Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Brugte elbiler er stadigvæk et forholdsvist nyt produkt på brugtbilmarkedet. Hvad skal du være opmærksom på?

Brugte elbiler er derfor blevet en attraktiv vare på brugtbilmarkedet, men hvad skal du være opmærksom på, før du slår til?
Emil Helms/Ritzau Scanpix

Elbiler har for alvor taget Danmark med storm, og deres popularitet er stigende. Alene i 2022 steg bestanden af elbiler med hele 69 pct. 

Også brugtmarkedet for elbiler i Danmark er i en spændende udvikling. Med stadig flere elbiler, der kommer ud fra fabrikkerne, begynder det danske marked også at tilbyde et bredere udvalg af brugte elbiler. Udviklingen skaber favorable vilkår for køberne. Faktisk er brugte elbiler i Danmark billigere end nogensinde før. De kan sågar konkurrere med priserne i Tyskland. Det er helt usædvanligt!

Brugte elbiler er derfor blevet en attraktiv vare på brugtbilmarkedet, men hvad skal du være opmærksom på, før du slår til? Det skal vi se nærmere på nu, hvor vi gennemgår syv overvejelser, du skal gøre dig, inden du køber elbil.

1. Hvad er status på service og garanti?

Når du overvejer at købe en brugt elbil, skal du først og fremmest undersøge to ting: Hvilke garantier gælder for bilen, og hvordan bilen er blevet serviceret? 

LÆS OGSÅ | Hvor lang levetid har batterier i en elbil?

De fleste elbiler har en fabriksgaranti på batteriet, som strækker sig over otte år eller 160.000 kilometer fra første gang, bilen er registreret. Der vil som regel være andre garantier afhængigt af modellen eller bilimportøren. Ofte er garantierne betinget af korrekt service, og derfor skal du også være opmærksom på bilens servicehistorik.

Derfor: Start med at læse bilens garantibetingelser og servicehistorik.

2. Hvor gammel er elbilen?

Ligesom der er forskel på hundeår og menneskeår, er der forskel på benzin-bil-år og elbil-år. 

En brugt benzin- eller dieselbil kan være fem år gammel eller mere, uden at det er en anledning til bekymring. Elbiler kan med fordel købes nyere. Ellers kan teknologien være forældet. Du kan i øvrigt få svært ved at sælge elbilen igen til en god pris, hvis den allerede havde en håndfuld år på bagen, da du købte den brugt. 

Derfor er den sikreste fremgangsmåde at holde sig inden for 2-3 år.

3. Hvordan fungerer batteriet?

Batteriet er den vigtigste enkeltdel i en elbil og med afstand den dyreste at erstatte.

Derfor skal du være helt tryg ved batteriets kapacitet, når du køber en brugt elbil. 

LÆS OGSÅ | Hvad skal jeg være opmærksom på, når jeg forhandler pris på en brugt bil?

Som tidligere nævnt kommer de fleste elbiler med fabriksgaranti på batteriet på otte år/160.000 kilometer. Hvis den model, du kigger på, er inden for garantien, kan du selvfølgelig være nogenlunde rolig. Men hvis det er en ældre model, giver det god mening at undersøge batteriet nærmere.

Du kan eksempelvis få lavet en batteritest.

LÆS OGSÅ | Video: Elbils-overblik til begynderen

4. Hvilken batterikøling har elbilen?

Det lyder måske som en lille detalje, men en undersøgelse fra Geotab (baseret på 3.600 elbiler) viser, at vandkøling i højere grad sikrer batteriets holdbarhed sammenlignet med luftkøling. 

Derfor kan det give god mening at prioritere elbilerne med vandkøling. Det skal ikke være altafgørende, men det er en faktor, som er værd at overveje.

5. Hvilket udstyr skal du være opmærksom på?

Elbilen skal gerne have et hurtigladestik, og det skal være af typen CCS-Combo.

Du skal også være opmærksom på, om bilen kan lade på en eller tre faser. Elbiler, der kan lade på tre faser, lader markant hurtigere end de ‘gamle modeller’, der kun lader på én fase. 

Hvis du køber en elbil fra udlandet, skal du også være obs på, om den har alt det udstyr, der bør være en selvfølge i det kolde nord. Eksempelvis varmepumpe.

LÆS OGSÅ | Hvor lang tid tager en opladning af en elbil?

6. Hvad skal du betale? 

Brugte elbiler er stadigvæk en ret ny vare på brugtbilmarkedet. Derfor er priserne ikke fast etableret, som vi kender fra diesel- og benzinbiler.

Undersøg hvad andre modeller som den, du har et godt øje til, koster. 

Og igen: Vær opmærksom på batteriet. Skal du erstatte batteriet, eller dele af batteriet, kan det hurtigt blive en rigtig dyr omgang. Det skal i høj grad kunne aflæses på prisen, hvis der er udsigt til bøvl med batteriet. 

7. Kan du lide at køre elbil?

Hvis det er dit livs første elbil, skal du sørge for at køre en grundig testtur. På landevej, motorvej og i byen.

Det er en anderledes køreoplevelse, end du er vant til. Undersøg, om det falder i din smag at køre elbil.  

Konklusion: Tør jeg købe en brugt elbil?

Der er intet særligt risikabelt ved at købe en brugt elbil, det er bare noget nyt, du ikke har prøvet før. Ligesom med alle andre brugte biler skal du sætte dig grundigt ind i modellen, før du underskriver noget. 

Og så skal du følge alle de generelle anbefalinger om at købe brugt bil.