Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Vejdirektoratet og det italienske konsortium SBJV forsvarer ansættelsen af byggechef med korruption på cv'et med, at han ikke er en "nøgleperson". Ifølge dansk byggedirektør er den italienske chef imidlertid en central figur på byggeriet af den nye Storstrømsbro.

Ifølge den danske byggedirektør Martin Juhl rangerer korruptionsstraffede Pietro Paolo Marcheselli (til venstre i billedet) højt i hierarkiet på det offentlige byggeri af den nye Storstrømsbro.
Holbøll A/S. Grafik: David Eilertsen

Den korruptionsstraffede italienske byggechef Pietro Paolo Marcheselli, der arbejder på opførelsen af den nye Storstrømsbro, har en betydelig rolle på det offentlige milliardbyggeri og sidder for bordenden, når der skal træffes beslutninger.

Sådan lyder det fra Martin Juhl, der er nuværende direktør for forretningsudvikling i Holbøll og tidligere driftsdirektør i Barslund.

- Han virkede som en mand med beslutningskompetence, og når han deltog på møderne, forhandlede han med os om de overordnede linjer på byggeriet som for eksempel tekniske løsninger, tidsplan og produktionsplan, siger byggedirektøren til Fagbladet 3F.

LÆS OGSÅ: Italienere ansætter korruptionsstraffet chef på Storstrømsbroen

Den danske storentreprenør Barslund var frem til 2020 underleverandør på byggeriet af den nye bro mellem Sydsjælland og Falster, og her var Martin Juhls rolle blandt andet at forhandle med hovedentreprenøren på projektet, italienske Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV).

Frisk korruptionssag på cv’et

Fagbladet 3F kunne fredag fortælle, at en af SBJV’s centrale figurer, Pietro Paolo Marcheselli, blev ansat på projektet i juni 2019, selvom han året forinden havde fået en betinget straf på to års fængsel for bestikkelse og korruption på et stort italiensk byggeprojekt.

Han havde altså ikke udstået sin straf, da han med en frisk korruptionssag på cv’et blev hentet til Storstrømsbro-byggeriet, som finansieres af danske skattekroner.

SBJV og Vejdirektoratet, der er den danske stats bygherre på Storstrømsbroen, forsvarer sagen med, at Pietro Paolo Marcheselli ikke er en såkaldt “nøgleperson”, og at han ikke har beføjelser til at indgå aftaler på det danske kæmpebyggeri.

Men ifølge Holbøll-direktør Martin Juhl, der kender de indre forhold på Storstrømsbroen, er den korruptionsstraffede italiener en højtplaceret figur, som selv de øverste chefer på projektet lytter til.

Martin Juhl var driftsdirektør for Barslund på Storstrømsbro-byggeriet.
Martin Juhl var driftsdirektør for Barslund på Storstrømsbro-byggeriet. FOTO: Privat

- Han sad for bordenden til mødet, og der var ingen tvivl om, at han var respekteret af de andre i SBJV og rangerede højt. Også selvom han sad med de øverste på projektet. De vendte sig mod ham, når der skulle træffes beslutninger, siger Martin Juhl.

LÆS OGSÅ: Minister skal forklare korruptionsstraffet italiener på Storstrømsbroen

Del af inderkreds

Pietro Paolo Marcheselli har flere direktørstillinger på cv’et og har været chef på en række europæiske milliardbyggerier.

Det var anklager om bestikkelse og bedrageri med byggekontrakter for op mod 500 millioner kroner på et stort italiensk anlægsprojekt, der i april 2018 gav den italienske byggechef en betinget fængselsstraf på to år.

Pietro Paolo Marcheselli er blandt andet fanget på videooptagelser, hvor han modtager en kuvert med bestikkelsespenge.

Videoen herover er fra oktober 2016 og frigivet af det italienske finanspoliti Guardia di Finanza. Et halvt minut inde i videoen kan man se Pietro Paolo Marcheselli, der nu arbejder på byggeriet af Storstrømsbroen, modtage bestikkelsespenge fra en underentreprenør.

Inderkreds i SBJV

Fagbladet 3F er i besiddelse af interne mails, hvor Pietro Paolo Marcheselli er med i korrespondancen med underentreprenør på Storstrømsbro-projektet.

Hans navn optræder også i referater fra sikkerhedsmøder og ikke mindst de tilbagevendende byggemøder mellem Vejdirektoratet og SBJV, hvor de vigtigste forhold om blandt andet økonomien og tidsplanen diskuteres. 

Pietro Paolo Marcheselli deltager ikke selv på byggemøderne, men er en del af en inderkreds i SBJV på 15 personer, som fast modtager alle de følsomme oplysninger om byggeriet.

Seks “nøglepersoner”

SBJV har 80-90 såkaldte white collar-medarbejdere (byggechefer, ingeniører, administrative medarbejdere med flere), men kun seks af dem har status som “nøglepersoner” på Storstrømsbro-byggeriet.

Begrebet er vigtigt, fordi nøglepersonerne er underlagt nogle særlige regler i kontrakten mellem SBJV og Vejdirektoratet.

Det er blandt andet et krav, at Vejdirektoratet skal godkende ansættelse og udskiftning af nøglepersonerne, ligesom de er underlagt særlige regler om etik og antikorruption.

Det ville altså være et meget større problem for SBJV og Vejdirektoratet, hvis Pietro Paolo Marcheselli var en af nøglepersonerne på byggeriet.

I de skriftlige svar til Fagbladet 3F understreger SBJV og Vejdirektoratet da også igen og igen med enslydende formuleringer, at den korruptionsstraffede byggechef ikke er en nøgleperson.

Også korruptionssag i 2017

Det er dog i sidste ende op til politikerne i forligskredsen bag beslutningen om at bygge den nye Storstrømsbro, der skal vurdere, om sagen skal have konsekvenser.

Fire af partierne – Venstre, Dansk Folkeparti, SF og Enhedslisten – har nu bedt transportminister Benny Engelbrecht (S) om at undersøge, om ansættelsen af Pietro Paolo Marcheselli er i overensstemmsle med de mange regler og betingelser i kontrakten mellem Vejdirektoratet og SBJV.

Vejdirektoratet hører under Transportministeriet, og det er derfor til syvende og sidst ministerens ansvar.

LÆS OGSÅ: To italienske firmaer ramt af korruptionssag – nu skal de bygge Danmarks tredjestørste bro

I 2017 måtte transportordførerne og den daværende transportminister Ole Birk Olesen (LA) også på banen, da Fagbladet 3F kunne afsløre, at to af de tre selskaber i SBJV var involveret i en stor korruptionssag i hjemlandet.

Efter et hastesamråd blev kontrakten med italienerne udskudt, og Kammeradvokaten blev sat til at undersøge sagen til bunds.

De to selskaber Condotte og Grandi Lavori Fincosit blev smidt ud af konsortiet, og i februar 2018 gav politikerne Vejdirektoratet grønt lys til at indgå kontrakt med SBJV under forudsætning af, at der blev skrevet nogle strenge regler om korruption ind i aftalen.

Det er i dag alene selskabet Itinera S.P.A., der har ansvaret i SBJV.

“Han har fået en ny chance”

I et svar til Fagbladet 3F understreger Vejdirektoratet, at de ikke har godkendt ansættelsen af Pietro Paolo Marcheselli, fordi han ikke er en af de seks nøglepersoner.

- Hvis vi ville få kendskab til, at en foreslået nøgleperson skulle have en verserende straffesag, ville vi selvfølgelig ikke godkende vedkommende, da Vejdirektoratet naturligvis ikke kan acceptere, at nøglepersoner med beføjelser i forhold til vores kontraktforhold har verserende straffesager, lyder det videre i det skriftlige svar fra anlægsdirektør Erik Stoklund Larsen.

SBJV oplyser, at Pietro Paolo Marcheselli blev ansat på Storstrømsbro-projektet på grund af hans omfattende tekniske erfaring, blandt andet fra metrobyggeriet i København.

- Hans primære opgave er at yde teknisk assistance til projektlederen (øverste chef i SBJV, red.).

- Hr. Marcheselli har med sin ansættelse i SBJV fået en ny chance, og vi er tilfredse med hans arbejde indtil videre, lyder det i et svar på mail.