Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Byretten behandler nu Padborg-sagen med en anklage om grov udnyttelse af 30 chauffører fra Filippinerne og Sri Lanka. Men måske kommer ikke en eneste af chaufførerne til Danmark for at vidne i den højt profilerede sag.

Asiatiske chauffører har boet i kolde lastbilanhængere med plastpresenninger over i slumlejren i Padborg.
Privat

Mandag er sagen om 30 asiatiske lastbilchauffører fra slumlejren i Padborg blevet indledt ved Retten i Sønderborg. Men retten har endnu ikke fået tilsagn fra en eneste af chaufførerne om, at de kommer til Danmark for at forklare om forholdene i lejren.

Det kom frem under mandagens retsmøde, hvor firmaet Kurt Beier Transport A/S samt fire personer fra firmaets ledelse er tiltalt for grov økonomisk udnyttelse af chaufførerne samt brud på udlændingeloven og byggeloven. De tiltalte nægter sig alle skyldige i alle anklager.

Retten skal orientere de personer, som skal møde i retten, stævnes eller have en retsafgørelse. Men det er tilsyneladende endnu slet ikke sket i Padborg-sagen.

- Retten har ikke fået oplysning om, at der skulle være forkyndt for nogen af dem, sagde sagens dommer, Kristin Bergh, under mandagens retsmøde.

Ambassade: Videoafhøring ikke muligt

Dommeren gjorde det klart, at hun vil helst have, at parterne møder frem og afgiver deres forklaring for retten.

Samtidig fortalte hun, at den danske ambassade i Filippinernes hovedstad, Manila, har oplyst, at det for tiden ikke er muligt at gennemføre videoafhøringer af chaufførerne på grund af corona-situationen i landet.

Hvis det ikke lykkes at få forklaringer fra chaufførerne, kan retten basere sagen på såkaldte indenretlige afhøringer af 25 chauffører. Disse afhøringer foran en dommer, en anklager og en forsvarer blev lavet, imens chaufførerne stadig var i Danmark under Center mod Menneskehandels beskyttelse i slutningen af 2018. 

Forsvarsadvokat: Afhøringer ikke “spot on”

Men som forsvarsadvokaten for den tiltalte direktør Karsten Beier, Anders Nemeth, gjorde opmærksom på, var fokus dengang på en anklage om menneskehandel til tvangsarbejde. En anklage, som anklagemyndigheden i juli 2020 opgav at føre ved retten, efter at sagen havde været forelagt Statsadvokaten i Viborg. 

Anders Nemeth mener ikke, at disse indenretlige afhøringer er lige i øjet, når det handler om en anklage for økonomisk udnyttelse kaldet åger. Forsvarsadvokaten gjorde det helt klart i retten, at han gerne ser, at retten lægger disse afhøringer til grund i sagen. 

Fagbladet 3F har kontakt med chauffører

Fagbladet 3F har inden for de seneste få dage været i kontakt med tre af de filippinske chauffører, som var til stede, da politiet, Skat og Aabenraa Kommune 30. oktober 2018 lavede en aktion i slumlejren – dagen efter, at Fagbladet 3F havde afsløret den. Chaufførerne fortæller, at de er meget interesserede i retssagen, heriblandt Severino Rio Loquias.

Han boede ligesom andre filippinske og srilankanske chauffører i beskidte containere med fugt og mug på væggene eller i kolde lastbilanhængere med plastpresenninger over. Chaufførerne arbejdede mange timer bag lastbilrattet på de europæiske veje til en løn på 15-20 kroner i timen, har de tidligere fortalt til Fagbladet 3F.

- Jeg håber, at retfærdigheden sker fyldest, og at vi får erstatning for alt det, vi var udsat for. Kurt Beier Transport A/S skal have en hård straf, der står i rimeligt forhold til den forbrydelse, der er begået mod os. Så kan jeg bygge min familie et nyt hus og måske starte en lille virksomhed, så min familie ikke sulter, sagde Severino Rio Loquias til Fagbladet 3F i slutningen af sidste uge.

En anden af de filippinske chauffører, 43-årige Dhon Achilles Magat Flores, fortæller undrende til Fagbladet 3F, at han intet har hørt om sagen i mere end to år. Hverken fra myndigheder eller andre.

Se Fagbladet 3F’s minidokumentar om sagen: Motorvejens Slaver

Bistandsadvokat: Hvad har retten gjort?

Advokat Erik Dreyer fra Advodan i Tønder undrer sig også over, at ingen af chaufførerne er blevet indkaldt til retsmøde i sagen. Han repræsenterer 20 af de filippinske lastbilchauffører. Under mandagens retsmøde sagde bistandsadvokaten henvendt til dommeren:

- Spørg Retten på Frederiksberg, hvad man reelt har gjort. Det har kørt i måneder og er ikke kommet en milimeter nærmere.

Det er Retten på Frederiksberg, der står for at forkynde for chaufførerne, fordi de er udlændinge.  

Erik Dreyer oplyste, at han har haft kontakt med fire chauffører, men at han har mistet kontakten med den ene. Disse chauffører er alle i Filippinerne.

Mangler fakta

Advokat hos Sønderborg Advokaterne Carsten Højer er bistandsadvokat for seks filippinske og fire srilankanske chauffører i sagen. Han oplyste i retten, at han har sendt e-mail til seks af chaufførerne, hvoraf fem har svaret. Ingen af dem har modtaget en indkaldelse til retssagen, oplyste bistandsadvokaten.

- Vi har et kommunikationsproblem. De taler meget begrænset engelsk, sagde Carsten Højer. 

Han oplyste, at de to bistandsadvokater først vil have de enkelte erstatningskrav klar, når de har talt med chaufførerne.

- Vi mangler fakta i sagen. Hvad har chaufførerne fået udbetalt? Det vil vi spørge dem om, sagde Carsten Højer.

Chaufførerne skal efter anklagerens plan afgive deres forklaringer for retten på tre retsmøder fra 9. til og med 11. juni.