Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

30.000 skraldemænd, godschauffører, lager- og terminalarbejdere, eksportchauffører og flyttemænd fik onsdag ny overenskomst: Lønnen stiger mindst 2.200 kroner over tre år, øget valgfrihed og bremser på fyringer under sygdom er blandt de vigtigste tiltag.

Den netop indgåede aftale dækker 30.000 skraldemænd, flyttemænd, lagerfolk og godschauffører.
Arkiv / Billedbureuaet Scanpix

Onsdag faldt den største overenskomst, der findes på transportområdet, på plads.

Den er indgået mellem 3F Transport og arbejdsgiverforeningen ATL, der er en del af DI.

Aftalen dækker 30.000 skraldemænd, flyttemænd, lagerfolk og godschauffører. Aftalen mellem 3F Transport og ATL flugter med det forlig, der blev indgået lørdag, da den såkaldte Fællesoverenskomst kom på plads.

Det betyder, at lønnen også stiger med mindst 2.200 kroner om måneden over tre år for ansatte under aftalerne med ATL: Mindst 1.500 kroner på timelønnen og mindst 700 kroner på den særlige opsparing (fritvalgskonto).

Men både skraldefolk, der arbejder på akkord og timeløn samt eksportchauffører på døgnbetaling kan se frem til en væsentlig højere stigning. 

Øget frihed og mere tryghed for syge

3F’erne på transportområdet blev, i god tid før forhandlingerne startede, hørt, og de ønskede blandt andet: Et arbejdsliv, alle kan holde til i længden, et opgør med usikre ansættelser, højere realløn og mere frihed i arbejdslivet.

På den baggrund fremhæver Kim René Busch, der er chefforhandler for 3F Transport, især stigningen i særlig opsparing og øget tryghed for syge:

- Ansatte på transportområdet får mere frihed og fleksibilitet i arbejdslivet. Ikke mindst via stigningen fra fire til syv procent i den særlige opsparing, der kan bruges til løn, fridage til samvær med syge børn, opsparing til pension eller til seniorfridage, som man fremover kan få 38 af om året, når der er mindre end fem år til, at man kan gå på folkepension, siger han og fortsætter:

- Samtidig udvides antallet af dage med sygeløn fra syv uger til ni uger, og medarbejdere med over tre års anciennitet kan ikke opsiges i den periode, de har ret til sygeløn, siger Kim René Busch.

Lønnen stiger forskelligt

På transportområdet er reallønnen steget hvert år, siden finanskrisen var værst i 2012. Den udvikling forventer 3F Transport forstærkes, fordi lønstigningerne denne gang er markant højere end under og lige efter krisen.

- Månedslønnen for en 37-timers arbejdsuge stiger mindst 1.500 kroner over de næste tre år. Oven i kommer 700 kroner om måneden via forhøjelsen fra fire til syv procent til hver enkelt ansats særlige opsparing (fritvalgskonto). Men de fleste kan se frem til endnu mere, siger Kim René Busch og forklarer videre:

- Det gælder for eksempel både skraldemænd, der arbejder på akkord, eksportchauffører, der arbejder på døgnbetaling og almindelige chauffører og lagerarbejdere, der eksempelvis har ni måneders anciennitet eller er blevet faglærte, siger Kim René Busch.

Stiger mere i løn

Skraldemænd, der arbejder på akkord og indsamler minicontainere, får øget betalingen for indsamling af minicontainere, da tillæg for minicontainere stiger med 1,6 procent i både 2020, 2021 og 2022.

- Det betyder, at en typisk skraldemand kan se frem til en lønstigning på mindst 2.400 kroner hvert år alene på timeløn og særlig opsparing, uanset om de er på timeløn eller arbejder i akkord, siger Kim René Busch.

Også eksportchauffører er aflønnet på en anden måde end chauffører og lagerarbejdere, der har en fast arbejdsplads i Danmark. Et regneeksempel for en eksportchauffør, der kører ude i fire døgn om ugen og tilbagelægger 10.000 kilometer pr. måned, kan se frem til en stigning i den ferieberettigede del af månedslønnen på 2.450 kroner.

Kim René Busch lister et regneeksempel op.

- En eksportchauffør, der kører ude i fem døgn om ugen og tilbagelægger 12.000 kilometer pr. måned, kan se frem til en stigning i den ferieberettigede del af lønnen på 3.050 kroner om måneden, forklarer han.