Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Buschaufførerne sidder i corona-frontlinjen, og de frygter Omikron-varianten, der buldrer frem. Luk fordørene og afskaf kontanterne i bussen for at mindske smittefaren, lyder ønsket fra flere og flere chauffører.

Flere buschauffører oplever unge, der stiger ind i bussen uden mundbind og siger: "Det skal du sgu ikke blande dig i."
Arkiv / Mads Claus Rasmussen / Ritzau/Scanpix

Buschauffører, der sidder i corona-frontlinjen og dagligt møder masser af passagerer, frygter corona-smitte. Især Omikron-varianten, der lige nu er på voldsom fremmarch i samfundet.

- Vi vil gerne have lukket fordørene midlertidigt og have kontanterne ud af bussen for at minimere smitterisikoen. Det ønske hører jeg fra flere og flere utrygge chauffør-kollegaer, siger Karin H. Sørensen, der er formand for Landsklubben for Bybus- og Rutebilchauffører.

Ønsket om ingen kontanter handler især om at undgå den nærkontakt, der ofte opstår, når en passager bøjer sig ind mod chaufføren for at betale.

Som reglerne er nu, er der ikke krav om mundbind eller visir for chaufføren bag rattet, hvis chaufføren har et corona-pas.

- Folk står tæt på, når de betaler. Vi føler, at vi udsættes for en unødig smittefare i den situation. Det er utrygt, siger Karin H. Sørensen, der pointerer, at lukkede fordøre, så passagerne stiger ind længere nede i bussen, ville hjælpe meget.

- Det føles ubehageligt at køre med åben fordør og mange passagerer ind i bussen, når corona-smitten stiger så voldsomt, siger Karin H. Sørensen.

Unge passagerer snyder med mundbind

Et andet problem er passagerer, der stiger ind i bussen uden mundbind og siger, at de er fritaget.

- Det sker hver dag og er hovedsagelig unge mellem 20 og 30 år. Vi er dørmænd uden beføjelser, for vi kan ikke gøre andet end at bede folk tage mundbind på. Vi skal ikke tage konflikten, siger Karin H. Sørensen, der har en klar mistanke om, at nogle snyder.

- Jeg er bange for, at det er ikke-vaccinerede, som på den måde protesterer mod corona-restriktionerne. Det bygger jeg på den reaktion, som vi oplever: “Det skal du sgu ikke blande dig i”, lyder svaret nogle gange. Flere og flere kolleger i Jylland oplever unge passagerer uden mundbind, oplyser hun.

Så lidt passagerkontakt som muligt

Et tjek i Storkøbenhavn viser, at der også er passagerer, der smider mundbindet i det område af landet.

- Det oplever vi også, men vi skal ikke sanktionere. En højrøstet konflikt med en passager uden mundbind ville jo også kunne øge smitterisikoen med smittepartikler i luften, siger Hans Erik Rasmussen, tillidsrepræsentant hos busselskabet Arriva Ryvang i Københavnn.

Han understreger, at det gælder om at have så lidt passagerkontakt som muligt.

- Vi bakker også 100 procent op om ønsket om kontantfri busser, siger han.

Udlandet kører kontantløst

Det ønske er absolut ikke umuligt at imødekomme, mener faglig medarbejder hos 3F Københavns Chauffører Hugo Hammel.

- Der skal indføres et billetsystem, som chaufføren ikke har noget at gøre med, og som både ældre, turister og alle andre kan bruge. Det kan lade sig gøre at køre med kontantløse busser i andre lande, hvor det fungerer fint, siger Hugo Hammel, der fortsætter:

- Så selvfølgelig kan det også lade sig gøre i Danmark, hvis viljen er der.

Da der blev indført skærpede corona-restriktioner i starten af 2021 valgte flere trafikselskaber at imødekomme chaufførernes ønsker om at lukke fordøren midlertidigt. Blandt andet Movia, der kører på Sjælland, og Midttrafik i det Midtjyske område.

Flere trafikselskaber indførte også et midlertidigt kontantforbud for at beskytte chaufførerne.

Fagbladet 3F arbejder på at få en aktuel melding fra landets seks trafikselskaber på, om de vil imødekomme chaufførernes ønsker om lukkede fordøre og kontanter ud af bussen.