Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Der skal være styr på reglerne på danske infrastrukturbyggerier, siger transportminister Benny Engelbrecht under samråd, men afviser, at statsejede Femern A/S burde have standset 28 russiske søfolk i at arbejde på projektet, selvom de nu er udvist af Danmark for illegalt arbejde.

Der er intet, der tyder på, at Femern A/S har handlet forkert i sag om 28 russiske byggearbejdere på havnebyggeri i Rødby, selvom de i flere uger var advaret om, at russerne med stor sandsynlighed arbejdede ulovligt i Danmark. Det siger transportminister Benny Engelbrecht.
Jørgen Erik Kozak Nielsen

Statens eget byggefirma gjorde intet forkert, da 28 russiske søfolk på to slæbebåde i flere måneder kunne arbejde uden danske opholds- og arbejdstilladelser på Femern Bælt Forbindelsen – et projekt til 53 milliarder danske skattekroner. 

Det mener transportminister Benny Engelbrecht (S).

Selvom ledelsen hos Femern A/S – det statsejede selskab, der står for at bygge Femern Bælt Forbindelsen – var advaret om, at 28 russiske søfolk på projektet med stor sandsynlighed arbejdede ulovligt i Danmark, så gjorde de det rette ved ikke at reagere og lade dem arbejde videre, siger ministeren på et samråd i Beskæftigelsesudvalget.

- Der skal selvfølgelig være styr på de statslige anlægsprojekter, og det er helt afgørende, at anlægsarbejdet med Femern Bælt udføres inden for lovgivningens rammer, siger Benny Engelbrecht.

- Derfor var jeg også meget ærgerlig og overrasket, da jeg erfarede at politiet 9. marts havde anholdt 28 russiske søfolk på Femern-byggeriet, siger han til samrådet.

LÆS OGSÅ: Aktion mod illegalt arbejde: 28 russere anholdt på Femern-byggeriet 

- Men sammenfattende finder jeg ikke anledning til at kritisere Femern A/S for selskabets håndtering af sagen, siger ministeren.

Femern A/S var advaret om muligt illegalt arbejde

Anholdelserne 9. marts skete under en storstilet politiaktion, hvor også Udlændingestyrelsen og Søværnet deltog i at få anholdt og afhørt de 28 russiske arbejdere på Femern Bælt-byggeriet – og efter et par dage blev samtlige 28 russere udvist af Danmark i to år for at arbejde illegalt.

Russerne havde siden november 2020 arbejdet med at bygge en arbejdshavn ud for Rødbyhavn, som skal benyttes til at samle og sende tunnelelementer ud til byggeriet af Femern Bælt Forbindelsen.

I starten af februar måned blev Femern A/S opmærksomme på, at russernes arbejdsforhold måske ikke var efter reglerne, da de var i kontakt med hovedentreprenøren Fehmarn Belt Contractors (FBC), som står for byggeriet af de dele af Femern-forbindelsen, der foregår til vands.

LÆS OGSÅ: Redegørelse afslører: Femern A/S var advaret om problemer med illegale russiske søfolk

Da kontrolanter fra Femern A/S spurgte FBC, om de russiske søfolk ikke burde have danske arbejdstilladelser, var svaret nej.

Alle 28 russere arbejdede under reglerne i internationalt farvand og behøvede ikke papirer fra Danmark, mente selskabet. Dermed kunne de russiske byggearbejdere også arbejde under helt andre regler i forhold til løn, arbejdstimer og hviletid end danske vilkår.

Det fik Femern A/S til at henvende sig til statens husadvokatfirma, Kammeradvokaten, for at få en vurdering af, om det kunne passe – da de 28 russiske søfolks arbejde bestod i at etablere en havn kort fra land få meter uden for Rødbyhavn på dansk territorium.

Svaret fra Kammeradvokaten var, at de russiske søfolk med stor sandsynlighed arbejdede ulovligt i Danmark, da udlændingeloven kræver, at udlændinge “skal have arbejdstilladelse for at tage lønnet beskæftigelse” i Danmark – også når jobbet bliver udført på et internationalt skib, der har tæt tilknytning til anlægsprojektet, og som hyppigt sejler ind og ud af en dansk havn.

De russiske slæbebåde sejlede netop hyppigt ind og ud af Rødbyhavn, da de fragtede pramme med materialer til byggeriet.

“Udførelse af sådant arbejde vil formentlig kræve en arbejdstilladelse,” stod der i svaret fra Kammeradvokaten til Femern A/S.

Lod russere fortsætte på Femern

Alligevel lod ledelsen hos Femern A/S de to russiske slæbebåde og deres mandskab fortsætte på byggeriet af Femern-tunnelen.

For i Kammeradvokatens svar stod også, at det måtte være op til “en konkret vurdering” fra de danske udlændingemyndingemyndigheder, om de ansatte på de russiske skibe hører under rammerne i udlændingeloven, og at der var en “ikke-uvæsentlig fortolkningstvivl” om afgørelsen.

Dermed kunne sømændene arbejde uforstyrret videre, indtil politiet og udlændingemyndighederne tog sagen i egne hænder og anholdt de 28 russere for illegalt arbejde.

Minister: Ingen kritik for brug af illegalt arbejde

Transportminister Benny Engelbrecht påpeger selv, at det er vigtigt, at illegalt arbejde bliver slået hårdt ned på.

- Hvis myndighederne har mistanke om, at der er medarbejdere beskæftiget på anlægsprojekter uden at have de nødvendige tilladelser, er det helt afgørende, at der bliver grebet resolut ind. Politiet og udlændingemyndighederne har vurderet, at de 28 russiske søfolk ikke havde lov til at arbejde på projektet, og derfor udviste de dem, siger han under samrådet.

LÆS OGSÅ: Farvel til Femern: 28 illegale russiske søfolk eskorteret ud af Danmark

Alligevel afviser transportminister Benny Engelbrecht at kritisere Femern A/S for ikke at fyre de russiske søfolks arbejdsgiver eller tage sagen op med myndighederne, da de blev klar over, at russerne muligvis arbejdede illegalt i Danmark.

- Ifølge Kammeradvokaten er det uklart, hvornår regler om opholds- og arbejdstilladelse finder anvendelse på søterritorie – og det skal komme an på en konkret vurdering. Derfor vurderede Femern A/S, at der ikke var grundlag til at kræve de to slæbebådes arbejde standset, siger han.

- Som det er mig oplyst, vil FBC forfølge sagen, og det kan forventes, at sagen ender ved domstolene. Derfor finder jeg ikke anledning til at kritisere Femern A/S for selskabets håndtering af sagen, siger ministeren.

EL: Skandaløst

Det var Enhedslistens arbejdsmiljøordfører, Christian Juhl, der havde indkaldt til samrådet.

Her modtager ministerens forklaring ikke megen forståelse.

- Jeg synes, det nærmer sig det skandaløse og uacceptable, at en statslig virksomhed som Femern A/S ikke er bedre til at få styr tingene, og jeg frygter, at Femern-byggeriet kommer til at ligne Storstrømsbroen, som vi har haft enorme problemer med i forhold til udenlandske entreprenører, siger han.

Christian Juhl ærgrer sig over, at det i sidste ende er de russiske arbejdere, der betaler prisen for, at både udenlandske entreprenører og statens byggeselskab ikke har styr på reglerne.

- Det er ikke første gang, arbejderne kommer i klemme, fordi deres arbejdsgiver prøver at fifle med lovgivningen og lave numre på store danske byggerier. Vi skal tage vare på de folk, der i god tro er kommet til Danmark for at arbejde. Ellers griner de på direktionsgangene. Vi burde gå efter arbejdsgiverne og holde hånden under arbejderne, siger han.

LÆS OGSÅ: 28 dages arbejde i træk: Myndigheder giver grønt lys til uhørte arbejdstider

Sagen om de 28 illegale søfolk er ikke første gang, der er opstået problemer om arbejdet på Femern Bælt Forbindelsen. 

I efteråret 2020 nægtede de hollandske firmaer, der står bag FBC, at indgå overenskomst med de danske fagforeninger for deres ansatte på Femern-byggeriet.

FBC ønskede, at de ansatte skulle arbejde 28 dage i træk uden hviledøgn. Et krav, der blev godkendt af de danske myndigheder.

Det førte til demonstrationer uden for firmaets kontorer, og til sidst underskrev FBC overenskomst med fagforeningerne.