Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Nye krav til byggeriet fra Vejdirektoratet er skyld i, at prisen for at bygge Storstrømsbroen er stukket af, mener italiensk hovedentreprenør, som kræver to milliarder kroner i erstatning.

Det koster over fire milliarder kroner at bygge Storstrømsbroen, men står det til hovedentreprenøren Itinera, så skal prisen være to milliarder kroner større. Årsagen er ifølge de italienske brobyggere, at Vejdirektoratet har øget kravene til materialer og ændret så markant i designet, at det har skabt problemer, der løber op i milliardklassen.
Vejdirektoratet

Det er store ændringer i kravene til byggeriet fra Vejdirektoratet og dermed også behovet for dyrere materialer og forsinkelser, der har fået regningen for at bygge Storstrømsbroen til at stikke helt af.

Det mener den italienske hovedentreprenør, Itinera, som står for at bygge Danmarks tredjestørste bro.

Sidste års regnskab fra den italienske storentreprenør viser tab på 760 millioner kroner. Heraf står byggeriet af Storstrømsbroen for intet mindre end 550 millioner kroner, skriver Licitationen.

Og ifølge Itinera – som bygger Storstrømsbroen under konsortienavnet SBJV – har Vejdirektoratet langt størstedelen af ansvaret for problemerne med de øgede udgifter.

I sin seneste årsrapport beskriver Itinera, hvordan der har været “en eksplosion af problemer relateret til designprocessen” på Storstrømsbroen – og at det meste skyldes øgede krav fra Vejdirektoratet.

- Der er især opstået forsinkelser i godkendelsen af det udførende design på grund af forespørgsler fra kunden, skriver Itinera i årsrapporten.

- Dette har resulteret i betydelige stigninger i de forventede mængder i forhold til, hvad der var forventet i tilbudsfasen og skabt behovet for at gennemgå både budgetter – med vigtige ekstraudgifter registreret i løbet af året – og den interne ledelsesorganisation på byggepladsen, står der ifølge Licitationen i årsrapporten.

LÆS OGSÅ: Italienske brobyggere kræver milliarder fra Vejdirektoratet

De mange ændringer i processen har medført så store øgede omkostninger, at Itinera har krævet en erstatning på knap to milliarder kroner fra Vejdirektoratet på projektet, som i sig selv har et budget på 4,1 milliarder kroner.

Licitationen har forsøgt at forelægge kritikken fra Itinera for Vejdirektoratet

I en mail svarer projektdirektør Niels Gottlieb, at Vejdirektoratet ikke er enige med den italienske entreprenørs krav – og de forventer, at sagen skal afgøres i en voldgift i løbet af i år.

Tsunami af skandaler på Storstrømsbroen

I forvejen har byggeriet af broen været ramt af en mindre tsunami af skandaler.

Allerede da kontrakten om at bygge Storstrømsbroen blev indgået med tre italienske selskaber, kunne Fagbladet 3F afsløre, at to af de tre selskaber var involveret i sager om korruption og bestikkelse i deres hjemland.

LÆS OGSÅ: To italienske firmaer ramt af korruptionssager: Nu skal de bygge Storstrømsbroen

Dette var medvirkende til, at SBJV nu er et konsortium af kun ét selskab, Itinera, mens de to andre selskaber faldt fra undervejs.

Siden har byggeriet været ramt af et rekordhøjt antal sager om livsfarligt arbejdsmiljø med mere end 140 påbud fra Arbejdstilsynet, hvor ansatte har fortalt om, hvordan deres arbejdsulykker aldrig blev anmeldt og blev forsøgt skjult af arbejdsgiveren. 

LÆS OGSÅ: Minister i samråd: Ulykker på Storstrømsbroen er aldrig blevet anmeldt

Sidste år blev 22 rumænske ansatte på byggeriet snydt for knap en million kroner i løn, mens andre blev bortvist for at være medlem af en fagforening.

Dertil kommer, at løfterne om at hyre dansk arbejdskraft på det store prestigeprojekt indtil videre har vist sig at være svært for den italienske entreprenør at leve op til, hvor størstedelen af kontrakterne går til udenlandske firmaer.

Forsinkelse koster italienere 7,5 millioner om ugen

Egentlig skulle Itinera have afleveret det færdige projekt med at bygge Storstrømsbroen allerede den 19. marts i år.

Derfor har Vejdirektoratet meddelt den italienske storentreprenør, at de vil gøre brug af retten til at kræve dagsbøder for at overskride tidsfristerne på byggeprojektet fra 19. marts og frem.

Kravet lyder på 7,5 millioner kroner om ugen – og risikerer altså at gøre Storstrømsbroen til en løbende underskudsforretning for Itinera i flere år frem, indtil broen forventes at være klar til biltrafik i 2025 og jernbanetrafik i 2027.

- Parterne er dog ikke enige om årsagen til forsinkelserne og dermed om, hvorvidt entreprenøren har krav på tidsfristforlængelse og i givet fald hvor meget. Det er også en del af det sagskompleks, der formentlig skal afgøres i voldgift, fortæller Niels Gottlieb til Licitationen.