Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Fuld implementering af EU's vejpakke mod social dumping er ikke på plads i Danmark. Det giver frit spil for oprettelse af chaufførarbejdslejre - ligesom slumlejren i Padborg med underbetalte filippinske chauffører, lyder advarslen fra 3F.

3F advarer om, at der står en ladeport åben for arbejdslejre med usle forhold og lave chaufførlønninger, fordi Danmark ikke er gået hele vejen med at indarbejde EU’s vejpakke, der har til formål at skabe ordentlige vilkår for chauffører.
Privat

3F advarer om, at der står en ladeport åben for arbejdslejre med usle forhold og lave chaufførlønninger, fordi Danmark ikke er gået hele vejen med at indarbejde EU’s vejpakke, der har til formål at skabe ordentlige vilkår for chauffører.

Formand for 3F Transport, Jan Villadsen, pointerer, at kun fuld implementering af vejpakken kan forhindre nye skandaler som den omstridte slumlejr i Padborg.

Her boede filippinske chauffører i containere og kørte for en timeløn på 20-25 kroner hos Kurt Beier Transport A/S. Lejren blev afsløret i 2018, og efterfølgende var der bred politisk enighed om, at det skulle være fuldstændig slut med slumlejre og udnyttelse af chauffører.

- Ikke desto mindre ser vi nu et stort hul i den danske implementering. Tredjelandskørsel er undtaget for krav om at overholde et dansk lønniveau, og her går Danmark enegang i EU og underimplementerer. Som det ser ud nu politisk, blåstempler Danmark arbejdslejre med underbetalte chauffører fra tredjelande. Tredjelandskørsel var netop “fidusen” bag Kurt Beier Transport-skandalen, siger han.

Tredjelandskørsel er for eksempel, når en filippinsk chauffør kører varer mellem Danmark og Tyskland i en østeuropæisk lastbil. For eksempel fra en dansk vognmands datterselskab i Polen. Chaufføren aflønnes efter det langt lavere østeuropæiske niveau. 

Ser flere arbejdslejre 

Jan Villadsen advarer om, at slumlejren hos Kurt Beier Transport A/S ikke var en enlig svale. Han peger på det Kolding-baserede transportfirma Contrans med omkring 400 chauffører, som Fagbladet 3F i februar i år afslørede i løndumping og usle forhold.

Firmaet afviser anklagerne, selvom de udenlandske chauffører har berettet detaljeret om, hvordan de kører ulovligt, bor ulovligt i årevis i lastbilsførerhuset og aflønnes med ned til 25 kroner i timen.

- Vi kommer til at se arbejdslejre og grov udnyttelse igen og igen. Indtil vi med loven i hånden kan få transportbranchens brodne kar blandt arbejdsgiverne stoppet, siger Jan Villadsen.

I vejpakken bliver tredjelandskørsel betragtet som det, der kaldes “udstationering”. Det gør den store forskel i chaufførens lønningspose. Udstationering betyder nemlig groft sagt, at den udenlandske chauffør skal aflønnes på niveau med lønnen i det land, som han kører i.

Vil ikke se en ny Padborg-sag 

Vejpakken blev vedtaget af Europa-Parlamentet 9. juli 2020 efter mange års debat og lange forhandlinger. En af de sidste etaper af vejpakken blev implementeret 21. februar og er i slutfasen i de enkelte EU lande.

SF stillede for nogle måneder ændringsforslag i Folketinget om, at vejpakkens bestemmelser om tredjelandskørsel skulle ind i dansk lov. Men forslaget fik ikke flertal.

Kun Enhedslisten stemte for, og Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested kalder det helt vanvittigt, hvis EU-vejpakken implementeres med et stort, unødvendigt hul i.

- Vi har brug for den fulde vejpakke. Vi vil ikke have en ny Padborg-sag, siger Henning Hyllested.

Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, der var en del af det brede flertal efter slumlejrafsløringen i 2018, pointerer, at han fortsat ikke ønsker at se flere slumlejre i Danmark. 

- Danmark skal ikke gå enegang med særregler. Vejpakken skal implementeres som fastlagt i EU, men vi skal heller ikke overimplementere. Lige nu er der uklarhed om implementeringen, og vi afventer, hvad regeringen melder ud, siger han.

Vil først høre arbejdsmarkeds parter 

I forhold til at få tredjelandskørsel med i pakken, siger Socialdemokratiets transportordfører, Thomas Jensen:

- I forbindelse med lovbehandlingen af vejpakken i Folketinget tilkendegav den tidligere transportminister, at arbejdsmarkedets parter vil blive inviteret til at drøfte spørgsmålet om tredjelandskørsel. Den stafet vil den nye minister Trine Bramsen tage op i den kommende tid, så det kan blive afklaret, hvor arbejdsmarkedets parter står i det spørgsmål, siger Thomas Jensen.

Han understreger, at regeringen efter parternes eventuelle enighed først vil sikre sig, at det er i overensstemmelse med EU-retten.

- Uagtet parternes tilkendegivelse skal der foretages en juridisk vurdering af, om en udvidelse af regelsættet til at omfatte tredjelandskørsel er i overensstemmelse med EU-retten, siger han.