til vognmænd, der har ansat illegal arbejdskraft. Det er min helt klare opfattelse, at dette alene sker for at sikre en så stor profit som muligt til sig selv, forklarer Kjeld Farcinsen.

I flere år

Den illegale trafik har stået på i en årrække. I mindst to aktioner mod GLS har politiet konstateret omfattende illegalt arbejde blandt de 150 GLS-biler, der formelt set ejes af selvstændige vognmænd, men bærer GLS' logo på vogn og tøj.

Sidste år anholdt Vestegnens Politi ni personer ved GLS' lager i Høje-Taastrup ved København, der arbejdede illegalt med at bringe GLS-pakker ud.

- Og for to år siden anholdt vi 17-20 personer ude hos GLS, der arbejdede illegalt. Vi var nødt til at tage en bus med derud for at kunne have alle de anholdte, forklarer politikommissær Leif Hühne.

Han oplever, at GLS har taget flere tiltag for at stoppe brugen af illegal arbejdskraft.

Det til trods florerer den illegale arbejdskraft stadig hos vognmændene under GLS.

GLS-direktør: Vi arbejder med politiet

Direktøren i GLS Karsten Klitmøller ønsker ikke at svare på kritikken i et interview. Han meddeler i en mail, at firmaet generelt ikke går ind for lovbrud.

- GLS tager på det kraftigste afstand fra ethvert tilfælde, der er i strid med dansk lovgivning, skriver Karsten Klitmøller.

Fagbladet 3F ville blandt andet have spurgt, hvorfor GLS ikke har gjort op med brugen af illegal arbejdskraft hos deres vognmænd. Men det har direktøren ikke svaret på.

Karsten Klitmøller skriver kortfattet:

- Vi samarbejder løbende med politiet og gør alt, hvad der er os muligt, for at komme disse tilfælde helt til livs.