Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Tiltalt hos Kurt Beier Transport A/S hyrede over 200 filippinske chauffører og fik dem fragtet til Danmark, hvor de endte i en slumlejr i Padborg. Heriblandt de 30 chauffører, som den igangværende straffesag i byretten i Sønderborg drejer sig om.

Chef hyrede 203 filippinske chauffører, der alle endte i Kurt Beier Transports slumlejr i Padborg.
Privat

Straffesagen mod Kurt Beier Transport A/S kører på andendagen i byretten i Sønderborg, hvor der er kommet nye oplysninger frem fra en tiltalt 40-årig chef. 

Det viser sig, at chefen ikke bare hyrede de 30 asiatiske chauffører, som den igangværende straffesag mod firmaet drejer sig om. Han hyrede også 173 andre udenlandske chauffører, der blev bragt til slumlejren i Padborg, hvor de levede under kummerlige vilkår, når de ikke sad mange timer bag rattet til lav løn i lastbiler med Kurt Beier-logo på.

Det store antal chauffører kom for dagens lys, da chefen tirsdag afgav forklaring i vidneskranken. Chefen har undervejs ikke ønsket at udtale sig til politiet om sagen. 

Han risikerer sammen med de tre øvrige tiltalte, firmaets direktør Karsten Beier, bestyrelsesformand Gitte Beier og endnu en chef, op til seks års fængsel for grov økonomisk udnyttelse af filippinske og enkelte srilankanske chauffører på over fire millioner kroner.

Den 40-årige chef blev ansat i juni 2013 hos Kurt Beier Transport A/S som såkaldt “equipment manager”.

Han forklarede, at han havde tilsyn med de udenlandske afdelinger, og at det hele gik “efter bogen”. Det gælder afdelinger i Polen, Litauen, Rumænien, Padborg og hovedsædet i Esbjerg. 

Stod for rekruttering i Filippinerne

Han stod også for rekruttering af chauffører i Filippinerne og i Sri Lanka og forklarede, at projektet med asiatiske chauffører blev sat i gang af Kurt Beier, der dengang ejede Kurt Beier Transport A/S.

Kurt Beier-lastbiler på firmaets område i Padborg, hvor der lå en slumlejr gemt i midten.
Kurt Beier-lastbiler på firmaets område i Padborg, hvor der lå en slumlejr gemt i midten.

Den nu afdøde vognmand Kurt Beier pressede ifølge den tiltalte på, fordi han kunne se, at der kom til at mangle chauffører i fremtiden. Den tiltalte forklarede, at Kurt Beier bad ham om at hjælpe med projektet. 

- Jeg sagde, at jeg gerne ville hjælpe. Og jeg ville gerne rejse. Det var blevet sværere og sværere at få arbejdskraft fra EU, sagde den tiltalte.

Samarbejde med filippinsk bureau speedede op

Der kom for alvor gang i rekrutteringen, da tiltalte tog kontakt med et filippinsk bureau, der formidler arbejdskraft til udlandet. United Primover, hedder bureauet, som var det eneste, Kurt Beier Transport A/S via sit polske datterselskab HBT Internationale Transporte samarbejdede med.

Chaufførerne kom alle til samtale med den tiltalte i Filippinerne. Han havde samtaler fra klokken ni om formiddagen til klokken 21 eller 22, fortalte han. Kravene var, at chaufførerne skulle kunne snakke engelsk, have stort kørekort, have en chaufføruddannelse og mindst syv års erfaring som chauffør.

Der står i kontrakterne, at arbejdsstedet er Polen. Selvom chaufførerne kørte lastbil i hele Europa og boede i slumlejren i Padborg, når de holdt fri. At der stod Polen som arbejdssted, er en fejl, erkendte den tiltalte i retten.

Den tiltalte chef forklarede videre, at HBT Internationale Transporte betalte udgiften til United Primover for formidling af chauffører. Han oplyste også, at han har betalt samtlige flybilletter til chaufførerne med HBT Internationale Transportes kontokort.

- Jeg har snakket med 400-600 filippinere. Jeg accepterede 300. Der kom i alt 203 herop, sagde den tiltalte.

Heriblandt de 30 chauffører som retssagen i Sønderborg drejer sig om.

Steg 20.000 kroner i månedsløn

Anklageren spurgte blandt andet den tiltalte om, hvorfor filippinerne og srilankanerne fik polske arbejdstilladelser og ikke for eksempel rumænske.

- Det er nemmere at få tilladelser i Polen end i Rumænien, forklarede den tiltalte, der videre oplyste, at rekrutteringen af chauffører begyndte i 2016 i Filippinerne.

De 30 chauffører fra sagen er nok blevet rekrutteret i 2017, vurderer den tiltalte, der ikke længe efter fik en betragtelig lønstigning på 20.000 kroner om måneden i 2017.

“Flokdyr”

Den 40-årige forklarede, at han ikke tit kom i lejren i Padborg, men at han havde set forholdene inden politiets aktion 30. oktober 2018. Om forholdene siger han:

- Noget er bare en forvokset teenager, der ikke har ryddet op, sagde den tiltalte i retten og forklarede, at der var blevet lavet mad i lastbiler.

- Vi gav besked om, at de (filippinske chauffører, red.) skulle rydde op, men de gjorde det ikke altid, sagde den tiltalte, der i en aflyttet telefonsamtale har kaldt filippinerne for “flokdyr”.

Straffesagen fortsætter onsdag med forklaring fra Karsten Beier, der er direktør hos Kurt Beier Transport A/S.