Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

3F har sendt konfliktvarsel til samtlige vognmænd, der kører for Nemlig.com. 10 procent af brevene kom retur med ukendt adresse, og andre vognmænd har adresse i spillehaller, frisører og på byggepladser.

Nemlig.com slår sig op på at være nyskabende og moderne, men logistikken er totalt kaotisk, og deres metoder er håbløst gammeldags, siger formand for 3F Transport, Jan Villadsen.
Nemlig.com/pressefoto

Der tegner sig et broget billede af forholdene hos de 137 vognmænd, der kører varer for onlinesupermarkedet Nemlig.com, efter at de alle har fået første konfliktvarsel fra 3F med posten.

Omkring hvert 10. brev med konfliktvarslet er kommet retur til 3F med stemplet “Ubekendt efter adressen”. Andre vognmænd har adresser i spillehaller, hos frisører, på byggepladser, på co-adresser hos pensionister og ofte i socialt boligbyggeri på almindelige adresser.

Endelig har 13 vognmænd henvendt sig til 3F Transport, fordi de simpelthen ikke forstår konfliktvarslet.

3F: Det er helt sort

- De mener, at de er chauffører og ikke vognmænd. Det er helt sort og det billede, som vi frygtede. Nemlig.com slår sig op på at være nyskabende og moderne, men logistikken er totalt kaotisk og deres metoder er håbløst gammeldags, siger formand for 3F Transport, Jan Villadsen.

Han understreger, at 3F vil have chaufførerne overenskomstdækket. Og fastslår, at det kun er muligt ved at varsle konflikt mod alle vognmænd, der kører for Nemlig.com, efter at 3F’s forhandlinger i sidste halvdel af april med Nemlig.com endte uden en aftale.

- Det lugter langt væk af fup og proforma-adresser og tegner et rystende billede af, at modervirksomheden Nemlig.com ikke har styr på deres forretning. Jeg har aldrig set noget lignende, siger Jan Villadsen.

Konflikten er ikke rettet direkte mod Nemlig.com, for de har ikke ansat chaufførerne. Chaufførerne er i stedet ansat af selvstændige vognmænd, og derfor er det dem, der har fået konfliktvarslet.

Ekspert: Vognmænd forstår ikke aftale 

Ifølge Christian Højer Schjøler, lektor i ansættelsesret ved SDU, er det svært at sige, hvad årsagen er til, at nogle af vognmændene tilsyneladende ikke har oplyst en korrekt adresse over for Erhvervsstyrelsen.

- Man kan kun gisne om, at virksomhederne ikke eksisterer andet end på papiret. Det er selvfølgelig problematisk, hvis myndighederne ikke kan komme i kontakt med virksomheden og virksomhedsejeren. For 3F betyder det, de ikke kan komme i dialog med virksomheden og varsle konflikten, siger han.

Christian Højer Schjøler pointerer, at hvis vognmændene ikke har forstået, at de er en virksomhed og kan blive underlagt konfliktvarsel og krav om overenskomst, tyder det på, at de ikke forstår deres aftale med Nemlig.com og forretningsmodellen.

Grænsesøgende forretningsmodel

- Det kan give en masse forståelsesmæssige udfordringer, hvis de stiller sig uforstående over for kravet om overenskomst og konfliktvarslet. Hvis de melder tilbage, at de bare er chauffører, så tyder det på, de ikke har forstået den kontrakt, de har med Nemlig.com, siger han.

Christian Højer Schjøler mener, at det innovative i Nemlig.coms logistikløsning er i tråd med tendensen i retning af prekære ansættelser og brugen af solo-selvstændige på grænsen til lønmodtagerstatus. Derigennem reducerer Nemlig logistikomkostningerne.

- Der er ikke noget nyt i at bruge selvstændige underleverandører, men det er i min optik grænsesøgende, at de har etableret et så stringent system med en masse “små” vognmænd, som man kontrollerer og styrer i så kort snor. Efter min opfattelse er det endnu et eksempel på, hvordan man forsøger at udforske gråzonen mellem selvstændige og lønmodtagere, siger han.

Konflikt med store konsekvenser

Selvom der ikke er varslet konflikt direkte mod Nemlig.com, kan det få store konsekvenser for virksomheden, hvis det ender med, at de ikke kan få bragt varer ud.

En sympatikonflikt vil betyde, at medlemmer af andre fagforbund stopper med at udføre arbejde, vognmændene er involveret i. På den måde lægges der ekstra pres på.

Fagbladet 3F rettede onsdag henvendelse til Nemlig.com, men fik ikke noget svar. Torsdag eftermiddag er Fagbladet 3F blevet kontaktet af Morten Eikrem Jeppesen fra pr-bureauet Pressconnect, der håndterer pressehenvendelser for Nemlig.com. Han ønsker ikke at kommentere direkte på Fagbladet 3F’s spørgsmål om forholdene med ukendte adresser eller transportselskaber, der er registreret hos frisørsaloner eller spillehaller.

Han henviser i stedet til en besked til selskabets kunder på Nemlig.coms hjemmeside. Her skriver direktør Stefan Plenge blandt andet om nye krav, som gælder for transportvirksomheder, der kører for virksomhed fra 1. juni:

“Nemlig.com hæver afregningen overfor transportvirksomhederne, så det fra d. 1. juni er et krav, at de skal aflønne deres chauffører med en månedsløn på minimum Dkk 24.000 inkl. pension, men plus feriepenge for en 37 timers arbejdsuge. Denne løn er direkte sammenlignelig med mange overenskomster - herunder 3F ’s budoverenskomst.”

Der forklares yderligere, at Nemlig.com ikke fremover vil give bøder til underleverandører, som tidligere er blevet trukket fra de enkelte chaufførers løn. Nemlig.com vil desuden lave stikprøvekontrol hos transportvirksomheder for at sikre, at forhold omkring løn og regnskaber er i orden. Det konkluderes, at hvis ikke de beskrevne forhold er i orden, så vil Nemlig.com “konsekvent opsige samarbejdet” med underleverandøren.