Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Der bliver givet alt for lave bud på personkørsel, mener Dansk Taxi Råd og arbejdsgiverforening, efter at ny rapport fra COWI viser, hvad normalprisen på personkørsel er. 3F mener, at lave udbud ødelægger markedet for hæderlige vognmænd.

Mindsteprisen for persontransport er nu fundet - forhåbentligt forhindrer det, at aktører underbyder hinanden i fremtiden.
Johan Arthursson

Hvad skal det koste at køre rundt med folk i siddende sygetransport, skoleelever og folk med handicap? 

Mindsteprisen er mellem 301 og 333 kroner i timen, konkluderer konsulenthuset COWI i en ny rapport, hvor udgifterne til løn, bil og øvrige omkostninger er blevet samlet. 

Hos Dansk Taxi Råd og arbejdsgiverforeningen for taxibranchen ATAX har man længe advaret mod lave bud på kørselsopgaver. Det samme har Transportgruppen i 3F, som organiserer cirka 51.000 medlemmer.

Da der blev forhandlet priser på personkørsel i 2017, var gennemsnitsbuddet på kørslen ifølge Transportgruppens oplysninger mellem 260 og 270 kroner i timen. Altså en del under den pris på mindst 301 kroner, som man nu er nået frem til i COWI-rapporten. 

Derfor er parterne nu blevet bekræftet i deres formodning, efter at have læst resultatet af rapporten fra COWI. 

- Vores tese har været, at forretningerne må have det rigtig svært, når man byder så lavt, siger lønkonsulent i 3F’s transportgruppe Jørn Hedengran.

- Lige så snart man går under det beløb, som COWI har udregnet som normalprisen, skader det ens forretning. Enten vedligeholder man ikke sin bil godt nok, eller også aflønner man ikke sine folk rigtigt, og i flere tilfælde køres der rigtige mange timer, som kan sætte kundernes sikkerhed over styr, siger Jørn Hedengran. 

En døende race

Jens Vegge Bjørck er direktør i ATAX, der er en arbejdsgiverforening for taxibranchen, og han er glad for, at COWI-rapporten er blevet lavet. 

- Det er rart at få dokumenteret, hvad det er for nogle omkostninger, der reelt skal dækkes. Det står fast, at det ikke kan lade sig gøre at køre så billigt, hvis man er en del af det organiserede arbejdsmarked, siger han. 

Nu hvor de reelle priser for overenskomstdækket kørsel er blevet dokumenteret, mener Jens Vegge Bjørck, at det er endnu mere frustrerende at tænke på de priser, som offentligt ejede trafikselskaber siger ja til. 

- De understøtter løndumping. Og det på trods af, at deres kunder er kommuner, siger Jens Vegge Bjørck og uddyber:

- Hvis man skal lave bygge- og anlægsopgaver, skal man overholde gældende danske overenskomster, men når det gælder trafik, så lukker man øjnene. 

Også Torben Kirketerp er frustreret over de lave udbud. Han er netop blevet valgt som formand for Dansk Taxi Råd, der er en landsdækkende brancheorganisation for taxibranchen. 

- Det bekræfter jo det, vi i branchen har forsøgt at forklare trafikselskaberne i mange år. Når der bliver sagt ja til timepriser helt ned til 215 kroner i timen for en chauffør og en bil, så kan man ikke overholde overenskomsterne samtidig, siger Torben Kirketerp. 

I Esbjerg, hvor han kommer fra, har man mærket konsekvenserne af de lave udbud. 

- For ganske få år siden havde vi 103 vogne i kommunen. Nu er vi nede på 74, siger han og fortæller, at han har kendskab til andre byer, hvor antallet af vogne er halveret. 

- Landvognmænd er nærmest en døende race, siger Torben Kirketerp. 

Realistiske priser

Svend Jespersen er økonom hos COWI og har været med til at regne normalprisen for personkørsel ud. 

- Vi har regnet på, hvor billigt det realistisk kan gøres, når man tager udgifterne til løn, bil og øvrige omkostninger som for eksempel medlemsskab af arbejdsgiverforeninger med. Når man sidder i en konkret situation og skal byde på en kørsel, så er der alle mulige andre forhold, som spiller ind. Måske har man en speciel strategisk interesse i at vinde et bestemt udbud, og så kan det jo være bevidst, at man byder lavt. Men man kan bruge det her til at have en idé om, hvor realistiske markedets priser er - om de er for lave eller høje, siger han. 

Jørn Hedengran er glad for, at priserne nu er kortlagt, og han håber, at undersøgelsen vil blive brugt på en konstruktiv måde:

- Vi vil ikke ud og dunke nogen i hovedet, fordi de har budt for lavt, men vi vil gerne bede dem om at lave nogle sunde forretninger og et sundt marked, som hæderlige vognmænd kan være en del af. De priser, vi har set indtil nu, er et ræs mod bunden. Vi bliver nødt til at have en anden prissætning.

Når Hedengran går så meget op i sunde forretninger, handler det i bund og grund om 3F-medlemmerne.

- Når en forretning er sund, betyder det altid, at der også er arbejde til vores medlemmer, siger han. 

Læs rapporten her: