Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Transportministeren har med hjælp fra Vejdirektoratet og Kammeradvokaten undersøgt sag om korruptionsstraffet italiener, der blev byggechef på Storstrømsbroen. Ekspert advarer om, at vi i Danmark har for lidt fokus på korruption.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) er politisk ansvarlig for byggeriet af Storstrømsbroen, som koster 2,1 milliarder skattekroner og bliver Danmarks tredjestørste bro.
Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Den danske stat kan godt entrere med personer, der har taget imod bestikkelse og er i gang med at udstå en straf for korruption.

Sådan lyder konklusionen, efter at Vejdirektoratet har undersøgt en sag fra opførelsen af den nye Storstrømsbro, hvor en italiensk byggechef blev ansat, selvom han året forinden havde fået en betinget fængselsstraf for korruption og bedrageri med byggekontrakter.

LÆS OGSÅ: Italienere ansætter korruptionsstraffet chef på Storstrømsbroen

Det var Fagbladet 3F, der stod bag afsløringen sidst i maj, og sagen fik den politiske forligskreds bag Storstrømsbroen til at kræve en redegørelse fra transportminister Benny Engelbrecht (S).

I et svar til Folketingets Transportudvalg forklarer ministeren nu, at der i kontrakten på Storstrømsbroen ikke var noget krav om, at Vejdirektoratet skulle godkende ansættelsen af den korruptionsstraffede byggechef, og at sagen derfor ikke er i strid med reglerne.

Ikke “nøglemedarbejder”

Transportministeren bygger sit svar på oplysninger, han har fået fra Vejdirektoratet, som er statens bygherre på opførelsen af den nye Storstrømsbro mellem Sjælland og Falster.

Vejdirektoratet lægger vægt på, at Pietro Paolo Marcheselli, som den italienske byggechef hedder, ikke er en af de seks “nøglemedarbejdere” på milliardbyggeriet.

- Da den pågældende medarbejder ikke udfylder en rolle som nøglemedarbejder på projektet og heller ikke har prokura (fuldmagt til at handle på vegne af en virksomhed, red.), skulle ansættelsen af den pågældende medarbejder ikke godkendes af Vejdirektoratet, lyder det i redegørelsen.

 
Videoen herover er fra oktober 2016 og frigivet af det italienske finanspoliti, Guardia di Finanza. Et halvt minut inde i videoen kan man se Pietro Paolo Marcheselli modtage bestikkelsespenge fra en underentreprenør.
 

Sad for bordenden

Både Vejdirektoratet og den italienske hovedentreprenør Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV), som i juni 2019 ansatte Pietro Paolo Marcheselli som produktionschef, har flere gange forsvaret sagen med, at Pietro Paolo Marcheselli ikke var en nøglemedarbejder, og at han ikke havde beføjelser til at indgå aftaler på det offentlige kæmpebyggeri.

LÆS OGSÅ: Minister skal forklare korruptionsstraffet italiener på Storstrømsbroen

Den forklaring står dog i mordsætning til, hvordan den danske byggedirektør Martin Juhl oplevede magtbalancen på byggepladsen. Han har siddet til bords med Pietro Paolo Marcheselli.

- Han sad for bordenden, og der var ingen tvivl om, at han var respekteret af de andre i SBJV og rangerede højt. De øverste på projektet vendte sig mod ham, når der skulle træffes beslutninger. Han virkede som en mand med beslutningskompetence, og når han deltog på møderne, forhandlede han med os om de overordnede linjer på byggeriet, har Martin Juhl forklaret til Fagbladet 3F.

Martin Juhl var driftsdirektør i det danske byggeselskab Barslund, som frem til 2020 var en af SBJV’s store underentreprenører på Storstrømsbroen.

Hjælp fra Kammeradvokaten

I den nye redegørelse til Transportudvalget oplyser Vejdirektoratet også, at de inden ansættelsen af Pietro Paolo Marcheselli fik en mundtlig orientering fra SBJV om hans straffesag.

Pietro Paolo Marcheselli fik i april 2018 en betinget fængselsstraf på to år for at have været en del af et korruptionsnetværk på et stort italiensk anlægsprojekt, en højhastighedstogbane mellem Milano og Genova, hvor han tog imod bestikkelse og stod bag bedrageri med byggekontrakter for op mod 500 millioner kroner. 

Men allerede året efter, i juni 2019, blev Pietro Paolo Marcheselli altså hyret af italienske SBJV som produktionschef på Storstrømsbro-byggeriet i Danmark.

LÆS OGSÅ: Peter og Kim arbejder på Storstrømsbroen: “Det er vanvittige arbejdsforhold”

I forbindelse med redegørelsen til Transportudvalget har Vejdirektoratet også haft hjælp af Kammeradvokaten til at se på SBJV’s etiske retningslinjer og politik for antikorruption.

Men her er umiddelbart ikke noget at komme efter.

- Politikken regulerer ikke ansættelse af medarbejdere, herunder ansættelse af korruptionsstraffede, konstaterer Vejdirektoratet.

Ekspert: Vi undervurderer risikoen for korruption

Ifølge adjunkt og forsker ved Copenhagen Business School Benjamin Carl Krag Egerod, der har speciale i korruption og lobbyisme, er sagen et tydeligt billede på, at vi i Danmark har en tendens til at undervurdere risikoen for korruption.

- Den her sag ser ikke godt ud, og de fleste kan blive enige om, at offentlige myndigheder ikke bør arbejde tæt sammen med folk, der for nylig er dømt for korruption. I Danmark har vi ikke den store erfaring i at håndtere korruption, og det kan betyde, at myndighederne ikke er tilstrækkeligt opmærksomme på at undgå og forebygge forskellige former for korruption. Blandt andet en sag som den fra Storstrømsbroen, siger Benjamin Carl Krag Egerod til Fagbladet 3F og fortsætter:

- I Italien forholder det sig af indlysende grunde anderledes. Og i en globaliseret verden, hvor vi i stigende grad skal arbejde sammen med selskaber fra hele verden, skal vi i Danmark have mere fokus på due diligence. Blandt andet ved at undersøge og lave baggrundstjek på virksomheder, som byder ind på vores offentlige opgaver.

Pietro Paolo Marcheselli er angiveligt på vej ud af Storstrømsbro-byggeriet.

Både Transportministeriet og Vejdirektoratet oplyser til Fagbladet 3F, at de ikke vil foretage sig mere i sagen.