Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Landsskatteretten har i to sager idømt ekstra afgift, og skatteadvokat advarer om, at Skattestyrelsen i stigende omfang overvejer bøder - måske også til ansatte.

Der er snævre grænser for, hvordan mandskabsvogne og varebiler må bruges privat.
Markus Winkler / Unsplash

Der er snævre grænser for, hvordan mandskabsvogne og varebiler må bruges privat. Politiet, Toldstyrelsen, Motorstyrelsen og andre myndigheder fører jævnligt kontrol. Er reglerne ikke overholdt, rejses der sager.

Landsskatteretten har for nylig i to sager dømt indehaveren af henholdsvis en varebil og en mandskabsvogn til at betale ekstra i afgift. Grunden er, at de var blevet brugt til kørsel i strid med reglerne.

Men ud over ekstra afgift er der også fare for en straffesag med for eksempel krav om betaling af en bøde. Det kan måske også være til den ansatte, som har brugt varebilen på ulovlig vis.

- Vi ser i stigende grad, at Skatte- og Motorstyrelsen sender overtrædelser af skatte- og afgiftslovgivning til strafferetlig vurdering, siger skatteadvokat Henrik Rahbek fra skatteafdelingen i TVC Advokatfirma.

Bajere i bagagerummet

I den ene sag fra Landsskatteretten havde en chauffør transporteret pakker i en varebil til og fra Belgien og Tyskland. Han bliver stoppet ved grænsen i Padborg. Her finder tolderne ni kasser pilsner, en pakke køkkenruller og rengøringsmiddel i bagagerummet.

Chaufføren fortæller, at tingene er købt i en grænsebutik og er til privat brug. Han vidste, at han ikke måtte handle ind privat i firmabilen, men tog chancen.

Landsskatteretten har dømt ejeren af varebilen til at betale lidt over 9.000 kroner i privatbenyttelsesafgift. Det skyldes, at den var brugt til private indkøb.

Bil på afveje

Den anden sag fra Landsskatteretten handler om en mandskabsvogn. En virksomhed brugte den til at transportere ansatte rundt mellem forskellige arbejdssteder.

Politiet stoppede mandskabsvognen på et sted, som var uden for ruten mellem de steder, hvor folkene skulle arbejde. Der sad også en person i bilen, som ikke var ansat i firmaet.

Landsskatteretten har dømt indehaveren af mandskabsvognen til at betale ekstra næsten 34.000 kr. i registreringsafgift. Det skyldes, at bilen var brugt til privat kørsel, blandt andet indkøb.

Mange straffesager

Det fremgår ikke af de to sager fra Landsskatteretten, om Skattestyrelsen måske også vil kræve bøde. Skatteadvokat Henrik Rahbek oplyser, at det ikke længere er ualmindeligt, at sager om overtrædelse af skatte- og afgiftslovgivning sendes til ansvarsvurdering. Det skal afgøre, om der er grundlag for en straf ud over den skat eller afgift, som skal betales på grund af den uretmæssige anvendelse.

- Skattestyrelsen kan vælge at give en administrativ bøde. Men Skattestyrelsen kan også overgive sagen til politiet, fortæller Henrik Rahbek.

I 2022 afgjorde Skattestyrelsens straffesagsenheder mere end 7.900 straffesager. Heraf endte 3.000 med en administrativ bøde, og der blev sendt tiltalebegæringer til politiet i over 2.300 sager. Motorstyrelsen sender sine sager til vurdering hos Skattestyrelsens straffesagseksperter.

Regler for varebiler

  • Når en virksomhed registrerer en varebil eller mandskabsvogn på gule nummerplader, skal de betale mindre i registreringsafgift og moms, end hvis den var på hvide plader.
  • Det betyder også, at der er begrænsninger på, hvad bilen må bruges til.
  • En “varebil” er et køretøj, der er konstrueret og indrettet, så der ikke er tvivl om, at den skal bruges til godstransport. Der må kun være én sæderække i en varebil.
  • Hvis den skal bruges til private formål, er der to muligheder: Der kan købes dagsbeviser, eller bilen kan omregistreres til hel eller delvis privat brug.

Regler for mandskabsvogne

  • En “mandskabsvogn” er en varebil, der kan bruges til at transportere mandskab og materiel. Mandskabsvogne er indrettet med bagsædearrangement – typisk en dobbeltkabine.
  • Der er strenge regler for brug af mandskabsvogne til svinkeærinder.
  • Du må for eksempel kun hente mad i arbejdstiden, hvis du alligevel foretager lovlig kørsel i mandskabsvognen, og turen ikke afviger væsentligt fra den direkte rute.

Specialindrettede varebiler

  • En “specialindrettet varebil” er en varebil, hvor varerummet er indrettet til et specielt formål. Det kan for eksempel være en kassevogn, hvor varerummet er fyldt op med fastspændte reoler med værktøj og materialer.
  • Den må – under visse betingelser – bruges i videre omfang end en almindelig varebil, for eksempel til at køre hjem i.
  • Det er også tilladt at handle ind til og fra arbejde – under visse betingelser.
  • Du må give din partner et lift og aflevere eller hente børn i den – hvis man i øvrigt overholder betingelserne.

Varebiler på papegøjeplader

  • En særlig form er varebiler på papegøjeplader, hvor ejeren betaler en højere afgift, end hvis den var på gule plader.
  • Til gengæld må bilen bruges til en række private formål.

Skattemyndighederne har udarbejdet en meget detaljeret, men overskuelig oversigt over, hvad forskellige typer biler må bruges til. Tjek af her, om du kører efter reglerne!