Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Tidligt torsdag morgen er en ny overenskomst for omkring 50.000 chauffører og lagerarbejdere blevet forhandlet endeligt på plads.

Forliget på transportens område har været ventet med spænding, da det er et såkaldt normallønsområde, hvor al lønnen forhandles centralt.
Linda Johansen

11,75 kroner mere i timen på to år – og fuld skrue på at uddanne de unge til transportsektoren.

En forhøjelse af arbejdsgivernes pension fra otte til ti procent – og to procent mere på den særlige fritvalgskonto.

Det er nogle af de resultater, som hovedforhandlerne på transportområdet torsdag præsenterede på et pressemøde i Dansk Industri.

Efter mange timers intense forhandlinger er der nemlig aftalt nye løn- og arbejdsvilkår for omkring 50.000 ansatte på transportområdet, som dækker over chauffører, lagermedarbejdere med flere.

Forliget gælder de næste to år – indtil 1. marts 2025.

LÆS OGSÅ: Det har transporten forhandlet hjem

Topforhandler fra medarbejdernes side, formand for 3F Transport Jan Villadsen, erklærede sig stolt over aftalen:

- Vores tilgang har været at sikre reallønnen og det efterslæb, der har været siden 2022. Det mener jeg, at vi har gjort, sagde Jan Villadsen.

Han lagde et regnestykke frem, der viser, at en månedsløn for en typisk transportarbejder vil stige 3.150 kroner om måneden – plus et gennemslag på pension og feriepenge.

Mange gennembrud

Desuden indeholder dagens forlig mange gennembrud. Og mange andre dele end dem, der blev forhandlet på plads på industriens område for et par uger siden.

Det fremhævede både viceadministrerende direktør i Dansk Industri, Kim Graugaard, og Jan Villadsen:

- Vi har et nybrud på uddannelsesområdet, hvor vi centralt har sat tre millioner kroner af årligt til at koncentrere sig om de unge, lød det blandt andet fra Jan Villadsen.

Han fremhævede også, at lærlinge – ud over at de stiger i løn med 4,5 procent 1. marts i år og 3,5 procent til marts næste år – får ret til at forhandle om endnu mere i løn én gang om året fremover.

DI-direktør Kim Graugaard slog på, at der er kommet mere fleksibilitet ind i overenskomsten, og at den er blevet meget mere tidssvarende. Både til gavn for arbejdsgivere og medarbejdere.

Dyr, men det var forventet

Kim Graugaard kaldte det også “en dyr overenskomst, men det var også forventet”:

- Men vi har fundet en balance, og vi sætter ikke – tror jeg, håber jeg – en inflations- og lønspiral i gang til skade for samfundet, sagde Kim Graugaard. 

Hverken Kim Graugaard eller Jan Villadsen ville sætte konkrete tal på, hvad lønforhøjelserne og de andre forbedringer svarer til i procent. 

Men adspurgt, om det læner sig op ad ”en servietudregning på 11-12 procent”, svarede Jan Villadsen, at det var nogenlunde, hvad hans regnemaskine også nåede frem til.

Forliget på transportens område har været ventet med spænding.

For modsat det gennembrudsforlig på industriområdet, som blev forhandlet færdigt 19. februar, er transportoverenskomsten et såkaldt normallønsområde.

Det betyder, at man fra central hånd beslutter, hvad der skal stå på den endelige lønseddel. 

Dermed sætter torsdagens transportforlig også retningen for de i alt 140.000 medarbejdere, der arbejder på det såkaldte normallønsområde.

LÆS OGSÅ: Så blev industriens parter enige om en overenskomst

Det næste store område, der mangler at få nye overenskomster, er byggeriet, hvor der stadig forhandles på livet løs. 

Når alle forhandlinger er afsluttet, skal forligene til urafstemning hos medlemmerne.