Gå til hovedindhold

Skærpede kontrakter indeholder blandt andet en arbejdsklausul, der pålægger entreprenørerne egenkontrol af ansattes løn og arbejdsvilkår.

Metrobyggeriet har været ramt af sager om underbetaling og dårlige arbejdsforhold hos flere udenlandske underleverandører.

Metroselskabet, der står med det overordnede ansvar for udvidelsen af Københavns Metro og Hovedstadens Letbane, skærper klausulerne i de kommende kontrakter på Københavns nye letbane og metrolinjen til Sydhavnen, skriver Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Kontrakterne indeholder blandt andet en arbejdsklausul, der pålægger entreprenørerne en kvartalsvis egenkontrol af de ansattes løn og arbejdsvilkår, som skal sikre, at vilkårene lever op til de kollektive overenskomster. Desuden stilles der krav til et bestemt antal lærlinge og arbejdsmiljøuddannelser til ledere og sjakbajser.

Vicedirektør i Metroselskabet, Louise Høst, fortæller, at de nye krav i de kommende kontraktudspil bygger videre på en række initiativer, som organisationen har indført på de eksisterende projekter på Cityringen og Nordhavnsmetroen, der har været ramt af sager om underbetaling og dårlige arbejdsforhold hos flere udenlandske underleverandører. De skal være med til at forhindre lignende sager i fremtiden.

- Vi gør os ingen illusioner om, at vi glider igennem de næste projekter uden problemer, for det er næsten umuligt på anlægsbyggerier i denne størrelsesorden. Men vi tror på, at klausulerne er med til at sende et signal om, at vi tager det her område meget seriøst, og derfor vil have en præventiv effekt på entreprenørerne, siger Louise Høst til Licitationen - Byggeriets Dagblad.

I kontrakterne på Letbanen og Sydhavnsmetroen øger bygherre også sine muligheder for at sanktionere entreprenører, der ikke lever op til danske overenskomster eller misligholder egenkontrollen. Det kan være i form af bøder eller tilbageholdelse af entreprisesummen.