Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

To ud af de ti danske virksomheder med flest arbejdsskader har en kronesmiley, som betyder, at virksomhederne slipper for besøg fra Arbejdstilsynet. Det er et problem, mener arbejdsmiljøforsker.

LM Wind Power er blandt virksomheder med mange anmeldte arbejdsskader, men med en kronesmiley.

Virksomheder med kronesmiley slipper for besøg af Arbejdstilsynet også selvom virksomheden har mange arbejdsskader. Fagbladet 3F kan nemlig afsløre, at to ud af ti virksomheder med flest anmeldte arbejdsskader pr. 100 ansatte kan bryste sig med Arbejdstilsynets kronesmiley.

På Arbejdstilsynets hjemmeside står der blandt andet om kronesmileyen:

”Arbejdstilsynet forudsætter, at virksomheder, der har et arbejdsmiljøcertifikat, i vidt omfang både kan og vil løse deres arbejdsmiljøproblemer selv.”

Og videre står der:
”Det betyder, at virksomheder med et arbejdsmiljøcertifikat ikke skal have risikobaseret tilsyn.”

Dermed slipper både LM Wind Power og Danish Crown, der er på top ti listen over flest anmeldte arbejdsskader per 100 ansatte i Danmark, helt for besøg fra Arbejdstilsynet.

Tal burde føre til flere besøg

Det er et problem, at virksomheder med et certifikat og en elitesmiley slipper for tilsyn, mener professor Peter Hasle fra Aalborg Universitet.

- Det skulle jo gerne være sådan, at virksomheder, der får certifikat, ikke gør det for at undgå tilsyn. Det er en meget negativ motivation, der ikke lægger op til, at man gør en god indsats for arbejdsmiljøet, siger Peter Hasle, der mener, at tallene burde føre til, at Arbejdstilsynet besøgte disse virksomheder.

- Når de har så mange arbejdsskader, bør det føre til, at de fik tilsynsbesøg, så man sikrede sig, at der var styr på tingene.

Anette Lerche, der er kontorchef i Det Arbejdsmiljøfaglige Center i Arbejdstilsynet, oplyser, at selvom virksomhederne ikke automatisk får besøg af Arbejdstilsynet, betyder det ikke, at de går fuldstændig under radaren.

- Det er rigtigt, at virksomhederne ikke får risikobaseret tilsyn, men kommer der klager, eller sker der en ulykke, kan vi besøge virksomheden. Hvis forholdene ikke er i orden, får de en gul eller rød smiley og mister kronesmileyen, som først kommer igen, når forholdene er i orden, siger Anette Lerche, der samtidig understreger, at en certificering udelukkende er en garanti for, at virksomheden har et arbejdsmiljøledelsessystem, som automatisk følger op, hvis der for eksempel opstår en ulykke.

Virksomheder: Vi har styr på det

Hos Danish Crown forsikrer man, at virksomheden lever op til kronesmileyen og selv har opbygget et system til at håndtere arbejdsmiljø og ulykker.

- Ulykker kan have store konsekvenser for den enkelte medarbejder og store økonomiske konsekvenser for virksomheden. Derfor har vi meget stor fokus på at nedbringe antallet af arbejdsulykker ved kontinuerligt at analysere på de ulykker, der sker, og sætte os nye mål, siger pressechef Jens Hansen og tilføjer:

- Vores valg er truffet ud fra et ønske om at nedbringe antal ulykker og ikke for at få den ene eller den anden smiley, siger Jens Hansen, der understreger, at virksomheden gennem sit forsikringsselskab anmelder alle relevante arbejdsulykker til Arbejdsskadestyrelsen.

Hos LM Wind Power er der, ifølge virksomheden selv, heller ingen problemer med arbejdsmiljøet.

- Vi har et godt og sikkert arbejdsmiljø, og vi arbejder fokuseret på at sikre, at dette ikke ændrer sig bl.a. i samarbejde med vores lokale 3F-afdeling, siger Lene Mi Ran Kristiansen, der er pressechef hos LM Wind Powers.

- Vi er selvfølgelig glade for den anerkendelse, som kronesmileyen giver. Det er ikke noget man kommer sovende til.