Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

De lysegrønne madbude fra leveringstjenesten Hungry er nu at finde i flere danske byer. Men lønnen er langt fra, hvad de bliver stillet i udsigt, fortæller et af budene.

20-årige Martin Hillersdal har regnet sig frem til, at han ofte tjener under 100 kroner i timen som bud for Hungry, når han trækker udgifterne til sin bil fra.
Robert Wengler

På Odense Rådhusplads sidder Martin Hillersdal klar i sin bil. Klokken er 17, så nu starter hans vagt hos Hungry, hvor han skal levere takeaway hele aftenen.

Den danske takeaway-platform Hungry lokker med lønninger på op til 175 kroner i timen. Men den løn kan 20-årige Martin Hillersdal se langt efter på vagter som denne. 

Siden januar har han i aftentimerne kørt rundt et par gange om ugen, og her ligger hans gennemsnitlige timeløn på 117 kroner. 

- Det er vildt, at det giver så lidt, for med udgifterne til min bil er lønnen ofte under 100 kroner i timen før skat, siger Martin Hillersdal, der har udregnet, at den leasede bil koster cirka 2,4 kroner pr. kilometer inklusive benzin.

Dobbelt så meget hos 7-Eleven

Til dagligt studerer Martin Hillersdal til finansøkonom. For at spæde SU’en op arbejder han også hos 7-Eleven, der har overenskomst med HK.

Her tjener han 174 kroner i aftentimerne om lørdagen. Herudover kommer der både feriepenge, en pensionsopsparing samt løn under sygdom. Med alt det medregnet tjener han mere end dobbelt så meget, som når han kører rundt for Hungry.

- Vi burde strejke, ligesom sygeplejerskerne gjorde, for så kunne det være, at der kom opmærksomhed på, hvor dårligt betalt det her arbejde er, siger Martin Hillersdal.

- Hvorfor stopper du ikke bare med at arbejde for Hungry?

- Da jeg begyndte at køre, var lønnen bedre. Men så ændrede Hungry betalingsmodellen, så lønnen blev dårligere. Nu har jeg søgt ind hos Wolt, hvor man tjener bedre, siger Martin Hillersdal. 

Martin Hillersdal arbejder som lysegrønt bud for Hungry, men han er ikke tilfreds med lønnen.
Martin Hillersdal arbejder som lysegrønt bud for Hungry, men han er ikke tilfreds med lønnen. FOTO: Robert Wengler

Ifølge Wolt tjener deres bude i gennemsnit 170 kroner i timen. Fagbladet 3F har ikke haft mulighed for at efterprøve den oplyste løn.

Betaler ned til 75 kroner

Hungry betaler som udgangspunkt budene ned til 75 kroner i timen, hvis de ikke har nogen ordrer. Derudover kommer der 25 kroner for hver levering.

Men flere bude fortæller, at der slet ikke er nok ordrer hos Hungry, og derfor bliver timelønnen meget lavere.

Fagbladet 3F har fået lønoplysninger fra fem Hungry-bude, som har en gennemsnitlig løn på 114 kroner i timen.

Fagbladet 3F har bedt Hungry om at oplyse den gennemsnitlige timeløn for deres bude, men det har firmaet ikke ønsket.

Hungry bruger samme model som Wolt, hvor budene er såkaldte selvstændige partnere uden ret til feriepenge, pension eller løn under sygdom.

Buddene skal også selv stå for udgifter til forsikring og transportudstyr. 

3F: Minder om ungarbejde 

Garantilønnen på 75 kroner er langt under, hvad man kan betale voksne i Danmark for at stå til rådighed.

Sådan lyder det fra Karsten John Kristensen, 3F’s forhandlingssekretær i Transportgruppen.

- Det er meget, meget lavt. Det er den slags løn, man betaler ungarbejdere, som i visse tilfælde tjener mere på vores overenskomster, siger Karsten John Kristensen.

Han mener, at idéen med provisionsløn går tabt hos Hungry, da det ikke er meningen, at garantilønnen skal være den faktiske løn. 

- Når der ikke er nok at lave, er du meget afhængig af en garantiløn, som du kan leve af, og det er ikke tilfældet her, siger han.

Han sammenligner med konkurrenten Just Eat, der har tegnet overenskomst på området. Her starter lønnen på 144 kroner i aftentimerne, hvis buddene selv sørger for transportmiddel.

Derudover kommer der feriepenge, løn under sygdom, pension og andre tillæg, som i alt giver en løn på omkring 184 kroner i aftentimerne. 

Hungry: Nogle bude tjener mindre

Fagbladet 3F har forholdt bestyrelsesformand i Hungry, Morten Larsen, kritikken om, at firmaet stiller buddene en urealistisk høj løn i udsigt.

- Vi har ingen interesse i at oversælge, hvad der er muligt, så vores info om gennemsnitslønninger er naturligvis ikke blot grebet ud af den blå luft. Det er klart, at med en rundspørge hos fem bude så kan billedet vendes og drejes og slå skævt ud, lyder det i et svar på mail.

Morten Larsen siger videre, at det afhænger af budenes indsats.

- Der vil altid være bude, som tjener mere, og bude der tjener mindre. Det er meget afhængigt af indsats, og hvornår man bringer mad ud, lyder det fra bestyrelsesformand Morten Larsen.