Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Det slog gnister, da lavprisflyselskabet landede i Danmark. Her er historien om Ryanairs dans med den danske fagbevægelse.

Sidste gang Ryanair landede i Danmark, lød det, at fagforeninger var "ubrugelige". Men denne gang har piben fået en anden lyd.
Mads Claus Rasmussen / Ritzau Scanpix

Det omdiskuterede flyselskab Ryanair offentliggjorde onsdag, at de åbner en ny base i Billund.

LÆS OGSÅ: Ny base i Billund: 3F klar til konflikt med Ryanair

Med sig i bagagen har Ryanair et nyt syn på fagbevægelsen, men konflikten ulmer fortsat under overfladen. 

Men hvad skete der egentlig sidste gang, hvor Ryanair besluttede sig for at pakke kufferten og forlade basen i Billund?

Fagbladet 3F tager dig med på en overflyvning.

Hvem er Ryanair?

Før vi tager dig med i arkiverne til det herrens år 2015, skal vi måske lige genopfriske, hvem det nu lige er, Ryanair er, og hvorfor flyselskabet i nogles øjne er kontroversielt. 

Ryanair er et irsk flyselskab og var det første europæiske lavprisflyselskab.  En strategi for Ryanair er, at de blandt andet sparer penge ved primært at flyve til mindre lufthavne. 

En anden er, at kunden skal betale en række gebyrer, hvis man eksempelvis vil have en kuffert med på flyveren.

Men Ryanair er også blevet kritiseret for at tilbyde lave priser på bekostning af de ansattes vilkår. I 2018 blev flyselskabet ramt af en omfattende strejke blandt de ansatte, der protesterede imod løn- og arbejdsvilkårene.

LÆS OGSÅ: Se Ryanairs mange skandaler

Ryanair er heller ikke just kendt for sit gode kammeratskab med fagbevægelsen. Da Ryanair i 2012 for første gang åbnede en base i Billund, var det med beskeden om, at de nægtede at indgå en dansk overenskomstsaftale. 

Flyselskabet langede også retorisk hårdt ud efter fagforeningerne, før de landede i Billund.

- Ryanairs ansatte har ret til at melde sig ind i en fagforening, den franske fremmedlegion eller pigespejderne, hvis de ønsker. Det har de ret til ifølge den irske forfatning. De samme regler garanterer dem imidlertid også retten til at forhandle med deres flyselskab uden indblanding fra ubrugelige fagforeninger, danske eller irske, lød det dengang fra Ryanairs kommunikationschef, Stephen McNamara, til Politiken

LÆS OGSÅ: Ryanair afviser at tegne overenskomst

I denne explainer fra 2017 kan du blive klogere på, hvad du får, og hvad du (og særligt de ansatte) går glip af, når du vælger et lavprisflyselskab uden overenskomst. Artiklen fortsætter under videoen.

Hvad skete der sidste gang?

Flere forgæves forsøg på at få Ryanair til at tegne dansk overenskomst fik Flyvebranchens Personale Union (FPU) til i februar 2015 at sende konfliktvarsler mod det irske flyselskab. Fra LO blev der udsendt varsler om sympatikonflikter.

Ryanair mente, konfliktvarslet var ulovligt, og sagen endte dermed i Arbejdsretten. 

I marts 2015 åbnede Ryanair en base i København.

Men Arbejdsretten dømte 1. juli 2015 til Ryanairs store skuffelse til fordel for fagbevægelsen: Det er helt legalt, at FPU varsler hovedkonflikt med et krav om en dansk overenskomst, lød kendelsen. 

LÆS OGSÅ: Arbejdsretten har talt: En konflikt mod Ryanair er lovlig

Det fik Ryanair til at pakke taskerne og forlade baserne i både Billund og i København.

- Det er helt afgjort afpresning. Fagforeningen har bekræftet, at man vil fortsætte sine aktioner mod Ryanair, lød det fra Ryanairs personaledirektør, Eddie Wilson, i en pressemeddelelse ifølge TV 2.

Hvad sker der så nu?

Nu etablerer det irske flyselskab igen en base i Billund Lufthavn. Men om konflikten igen får luft under vingerne, må tiden vise. 

Fra Ryanair har der dog lydt nye toner over for fagbevægelsen. I 2018 meldte Ryanair noget overraskende ud, at de nu var klar til at tegne overenskomster. 

Og til Fagbladet 3F er beskeden også, at Ryanair er klar til at indgå overenskomster:

- Vi er i løbende forhandlinger med FPU for at færdiggøre kollektive overenskomster, som skal dække vores piloter og kabinepersonale. Vi regner med, at de er på plads før åbningen af basen i Billund til oktober, lyder det i en skriftlig kommentar fra Alejandra Ruiz, kommunikationschef i Ryanair.

Fra FPU lyder det dog, at der stadig er lang vej til en aftale.

- Det lyder rigtigt positivt og virker, som om begge parter har samme interesse. Det var også den forventning, som vi havde. Så skal vi bare sætte os tilbage til forhandlingsbordet og blive enige om indholdet, før det bliver oktober, siger Thilde Waast, formand for FPU.

Og skulle det ende i konflikt, så er 3F klar, lyder beskeden fra formand i Industrigruppen, Mads Andersen.

- Hvis det bliver aktuelt med en sympatikonflikt med deltagelse af 3F-medlemmer, står vi selvfølgelig klar til at hjælpe. Og så går vi hele vejen, siger han.