Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Buschauffører i hovedstadsområdet er dybt frusterede over ballade og verbale hug på grund af passagerer, der ikke bærer mundbind, hvilket provokerer passagerer, der følger reglerne. Det er for let at omgå kravet, og chaufførerne efterlyser klarere regler.

Tillidsrepræsentant og chauffør Bjarne Larsen er godt træt af, at passagerer uden mundbind skaber ballade.
Fagbladet 3F

Det er alt for let for passagerer at omgå kravet om mundbind eller visir i busserne, og det volder især chaufførerne i Storkøbenhavn problemer.

Passagerer uden mundbind giver utryghed og ballade, fordi passagerer, der følger reglerne, bliver vrede over, at andre får lov at køre med uden mundbind.

- Som buschauffører er vi tvunget i corona-frontlinjen, og vi vil have ordentlige, sikre forhold. De løse regler om håndhævelse af brug af mundbind er et stort problem for mig og mange kollegaer, der klager deres nød til mig over, at de får verbale hug, siger tillidsrepræsentant og chauffør hos De Blaa Omnibusser, Bjarne Larsen.

Han kører bybus i Storkøbenhavn under trafikselskabet Movia.

Ifølge reglerne må buschaufførerne ikke nægte passagerer uden mundbind adgang. Kun gøre opmærksom på, at de skal have det på.

Fem af landets seks trafikselskaber melder om generelt få eller ingen problemer med passagerer, der ikke har mundbind på. Kun Movia har endnu ikke svaret på rundspørgen, som Fagbladet 3F har foretaget.

Men sådan ser arbejdsdagen ikke ud bag rattet i bussen i Storkøbenhavn, hvor frustrationen er stor.

Frustrerede chauffører

- Trafikselskaberne skal høre mere på os chauffører, siger Bjarne Larsen, der pointerer, at passagerer med mundbind forventer, at chaufføren håndhæver kravet, og bliver vrede, når det ikke sker.

Han fortæller, at passagererne blot kan sige astma eller vejrtrækningsproblemer, så skal chaufføren lukke dem ind i bussen.

-  Men det betyder, at vi bliver verbalt overfaldet af andre passagerer. De kommer op til førersædet og skælder ud: Hvorfor nægter I dem ikke adgang? Der opstår også tumult med råb og skrig passagererne imellem nede i bussen. Hvornår får vi én på hovedet? Magtesløsheden er også lidt ydmygende, siger han.

Han peger på, at de løse regler går ud over det psykiske arbejdsmiljø, der i forvejen er trykket af krav om visir eller mundbind hos chaufføren.

-  Vi mangler klare retningslinjer, der virker i praksis, siger Bjarne Larsen.

“Astma” giver fri adgang

En enkelt tur med linje 184, der kører fra Holte til Nørreport med Bjarne Larsen bag rattet, giver syn for sagen. En kvinde uden mundbind stiger ind ad fordøren.

“Du skal have maske på,” gør Bjarne Larsen hende venligt opmærksom på.

“Astma,” siger kvinden blot og går ned blandt de andre passagerer, der skuler til hende.

Kort efter lusker en anden kvinde uden mundbind ind ad bagdøren. Det opdager Bjarne Larsen under kørslen og beder hende over højttaleranlægget komme op foran i bussen og tage et mundbind på, hvilket hun gør.

- Der er også trafiksikkerhed i det her. Vores opmærksomhed bliver afledt fra, hvad der sker på vejen, siger Bjarne Larsen.

Han understreger, at det stigende smittetryk gør chaufførerne ekstra udsatte, når passagererne kommer uden mundbind, selvom chaufføren er beskyttet af visir.

- Forleden stak en ældre dame uden mundbind hovedet næsten helt op under mit visir og råbte “Hvad siger du?” Hun kunne sagtens have smittet mig. Hvorfor er det ikke et krav, at dem, der ikke tåler mundbind, skal bære visir i stedet for, spørger han.

Transportminister: Fåtal misbruger tilliden

Transportminister Benny Engelbrecht (S) pointerer, at mundbind er en del af løsningen på at holde samfundet i gang, uden at smitten kommer ud af kontrol.

- Derfor er jeg også så glad for, at stort se alle danskere følger reglerne. Jeg har også respekt for, at der kan være passagerer med lidelser, der gør, at de ikke kan have mundbind på, og vi har valgt den tilgang, at vi har tillid til, at folk ikke lyver sig til et handicap, siger ministeren og fortsætter:

- Vi ser meget få konflikter, og jeg vil opfordre til, at alle - trafikselskaber, fagforeninger, medarbejdere og passagerer – holder fast i den gode dialog og ikke lader de få, der misbruger tilliden, sætte dagsordenen.

Forhandlingsekretær i 3F Transport, Kim Poder, siger, at det er virker mærkeligt at pålægge chaufførerne at tjekke mundbind, når de ingen myndighedskompetence har.

- Det stiller chaufførerne i en svær situation. For så er det ligegyldigt, om passageren overholder kravet, for de skal jo have adgang til bussen uanset hvad. Trafikselskaberne bør ansætte flere kontrollører og overlade dem opgaven med at vejlede og irettesætte passagerene, siger Kim Poder.