Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Prisen er faldet, men det er stadig dyrt at tanke bilen. Spar på brændstoffet med nogle få greb, så holder du prisen nede.

Benzin- og dieselprisen er faldet fra rekordhøjt niveau tidligere på året, men der er stadig gode penge at spare ved fornuftig kørsel.
Arkiv/Bo Amstrup/Ritzau Scanpix

Prisen på diesel og benzin er faldet og er nu tæt på 14 kroner for en liter. Men der er stadig penge at spare, når du sætter dig bag rattet – alene ved at køre på en brændstoføkonomisk måde.

Nogle vil kalde det en kedelig måde, men den er spændende for pengepungen.

Du kan spare hundredvis af kroner årligt, hvis du følger en række gode råd til at køre længere på literen, som ikke kun gavner privatøkonomien, men også miljøet og klimaet. 

FDM lister en række råd op, der handler om at køre klogt.

Let speederfoden

Kom frisk – typisk med halv gas – op på den ønskede hastighed. Se frem i trafikken og hold afstand, for det koster brændstof at accelerere efter opbremsning. Rul eventuelt frem mod rødt lys.

Det lønner sig også at tænke over farten. Når motoren er på hårdt arbejde, sluger den brændstof. En forøgelse af hastigheden fra 110 til 130 kilometer i timen kan let øge forbruget med 20 procent.

Kør i højest mulige gear og prøv at holde en konstant hastighed – for eksempel ved brug af fartpilot. Hurtige accelerationer sluger meget brændstof.

Minimér vind og vægt

Sluk for udstyr som el-bagrude, aircondition og sædevarmer, når du ikke har brug for dem.

Stands motoren, når du venter – tomgang er spild af energi og skadeligt for miljøet. Og sørg for, at bilen er godt vedligeholdt, og at dæktrykket altid er korrekt – vælg gerne højeste anbefalede dæktryk.

Du finder normalt dine dæktryksanbefalinger i din bils instruktionsbog eller på indersiden af dit tankdæksel.

Lad ikke tunge ting ligge i bilen, hvis du ikke skal bruge dem – vægt koster brændstof. Og hold vindmodstanden lav ved at lukke vinduer og soltag samt ved at afmontere tagboks og lastholdere, når du ikke bruger dem.