Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Filippinske og østeuropæiske lastbilchauffører får under 5.000 kroner om måneden i løn for at køre lastbil i Danmark for firmaet Contrans, fortæller de. Det bekræftes af chaufførernes kontrakter. Selskabets ejer afviser.

Lastbilchaufføren Sergii Shved har kørt for omkring 25 kroner i timen i løn. Hans månedsløn var sat til 4.773 kroner før skat.

Det skal være slut med løndumping på danske veje. Sådan lød det for et år siden, da nye danske regler trådte i kraft. De skulle sikre udenlandske chauffører dansk løn, mens de kører i Danmark

Alligevel fortæller udenlandske chauffører nu, at de kører for en løn på under 5.000 kroner om måneden før skat. Det svarer til omkring 25 kroner i timen før skat. Fagbladet 3F har desuden set dokumentation for lønninger på under 15 kroner udbetalt i timen. Chaufførerne kører for det store danske vognmandsselskab Contrans.

- Jeg ved, at jeg burde få dansk løn, når jeg kører i Danmark. Men det har firmaet aldrig betalt, fortæller den ukrainske chauffør Sergii Shved, der kørte for Contrans i 2021.

Fagbladet 3F har talt med syv andre chauffører fra Contrans. De bakker Sergii Shved op. En række filippinske chauffører forklarer, at de fast får udbetalt, hvad der svarer til 3.509 kroner i løn om måneden for at køre for Contrans. Pengene bliver udbetalt som polske zloty, for chaufførerne er ansat i Contrans’ polske selskab, “Henrik Hansen sp. z.o.o.”. Henrik Hansen er også navnet på Contrans’ danske ejer.

Contrans er en af Danmarks største transportører af containere og kører for virksomheder som Lego, Jysk og Bestseller.

Politiet: De har ikke fået dansk løn

Sergii Shved fik udbetalt mellem 1.700 og 2.250 zloty (2.800 – 3.707 kroner) om måneden i løn, mens han kørte for Contrans i 2021, udover lovpligtige diæter. Det viser køredata og bankudskrifter, Fagbladet 3F har fået forelagt. Han har arbejdet omkring 200 timer om måneden (se boks).

Ifølge Sergii Shved har han hovedsageligt kørt cabotagekørsel – ture internt i Danmark, som burde sikre ham dansk løn efter en overenskomst ifølge loven. 

I chaufførens kontrakt med “Henrik Hansen sp. z.o.o.” fra 2021 står, at han skal have 2.900 zloty (4.773 kroner) før skat om måneden. Det er inklusiv tillæg for at køre uden for Polen. Der står intet om overenskomstmæssig løn i Danmark i kontrakten, som Fagbladet 3F er i besiddelse af.


- Henrik snyder os og udnytter os ufatteligt meget. Han har tjent så mange penge på os, siger den ukrainske chauffør og ryster på hovedet.

Einar Hofman, politiassistent i Tungvognscenter Øst, vurderer, at reglerne ikke er blevet overholdt:

- Ifølge de fremlagte tal har chaufførerne ikke fået dansk løn for cabotageture i Danmark. Det skal de have ifølge godsloven. Det er tilsyneladende chauffører, som opholder sig i deres lastbil hele ugen, så der er tale om mange timers arbejde, siger Einar Hofman, politiassistent i Tungvognscenter Øst, der kontrollerer lastbiler.

Godsloven, der skal sikre chaufførerne dansk løn, blev ændret i 2020 efter voldsom debat om underbetalte chauffør i firmaet Kurt Beier Transport i efteråret 2018. Chaufførerne havde dengang fået arbejdstilladelse i EU gennem Polen.

Det samme er tilfældet for Contrans’ chauffører, der kommer fra blandt andet Filippinerne, Ukraine og Hviderusland. De fortæller, at de blandt andet kører i Danmark, Tyskland, Østrig og Skandinavien. Contrans har omkring 400 ansatte. 

Filippinske chauffører fortæller, at de fast får udbetalt 3.509 kr. om måneden for at køre lastbil for Contrans.
Filippinske chauffører fortæller, at de fast får udbetalt 3.509 kr. om måneden for at køre lastbil for Contrans.

Jeg får lav løn, fordi jeg er udlænding

- Jeg kender reglerne. Men jeg kender også virkeligheden. Jeg er udlænding, og derfor får jeg en lavere løn, siger filippinske Gabriel, der fortæller, at han altid får det samme beløb udbetalt hver måned – 3.509 kroner – uanset hvor meget, han kører, og i hvilke lande.  

Ud over lønnen får de filippinske chauffører 1.260 euro (9.377 kroner) om måneden i lovpligtige diæter til udgifterne ved at leve på vejen, forklarer de. Typisk kører de lastbil i omkring 45 timer om ugen – heraf mange timer i Danmark – foruden anden arbejdstid, forklarer chaufførerne. Ifølge loven skal de have 168,56 kroner i timen for kørsel internt i Danmark, ud over diæter.

Kørselsrapporter, som Fagbladet 3F har fået forelagt, bekræfter, at chaufførerne hovedsageligt kører cabotageture i Danmark.

- Det er ikke mange penge, vi får – særligt ikke, når man kører i Danmark. Danske supermarkedsvarer er dyre, siger den hviderussiske chauffør Aliaksandr, som Fagbladet 3F møder på en rasteplads på havnen i Aarhus. Han fortæller ligesom Sergii Shved, at han får 2.900 zloty før skat, ifølge kontrakten med Henrik Hansens polske firma.


Contrans afviser underbetaling

Contrans’ ejer, Henrik Hansen, afviser, at der er tale om for lav løn.

- Jeg kan ikke genkende den løn. Chaufførerne får løn efter bogen. Jeg ved ikke hvor meget, de får. Det kommer jo også an på, hvilke lande de kører i. Jeg ved bare, at vi overholder reglerne om dansk løn i Danmark, siger Henrik Hansen, der oplyser, at Færdselsstyrelsen tre gange har kontrolleret lønforhold i Contrans i 2021.

Foreholdt kontrakten fra firmaet “Henrik Hansen sp. z.o.o.”, hvor lønnen ligger fast på 2.900 zloty (4.773 kroner) plus mulige tillæg før skat, siger Henrik Hansen:

- Jeg troede, der stod i kontrakten, hvor meget de får i de forskellige lande. Det må jeg undersøge og rette til. 

Contrans-ejeren ønsker ikke at udlevere lønsedler eller kontrakter til Fagbladet 3F som dokumentation. 

 

3F er ikke tilfreds med vilkårene:

- Det er forkasteligt. Jeg er ked af det på chaufførernes vegne. Der er gjort meget politisk for at rette op på de dårlige forhold i branchen, men det kræver, at de danske vognmænd, der ejer firmaer i udlandet, tager ansvar og ikke fortsætter i det samme spor, siger Kim René Busch, forhandlingssekretær i 3F Transport. 

I august 2021 blev virksomheden Kurt Beier Transport frikendt for anklager om økonomisk udnyttelse af 30 asiatiske chauffører ansat gennem et polsk datterselskab. 

Aliaksandr og Gabriel er ikke chaufførernes rigtige navne. De ønsker at være anonyme for at undgå repressalier fra deres arbejdsgiver. Fagbladet 3F kender chaufførernes identitet. Gabriel har skiftet job i slutningen af 2021.