Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Italiensk entreprenør med store anlægsprojekter i Saudi-Arabien og Qatar har fået en af de største kontrakter på Danmarks tredjestørste bro, Storstrømsbroen. Selskabet tager arbejdskraft med fra Italien.

Den italienske hovedentreprenør på Storstrømsbroen har tidligere fået kritik for at give kontrakter til kontroversielle selskaber.
Vejdirektoratet

En af de største og vigtigste anlægskontrakter på den nye Storstrømsbro går til endnu et italiensk firma.

Det er den store bygge- og anlægsentreprenør CEM Estero fra det nordlige Italien, der er på vej til Danmark.

Det bekræfter hovedentreprenøren på brobyggeriet, Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV), over for Fagbladet 3F.

- Vi forventer, at firmaet starter på byggepladsen i januar 2020. Det er en større del af den samlede kontrakt, men af konkurrencemæssige hensyn kan vi ikke oplyse hvor stor en del, siger Christian Lemvigh, der er kommunikationsansvarlig for SBJV.

LÆS OGSÅ: Minister trækkes ind i sag om farligt arbejdsmiljø på Storstrømsbroen

Italienske SBJV vandt i 2017 udbuddet på Storstrømsbroen, som bliver Danmarks tredjestørste bro og kommer til at koste 2,1 milliarder danske skattekroner.

CEM Estero skal stå for produktion af fundamenter og brofag, som bliver formet af stål og støbt i beton i fire kæmpemæssige fabrikshaller på Masnedø.

Skandaleramt fra starten

Udbuddet og det første års anlægsarbejde på Storstrømsbroen har været en rutschebanetur, hvor skandalerne har stået i kø.

Allerede inden kontrakten var underskrevet, kunne Fagbladet 3F afsløre, at to af de tre firmaer i det italienske byggekonsortium var involveret i en stor korruptionssag i det italienske retssystem.

LÆS OGSÅ: To italienske firmaer ramt af korruptionssag: Nu skal de bygge Storstrømsbroen

Herefter kom flere sager om konkurs, korruption og skandaleramte byggeprojekter for dagens lys, og senest har Fagbladet 3F beskrevet, hvordan Arbejdstilsynet har slået ned på Storstrømsbro-byggeriet med hele 102 påbud for livsfarlige arbejdsforhold.

Skandalerne har betydet, at to af de italienske selskaber er faldet fra, så det i dag kun er den italienske entreprenør Itinera, der står tilbage med ansvaret i Storstrøm Bridge Joint Venture.

Kontroversielle selskaber

CEM Estero er et ubeskrevet blad i Danmark. Selskabet har kontorer i Italien og de to oliestater Saudi-Arabien og Qatar.

Langt hovedparten af CEM Esteros aktiviteter er i Mellemøsten, hvor de har været med til at opføre store industrianlæg, metrostationer, lufthavnen i Doha, et Hilton-hotel og højhuse i et finansdistrikt i Riyadh opkaldt efter kong Abdullah af Saudi-Arabien.

Hovedentreprenøren på Storstrømsbroen, SBJV, har tidligere fået kritik for at hyre kontroversielle selskaber til det danske brobyggeri.

I marts i år kunne Fagbladet 3F fortælle, at et italiensk og et portugisisk selskab, der samlet har stået bag social dumping og underbetaling for 60 millioner kroner på metrobyggeriet i København, var begyndt at arbejde på Storstrømsbroen.

LÆS OGSÅ: Danmarks to største løndumpere arbejder nu på Storstrømsbroen

Tager arbejdskraft med fra Italien

Christian Lemvigh, kommunikationsansvarlig for SBJV, fortæller, at CEM Estero tager deres egen arbejdskraft med til Danmark.

- Firmaet vil primært bruge deres egne folk, så de fleste vil være italienere, siger han.

SBJV forventer, at CEM Estero vil have 80-100 bygningsarbejdere på Storstrømsbro-byggeriet, når de er kommet op i omdrejninger i løbet af foråret 2020.

Lige nu er der i alt omkring 200 medarbejdere i gang på de store byggepladser på det sydlige Falster og på Masnedø.

Skal undergå løntjek

Christian Lemvigh fortæller også, at CEM Estero ligesom de øvrige firmaer på byggeriet vil melde sig ind i Dansk Byggeri og skal undergå løbende løntjek med deltagelse af blandt andre 3F.

Også et andet stort italiensk entreprenørselskab er hyret til opførelsen af Storstrømsbroen.

Det bliver nemlig italienske Fagioli, der kommer til at stå for at transportere broelementerne og montere dem i Storstrømsfarvandet, oplyser Christian Lemvigh.

Efter planen skal den nye bro stå klar til både bil- og togtrafik i 2023.