Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).

En kontrollant fra Fødevarestyrelsen så flere gange sengen i det lille lagerrum i en restaurant, hvor den kinesiske kok Huashan Hong boede på fire kvadratmeter - uden dog at reagere eller underrette de relevante myndigheder.

Fødevarestyrelsen vil nu undersøge, hvordan den bedre kan reagere på mistanke om dårlige forhold for medarbejdere.
Huashan Hong

Frem til i sommer knoklede den kinesiske kok Huashan Hong op til 80 timer om ugen på restaurant Bao & Bar midt i København, hvor han boede i et smalt lagerrum på fire kvadratmeter og sov på en hjemmebygget seng af pap og paller.

I løbet af de 180 dage, hvor han arbejdede i restauranten, kom Fødevarestyrelsen på kontrolbesøg tre gange. Her så kontrollanten flere gange det lille rum, som Huashan Hong sov i, ligesom vedkommende kommunikerede med den kinesiske kok, uden at de dog rigtig kunne tale sammen.

LÆS OGSÅ: Kinesisk kok levede et halvt år i lagerrum midt i København

Og mens restaurant Bao & Bar ved kontrolbesøgene fik tre sure smileys, påbud og bøder for blandt andet dårlig rengøring i køkkenet og håndteringen af fødevarerne, reagerede Fødevarestyrelsen ikke på, at Huashan Hong overnattede i lagerrummet bagerst i restauranten.

Pligt at underrette

Selvom Fødevarestyrelsens primære opgave er at kontrollere håndteringen af fødevarer, hygiejne og rengøring, har styrelsen som offentlig myndighed pligt til at underrette andre myndigheder, hvis der findes mistænkelige forhold.

Det påpeger professor og arbejdsmarkedsforsker Bent Greve, Roskilde Universitet. Han henviser til, at der i årevis har været problemer med sort arbejde og social dumping i restaurationsbranchen.

LÆS OGSÅ: Se billederne: Så usselt boede kinesisk kok

- Det kan Fødevarestyrelsen ikke være ubekendt med, siger Bent Greve.

- I restaurationsbranchen er der behov for løbende og systematisk kontrol, og selvom Fødevarestyrelsens opgave er at kontrollere køkkener og fødevaresikkerhed, burde man være opmærksom på, hvad det kunne betyde eller være tegn på, når man opdager en soveplads i et lagerrum, siger han.

Lektor: Alarmklokkerne burde have ringet

Hos Københavns Professionshøjskole undrer lektor Michael René sig også.

Han påpeger, at det ikke er særlig hygiejnisk, at en kok sover i en restaurants lagerrum.

- Hvis det er den samme tilsynsførende fra Fødevarestyrelsen, der har været forbi tre gange og set sovepladsen, burde det have fået alle alarmklokkerne til at ringe, siger Michael René.

Vil indføre registrering

Hos Fødevarestyrelsen vil fødevarechef i Københavnsområdet Jakob Munkhøj Nielsen nu undersøge mulighederne for at stramme op og gøre tingene bedre.

- Det er rigtigt, at Fødevarestyrelsen var forbi tre gange, og at tilsynsførende på flere besøg så sovepladsen. Der blev spurgt ind til det, og tilsynsførende vurderede, at der ikke var tegn på en fast overnattende: Der var ikke tandbørste, der var ikke håndklæder, der hang til tørre, eller tøj, der var stablet op, siger Jakob Munkhøj Nielsen til Fagbladet 3F.

- Lederen af virksomheden forklarede, at det var et sted, man kunne tage et hvil, og det lignede det også, siger han.

LÆS OGSÅ: Huashan er ikke alene: Kinesiske kokke sover i restauranters kældre og loftsrum

Så hvis man rydder godt nok op efter sig, så slipper man for, at Fødevarestyrelsen sladrer?

- Vi kommer jo uanmeldt og igen. Det er ikke sådan, at vi har en kontrolopgave, der hedder at kontrollere udenlandsk arbejdskraft. Vi kommer for at kontrollere køkkener og fødevaresikkerhed, siger Jakob Munkhøj Nielsen.

På baggrund af Fagbladet 3F’s historie vil han dog nu undersøge, om Fødevarestyrelsen kan gøre det bedre.

- Dels ved at begynde at indføre registrering af, hvor ofte vi ser noget, som vi underretter på, og så mere systematisk ved at give de tilsynsførende nogle værktøjer, der gør det nemmere for dem at rette henvendelse, hvis de støder på noget, siger han.