Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Den hastigt voksende tyske leveringstjeneste Gorillas er rykket ind i Danmark. Men i hjemlandet er der ikke styr på løn og arbejdsmiljø, fortæller et af firmaets bude i Berlin. Gorillas afviser kritikken.

Jakob Pomeranzev arbejder som bud for Gorillas, der på rekordtid har etableret sig i storbyer i USA og Europa og nu har 10.000 ansatte.
Simon Zamora Martin

Hurtigere end dig, lyder leveringstjenesten Gorillas slogan.

Men det går også ofte for hurtigt, lyder det fra tyske ansatte i det fremadstormende firma, der netop har slået sig ned i Danmark. 

Der har blandt andet været problemer med at få udbetalt løn, og det har stået på, lige siden Gorillas i 2020 lancerede deres budtjeneste i Berlin med løftet om at levere dagligvarer på 10 minutter.

Det fortæller Jakob Pomeranzev over en videoforbindelse fra sin lejlighed i bydelen Ostkreuz i Berlin, hvor han arbejder som bud for Gorillas.

- Det største problem er, at vores løn er dårlig. Men når mange samtidig ikke får deres løn eller får for lidt udbetalt, så opstår der frustrationer. Omkring lønningsdag er der virkelig en intens stemning i firmaet, siger han til Fagbladet 3F.

Fagbladet 3F taler med Jakob Pomeranzev over en videoforbindelse fra Berlin.

Jakob Pomeranzev kommer fra Canada, men bor nu i Berlin, hvor han studerer historie på universitetet.

Ansatte i klemme

Jakob Pomeranzev har ikke selv oplevet problemer med sin løn, men som et aktivt medlem af medarbejderforeningen Gorillas Workers Collective hører han konstant om kollegaer, der er kommet i klemme, fortæller han.

- Vi hører om problemer med løn fra ansatte i Tyskland, Holland, Belgien og Storbritannien, fortæller han.

Gorillas er siden opstarten i Tyskland vokset med lynets hast og er nu til stede i en lang række storbyer i både Europa og USA. Og i starten af august var det altså i København, at budtjenesten gjorde sit indtog.

På det danske marked er det især finskejede Wolt, der bringer takeaway-mad ud med blå cykelbude, som Gorillas udfordrer med sit løfte om at levere dagligvarer inden for 10 minutter.

På sociale medier kan man se, hvordan anonyme medlemmer af medarbejderforeningen Gorillas Workers Collections dagligt beretter om, at de ikke har fået løn, eller at de har fået for lidt i løn.

Timelønnen for budene i Tyskland på 10,5 euro – cirka 80 kroner – er tæt på mindstelønnen i Tyskland. 

Bude organiserede sig

Da Jakob Pomeranzev startede med at arbejde for Gorillas under corona-nedlukningen sidste år, var han glad for arbejdet som cykelbud.

Han fik gode kollegaer, en stabil indkomst og ikke mindst adgang til sundhedsforsikring.

Men i februar blev det den værste vinter i Berlin i lang tid, hvilket skabte problemer for mange udbringningstjenester i Berlin.

- Alle frøs på lageret, og vi kunne ikke arbejde på grund af isen på vejene. Alligevel ville de sende os afsted uden ordentlig beskyttelse, fortæller Jakob Pomeranzev.

Som protest mod at skulle arbejde i den isnende kulde uden ordentligt beskyttelsesudstyr valgte en række af budene at nedlægge arbejdet.

I marts organiserede gruppen af utilfredse bude sig under navnet Gorillas Workers Collection og har siden forsøgt at skabe opmærksomhed omkring deres arbejdsvilkår.

Mødtes med minister

Medarbejderforeningen arrangerede i juni et stormøde, hvor omkring 300 ansatte deltog.

Efter mødet begyndte en række protestaktioner over hele Berlin, hvor budene blokerede varelagre i protest mod deres arbejdsforhold.

Efter en cykel-protest i Berlin bad Tysklands arbejdsminister, Hubertus Heil fra partiet SPD, om et møde med Gorillas-medarbejderne.

Den tyske arbejdsminister Hubertus Heil mødtes med de utilfredse Gorillas-bude i juni.
Den tyske arbejdsminister Hubertus Heil mødtes med de utilfredse Gorillas-bude i juni. FOTO: Annette Riedl/DPA/Ritzau Scanpix

Jakob Pomeranzec var med til mødet med den tyske minister og talte selv med ham om sine oplevelser i det omstridte firma.

Gorillas er stiftet og ledet af tyrkisk-tyske Kagan Sümer og er ifølge Financial Times Europas hurtigst voksende startup-virksomhed.

Fra grundlæggelsen under corona-krisen sidste sommer har firmaet nu nået 10.000 ansatte.

Gorillas lægger vægt på, at de ansætter deres bude og sikrer dem feriepenge, løn under sygdom og forskelligt udstyr.

Hos Wolt og andre budtjenester er modellen bygget op om, at budene ikke er ansatte, men opererer som selvstændige – uden ret til pension, feriepenge med mere.

Men ifølge nuværende og tidligere ansatte er Gorillas under overfladen lidt af en rodebutik, hvor der hverken er styr på løn eller udstyr.

Mangler udstyr

Fagbladet 3F har også talt med Huseyin, der arbejdede hos Gorillas i Berlin i seks måneder, men nu har fået et andet arbejde.

- Det hele sejler, når der er travlt, og der er næsten ingen til at hjælpe budene, hvis der opstår problemer. Jeg måtte blandt andet købe min egen cykelhjelm, fortæller han.

Gorillas lover ellers deres bude “det bedste cykeltøj” og et “støttende hold, der altid er klar til at hjælpe”.

Huseyin ønsker kun at stå frem med sit fornavn.

Selvom han er i god fysisk form, var arbejdet som cykelbud meget fysisk krævende, fortæller han. 

Tunge løft og mange varer, især flasker, som bankede ind mod hans ryg, når han cyklede på de berlinske brosten, gjorde arbejdet uudholdeligt i længden.

- Jeg var fuldstændigt smadret efter 25 timer om ugen, fortæller han.

Vil fortsætte protest

Ifølge Jakob Pomeranzev er der ikke sket mange forbedringer, siden de ansatte begyndte at protestere, og de vil derfor fortsætte med at strejke og protestere mod forholdene.

- De giver os stadig de billigste regnfrakker, folk har stadig problemer med løn, og el-cyklerne går stadig i stykker, mens vi arbejder. Samtidig har de bedt os om at tage flere ordrer med på vejen, fordi de skal prøve at vise investorerne, at de kan spare penge.

- Strejkerne er vores måde at få gjort opmærksom på problemerne. Gorillas’ eneste undskyldning er, at de er en startup-virksomhed og derfor ikke har styr på alt. Men så burde de stoppe med at udvide konstant og i stedet fokusere på at forbedre arbejdsvilkårene, siger han.

Gorillas: Vi arbejder på sagen

Fagbladet 3F har både været i kontakt med Gorillas i Tyskland og Danmark.

Fra den tyske pressetjeneste lyder det, at man på alle måder prøver at sikre sig mod mod manglende eller fejlagtige lønudbetalinger, og at man løbende laver forbedringer af budenes arbejdsforhold. Blandt andet med en vægtgrænse på 10 kilo pr. rygsæk for at skåne cykelbudenes ryg.

Hos Gorillas’ danske pressebureau understreger man ligeledes, at man har stort fokus på at udbetale korrekt løn til sine ansatte.

- Mindre end to procent af vores udbringere modtog lønninger, der ikke var korrekte i juni 2021. Den slags må på ingen måde ske, det er vi fuldstændigt klar over. Vi har naturligvis allerede fikset alle indberettede uoverensstemmelser fuldt ud og vil sikre, at dette ikke sker igen i fremtiden, lyder det i et skriftligt svar, hvor Gorillas også meddeler, at de har indført en ny løn-app, som skulle minimere antallet af fejl.

Også for Gorillas’ danske bude er der en vægtgrænse på 10 kilo pr. rygsæk.

- Hvis en ordre føles for tung eller er over denne grænse, opfordrer vi vores udbringere til at dele den op eller skifte transportform. Alle vores udbringere og lagermedarbejdere er forpligtet til at gennemføre deres respektive uddannelse og er bekendt med vores politikker, der netop er sat i verden for at passe på dem, lyder svaret fra Gorillas.