Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Var Kurt Beier Transport A/S behandling af filippinske chauffører i slumlejr i Padborg misligeholdelse af kontrakt, som berettigede til en opsigelse? Ja, mener speditørfirmaet NTG. Nej, mener Beier-firmaet. Nu afgør retten, hvem der skal betale millionregning.

Direktør Karsten Beiers eneste beklagelse i hele slumlejrsagen går på, at rengøringen kunnet have været bedre.

Du skylder mig to millioner kroner. Nej, det er dig, der skylder mig to millioner kroner.

Så enkel er kernen i en kompliceret retssag, hvor speditørkoncernen NTG i Padborg og den tidligere samarbejdspartner Kurt Beier Transport A/S kæmper om at slippe for en millionregning.

Fronterne blev trukket skarpt op i byretten i Kolding mandag, hvor de to firmaer kræver omkring to millioner kroner af hinanden. Det er nu op til dommeren at afgøre, hvem der skal have den store tegnebog frem.

Omdrejningspunktet i sagen er Kurt Beier Transports behandling af filippinske chauffører, der levede kummerligt i en slumlejr på firmaets område i Padborg og sad mange timer i træk bag lastbilrattet.

Grov misligeholdelse af kontrakt

NTG mener, at Kurt Beier Transports behandling af chaufførerne var en så grov misligholdelse af de to samarbejdspartneres kontrakt, at det berettigede til en opsigelse.

Hvilket skete i slutningen af november 2018, efter at slumlejrsagen kom frem i medierne. Sagen skabte et stort pres fra mange af NTG’s kunder, der på mail, telefon og brev protesterede over NTG’s samarbejde med Kurt Beier Transport.

Firmaet var nødt til at handle forklarede direktør i NTG Continent A/S i Padborg, Jan Brøgger.

- Nogle af vores store kunder bad os reagere, ellers ville de finde andre til at køre for dem. Vi kendte ikke til forholdene for de filippinske chauffører og var rystede, da det kom frem, sagde Jan Brøgger

Kostede tab på flere millioner kroner

Opsigelsen betød, at NTG fra den ene dag til anden manglede 50 lastbiler fra Kurt Beier Transport til at køre gods for kunder i Europa.

De færre lastbiler betød lavere omsætning og kostede et tab på godt to millioner kroner, ifølge NTG’s beregninger, som blev fremlagt i retten. Beregnet ud fra tre måneders opsigelse, som er normalt i branchen.

- Færre lastbiler i december 2018 og januar og februar 2019 betød færre penge i kassen. Vi kunne ikke skaffe andre lastbiler så hurtigt, sagde Jan Brøgger.

Karsten Beier: Vi forventer to millioner

Kurt Beier Transport afviser enhver form for misligholdelse af kontrakten og kræver omkring to millioner kroner af NTG for udført kørsel. 

Kurt Beier Transport sendte i foråret 2019 en regning på 2.300.000 kroner til NTG for transportopgaver, som skulle afslutte deres mellemværende. Men sådan gik det langtfra.

NTG accepterede 300.000 kroner af regningen, som de betalte. Men sendte samtidigt et modkrav på de to millioner kroner i erstatning for tab. Det er der, sagen står nu.

Karsten Beier kaldte i vidneskranken samarbejdet med NTG for godt.

- Det var NTG, der bestemte afviklingen af vores samarbejde. Vi forventer betaling for den kørsel, som vi har udført for NTG. Det er ikke sket. Tværtimod fik vi et modkrav, og derfor står vi nu i retten, sagde Karsten Beier og pegede på, at ingen andre samarbejdspartnere har stillet krav om erstatning.

Karsten Beier undskyldte på et tidspunkt i medierne for, at forholdene for de filippinske chuffører ikke havde været i orden, og NTG’s advokat Morten Boe Jakobsen spurgte ind til beklagelsen.

Hvad mente du helt konkret med det?

- Jeg mente, at rengøringen kunnet have været bedre. Min beklagelse går på rengøring og ikke andet, sagde Karsten Beier.

Sådan så køkkenfaciliteterne ud i slumlejren i Padborg.
Sådan så køkkenfaciliteterne ud i slumlejren i Padborg.

Fagbladets artikler læst op i retten 

Hele Padborg-sagen kom for dagens lys, da Fagbladet 3F i oktober 2018 afslørede, at der på skift boede op til 200 filippinske og srilankanske lastbilchauffører i Kurt Beier Transport A/S’s lejr ved Padborg nær grænsen til Tyskland.

Mange boede i beskidte containere med fugt og mug på væggene, andre i kolde lastbilanhængere med plastpresenninger over. De arbejdede mange timer bag lastbilrattet på de europæiske veje til en løn på 15-20 kroner i timen og blev behandlet dårligt. 

Flere af Fagbladets over 100 artikler om slumlejrsagen blev læst op i retten. I artiklerne fortæller filipinske chauffører om sygdom, usle kår og træthed, der gør, at de falder i søvn bag rattet. Flere af Fagbladets videoer inde fra slumlejren blev også vist som dokumentation.

Fagbladets artikel om Jojit Cate, der blev sat bag rattet, selvom han var syg, blev læst op i retten.
Fagbladets artikel om Jojit Cate, der blev sat bag rattet, selvom han var syg, blev læst op i retten.

Morten Boe Jakobsen pointerede, at Kurt Beier pressede udmattede og syge chauffører til at overtræde køre-hviletidsbestemmmelserne og færdselsloven, hvor de var til fare for trafiksikkerheden.

- Det er misligholdelse af kontrakten, der kræver lovlig og sikker kørsel, understregede han.

Kurt Beier: Kan ikke bruges i retten

Kurt Beiers advokat, Line Kusk, afviste artikel-dokumentationen med disse ord:

- Vi ved jo godt, at journalister krydrer deres artikler for at få flere læsere. Det er ikke en beskrivelse af de faktiske forhold,  og de bør ikke bruges i retssagen, sagde hun og påpegede, at kontrakten var opfyldt, og den aftalte kørsel leveret.

Morten Boe Jakobsen har en helt anden opfattelse.

- Der er ingen grund til at betvivle, hvad chaufførerne er citeret for, sagde han og henviste til, at chaufførerne har sagt noget tilsvarende til Socialstyrelsen.

Center Mod Menneskehandel, der hører under styrelsen, interviewede alle 26 chauffører 30. og 31. oktober 2018, og deres udsagn står i en såkaldt myndighedserklæring.

- Har medarbejderne i styrelsen selv opdigtet historierne? Nej, selvfølgelig ikke. Det er en korrekt og faktuel gengivelse af chaufførernes faktiske forhold. Der er ingen grund til at betvivle artiklerne, som sammen med myndighedserklæringen er tilstrækkeligt bevis for misligeholdelse, sagde Morten Boe Jakobsen.

Straffesag venter Karsten Beier i 2021

Det er nu op til dommeren at afgøre, hvor tungt den del af bevisførelsen skal vægte. Det vil vise sig 14. december, hvor byretten afsiger dom.

Fagbladet 3F har utallige gange forsøgt at få Karsten Beier i tale i slumlejrsagen. Men Karsten Beiers talelyst var lige så lille uden for retssalen, som i telefonen, da Fagbladet 3F bad om en kommentar.

– Nej, tak, jeg har ingen kommentarer. Nu skal vi have styr på denne her sag, og så ser vi frem til den næste sag, siger Karsten Beier og hastede ud af retsbygningen.

Den næste sag, han henviser til, er noget alvorligere. Det er en straffesag, hvor Karsten Beier og flere af firmaets chefer blandt andet er tiltalt for grov åger ved økonomisk at have udnyttetde filippinske chauffører. 

Anklagemyndigheden kræver fængselsstraf og konfiskation af fortjenesten, og straffesagen kommer til at køre i Retten i Sønderborg i maj 2021.