Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Eleverne har ikke været fysisk på skolen i to måneder på grund af corona-nedlukning. Nu frygter erhvervsskolerne, at det går ud over elevernes faglighed og uddannelse, hvis de ikke får lov at åbne 1. marts.

Erhvervsskoleleverne er som så mange andre hjemsendte, og det er ikke uden udfordringer.
arkiv/Michael Drost-Hansen

Det er svært at lægge stråtag på dine forældres parcelhus eller lave gourmetmad til 50 mennesker i din studielejlighed. Man kan heller ikke lave en spærkonstruktion i stuen eller bygge en ekstra mur i garagen.

Erhvervsskoleleverne er som så mange andre hjemsendte, og det er ikke uden udfordringer.

Skolerne har ellers skubbet og rykket og ændret undervisningen og fået det hele til at gå op, så eleverne har haft mulighed for at lære så meget som muligt til trods for begrænsningerne. Men nu har de ikke mere at gøre med. Sådan lyder det fra flere erhvervsskoler, der efterlyser, at eleverne snart må møde ind på skolen igen.

- Hvis nedlukningen bliver forlænget, så får vi dårligere håndværkere. Så bliver de, der skal til svendeprøve, slet ikke klædt ordentligt på. Skal vi give dem en dårligere svendeprøve eller udskyde deres uddannelse? Sådan spørger Hans Uhd Jakobsen, chefkonsulent på EUX Skjern Tekniske Skole.

Erhvervsskolerne er lukket på tredje måned på grund af corona-pandemien, og ligesom på alle andre uddannelser er alt undervisning online.

Men på erhvervsskolerne er der den ekstra udfordring, at meget undervisning er praktisk og kan dermed kun i et meget begrænset omfang gennemføres online. Derfor har eleverne primært modtaget teoriundervisning siden nedlukningen, og det er det, der særligt vækker bekymring rundt på skolerne.

- Min vurdering er, at den 1. marts vil vi virkeligt blive udfordret. Så har vi ikke mere relevant teori, og vi kan ikke blive ved med at undervise i teori uden at koble det praktiske på, siger Lars Bagger Hansen, uddannelseschef på Tradium i Randers.

Det praktiske er udsat

De elever, der er begyndt på grundforløb i det nye år, har slet ikke haft undervisning på skolen endnu. Under normale omstændigheder undervises eleverne i teori og praksis sideløbende, men holdene i år har fået alt teoriundervisningen først.

- Det er ligesom at tisse i bukserne for at holde varmen. Vi skal holde teorien op på noget praktisk, men hvis der går tre måneder, før det bliver praktisk, så har eleverne glemt det. Det hænger ikke sammen, siger Hans Uhd Jakobsen, chefkonsulent EUX Skjern Tekniske Skole.

Kreative undervisningsformer

Erhvervsskolerne har fundet den helt store kreativitet frem, så eleverne har mulighed for at prøve det praktiske af. Lærerne har optaget video fra værkstederne, og der er blevet sendt materialer ud til eleverne, så de kan øve sig hjemmefra. 

- Eleverne hænger godt i og er meget motiverede for at blive faglærte. Vi har elever, der ligger hjemme på stuegulvet og samler kasser for eksempel, siger Tina Steinbrenner, uddannelsesdirektør U/NORD.

Men hun pointerer, at det langt fra kan erstatte den fysiske undervisning. De andre erhvervsskoler rundt i landet er enige i den vurdering og bekymrede for, hvor meget det går ud over uddannelsesniveauet.

- Jeg kan ikke se andet, end at man får en dårligere uddannelse, når man ikke har prøvet noget af praktisk. Det er ikke det samme at stå med det derhjemme, når man ikke har alt udstyret og samarbejdet, siger Chester Folming, kvalitetschef på Aarhus Tech.

Ingen stigning i fravær eller frafald

Ingen af de skoler, Fagbladet 3F har været i kontakt med, har oplevet en stigning i fravær, og der er heller ikke en større andel, der er droppet ud af uddannelsen under nedlukningen.

Ifølge skolerne skyldes det blandt andet, at de må tage elever ind, der af forskellige årsager ikke kan være hjemme eller ikke kan følge undervisningen hjemmefra. Skolerne har også særlige kontaktpersoner, der følger op på eleverne.

- Vi får flere og flere sårbare elever. Vi har aktiveret alt det støtte, vi kan, og vi holder meget tæt kontakt til alle elever, siger Lars Bagger Hansen, uddannelseschef på Tradium i Randers.

Håber på en gradvis åbning

Ole Heinager, formand for Danske Erhvervsskoler, håber, at der vil komme en gradvis åbning, hvor for eksempel halvdelen af eleverne kan komme ind i hold. Han foreslår også at forlænge grundforløbene på den anden side af sommerferien.

- Vi har sagt til undervisningsministeren, at vi har brug for at forlænge grundforløbene fire uger, men det er vigtigt, at eleverne ikke mister deres læreplads så. Det er lidt en udfordring, siger Ole Heinager.

På et pressemøde onsdag sagde undervisningsminister, Pernille Rosenkrantz-Theil, at det vil have stor værdi, hvis der kan blive tale om en delvis genåbning. Men det er en forudsætning, at eleverne kan blive testet ofte.

- Det kræver to ting. At de unge mennesker lader sig teste ofte, og at skolerne bidrager til at få løst den opgave.

Erhvervsskolerne væbner sig med tålmodighed og håber, der snart kommer en afklaring.

- Vi opfører os pænt og gør alt, vi kan. Vi håber, de i det mindste kigger regionalt. Vi er fortrøstningsfulde, siger Allan Kristiansen, uddannelseschef på Skjern Tekniske Skole.