Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Venstre-regeringens ansvarlige ministre bevæger sig belejligt under radaren i forhold til Uber, mens firmaet, hvis chauffører nu er dømt for piratkørsel, får masser af gratis omtale.

”Vi har simpelthen ikke ressourcerne til at gøre noget målrettet mod Uber-chaufførerne”. Sådan sagde en kommissær fra Københavns Politi efter dommen, hvor seks personer blev dømt for at køre i Ubers tjeneste.

Man håber næsten, at det er sagt som en vittighed. For at få fat i Uber-chauffører må være den letteste politiopgave i kongeriet. En enkel betjent og en termokande kaffe, så han ikke falder i søvn, mens han bestiller biler på Uber-app'en, burde kunne klare opgaven.

Men måske skal politikommissærens udtalelse mere ses som et forsøg på at råbe politikerne op, så de kommer i sving med at lave noget politik, der kan få stoppet piratkørslen og få gennemført en nødvendig modernisering af hele taxabranchen.

Sagen er nu politisk

Løsningen af de grundlæggende problemer med Uber ligger i politikernes hænder og ikke i politiets. Men desværre er Uber-sagen begyndt at udvikle sig til en farce. Oppositionen med Socialdemokratiet i spidsen mener, at bolden ligger hos regeringen, som jo har det endelige ansvar, samt ekspertviden i embedsværket til at løse opgaven.

Men regeringen virker totalt rådvild. Justitsminister Søren Pind har haft over et år til at få afviklet det, der kan kaldes den store retssag mod Uber. Det er den retssag som Trafikstyrelsen - der er den ansvarlige myndighed - har rejst mod Uber, fordi de mener, at firmaet er i strid med loven.

Politisk gemmeleg

Men Søren Pind - der elsker at fremstille sig selv som sheriffen, der bekæmper ulovligheder - er åbenbart ligeglad med piratkørsel. For intet er sket i den sag. Når man tænker på, at Uber presser et helt taxaerhverv, og at sagen tilmed handler om nogle helt grundlæggende aspekter, der berører danskernes løn- og arbejdsvilkår, er det besynderligt at følge Søren Pinds ageren.

Manden, der plejer at elske rampelyset, er i gang med en omgang gemmeleg, og han kommer kun frem, når han bliver tvunget i samråd om Uber. Søren Pind driver på ingen måde sagen fremad. Kun svage meldinger om at afvente dit og dat er hans politiske svar. 

Måske sidder kollegaen transportminister Hans Christian Schmidt og gemmer sig i samme busk som Søren Pind. For transportministeren, der burde stå i spidsen for en modernisering af taxalovgivningen, er lige så tavs. Kun et indledende møde har transportministeren afholdt om Uber-problemerne. Og det møde var ren orientering om sagen og havde intet fremadrettet fokus.

Flasker sig for Uber

Med de ansvarlige politikeres passivitet er der intet, der tyder på, at der ligger politiske løsninger på Uber-balladen lige om hjørnet.  En situation, der med garanti passer Uber perfekt. Nærstuderes Ubers strategi for at komme ind på det danske marked, virker det til at gå lige efter bogen trods de dømte chauffører. For selvfølgelig havde Uber ikke regnet med at vinde den retssag. At begynde at køre taxa uden taxameter og forsikring ved alle godt ikke er lovligt.

Ubers strategi for at komme ind på det danske marked har været at larme så meget som muligt i offentligheden. På den måde har de fået en masse gratis reklame for deres produkt, samtidig med at de har kunne udstille taxibranchen og landets politikere som beton fra fortiden.

Strategien har virket. Kunderne er strømmet til Uber i tusindvis. Politikere, der forsøger at argumentere for, at der skal holdes fast i grundlæggende løn- og arbejdsvilkår, bliver udstillet som forstenede levn fra fortiden, og taxibranchen har fået en massiv omgang klø.

Fortsætter de ansvarlige politikere med at være handlingslammede, kan Uber læne sig tilbage og nyde, at Uber-chauffører kører godt med penge ind, mens debatten giver dem gratis reklame og er uden politisk konsekvens!