Gå til hovedindhold
De italienske brobyggere, der skal skifte den gamle Storstrømsbro ud med en ny, forpligter sig nu til at overholde danske overenskomster på byggeriet af den 2,1 milliarder dyre broforbindelse. 3F Byggegruppen tvivler dog på, at det lykkes.
FOTO: Søren Bidstrup/Scanpix og Vejdirektoratet

De italienske konsortium, der skal bygge Storstrømsbroen, melder sig nu ind i Dansk Byggeri. Det betyder, at de forpligter sig til at overholde danske overenskomster på byggeriet af den nye bro.

Efter længere tids tilløb er det italienske konsortium, der skal bygge Storstrømsbroen, blevet medlem af Dansk Byggeri.

Det bekræfter bestyrelsesformanden i det danske Storstrømsbro-firma.

- Vi er glade for, at Dansk Byggeri byder os velkommen som nye medlemmer i deres organisation, skriver Silvio Fascio fra Storstroem Bridge Joint Venture (SBJV) i et mailsvar til Fagbladet 3F. 

Som medlem af Dansk Byggeri forpligter de italienske brobyggere sig til at overholde danske overenskomster i byggebranchen, og det er selskabet klar til at leve op til, fortæller bestyrelsesformanden.

- Dette bekræfter vores dedikation for at samarbejde konstruktivt med de danske fagforeninger - og vores mål om at overholde dansk arbejdslov, skriver Silvio Fascio.

LÆS OGSÅ: Afsløring: Familie til korrupt italiener står bag dansk Storstrømsbro-firma

Det italienske konsortium har flere gange tidligere luftet tanken om, at de ville søge medlemskab af Dansk Byggeri, når de havde oprettet et dansk selskab.

Det danske selskab så dog først dagens lys 26. februar, men nu er SBJV altså blevet medlem af Dansk Byggeri.

Italienere fik skarp kritik af Dansk Byggeri

Hos Dansk Byggeri bekræfter pressechef Helen Jensen, at de byder konsortiet bag Storstrømsbroen velkommen som medlem.

Tidligere har Dansk Byggeri ellers været ude med skarp kritik af forløbet, der førte til, at Storstrømsbroen endte på italienske hænder.

Direktør Lars Storr-Hansen undrede sig således over, at de mange skandalesager, der har klæbet til det italienske konsortium, ikke blev opdaget, inden kontrakten på 2,1 milliarder kroner blev skrevet under.

- Der må have været nogle af de her sager, der kunne være opdaget på forhånd. Der er så mange ting, der dukker op efterfølgende - både omkring økonomiske problemer og mulige strafbare sager i hjemlandet, sagde Lars Storr-Hansen til Fagbladet 3F.

LÆS OGSÅ: Dansk byggegigant: Italienske brobyggere næppe færdige til tiden

- Nogle gange kan vi da godt blive overraskede over, hvem der kommer igennem en prækvalifikation og ender med at få kontrakten, sagde han.

3F: Det ændrer ikke noget

Hos 3F Byggegruppen kommer det ikke bag på næstformand Palle Bisgaard, at konsortiet vil være medlem af Dansk Byggeri.

Faktisk ville det modsatte være mere overraskende.

- Vi har kun set ét eksempel på en større udenlandsk entreprenør, som ikke meldte sig ind i Dansk Byggeri. Det var Solesi, som byggede DONG’s olieraffinaderi i Fredericia. Resten har altid meldt sig ind i en dansk arbejdsgiverforening, når de har fået store kontrakter i Danmark, fortæller han.

For Palle Bisgaard ændrer medlemskabet ikke det store.

For selvom medlemmer af Dansk Byggeri forpligter sig til at overholde gældende overenskomster inden for byggebranchen, så er det ikke altid noget, firmaerne husker, når byggeriet går i gang.

Det har Palle Bisgaard blandt andet set på Metroen i København og Aarhus Letbane i Aarhus.

LÆS OGSÅ: Nyt Metro-firma afsløret i lønfusk for 12 millioner

- Det svære er ikke at få de her firmaer til at melde sig ind i Dansk Byggeri eller underskrive aftaler om at overholde danske overenskomster. Det er meget sværere at få dem til at holde de aftaler, siger han.

Palle Bisgaard peger samtidig på, at selvom de store hovedentreprenører som Itinera og Grandi Lavori Fincosit sidder på pengene, så vil det meste af mandskabet, der skal arbejde på selve broen, blive ansat af underentreprenører fra andre firmaer.

- Og hos underentreprenørerne vil flertallet af de ansatte også blive udenlandske selskaber med udenlandsk arbejdskraft. Dem skal vi så senere kæmpe med at få dækket af overenskomsten også. Og derefter sikre, at de overholder den overenskomst, siger han.

Vejdirektoratet: Vi holder nøje opsyn

Det er Vejdirektoratet, der er bygherre på Storstrømsbroen. Herfra lyder der tilfredshed med, at det italienske konsortium forpligter sig til at overholde danske overenskomster med medlemskabet af Dansk Byggeri.

Men medlemskabet betyder ikke, at Vejdirektoratet slipper tilsynet med Storstrømsbroen, fortæller projektdirektør Erik Stoklund Larsen.

- Vi fører nøje tilsyn på alle vores byggepladser for at sikre, at arbejdet foregår i overensstemmelse med gældende regler og vilkår på det danske arbejdsmarked. Det vil vi også gøre ved byggeriet af den nye Storstrømsbro. Får vi mistanke om, at der er noget galt på byggepladsen, indfører vi skærpet tilsyn, og så er vores folk til stede på pladsen hver dag, siger han.

Erik Stoklund Larsen fortæller, at han allerede er i dialog med 3F Byggegruppen om at være til stede på byggepladsen.

LÆS OGSÅ: Du betaler: Lønbonus til chefer for udskældt Storstrømsbro

Skulle der opstå problemer, er Vejdirektoratet klar til at holde betaling til hovedentreprenøren tilbage for at sikre, at alle ansatte - også blandt underentreprenører - får deres retmæssige løn.

- Vejdirektoratet vil således gøre krav gældende over for totalentreprenøren og fastholde dette krav over for ham, indtil tingene er bragt i orden, også for underentreprenører. Dette har vi erfaringer med fra andre kontrakter. Det er netop typisk medarbejderorganisationerne, der gør os opmærksomme på, hvis ansættelsesforhold ikke er i orden, siger Erik Stoklund Larsen.

Storstrømsbroen forventes at stå færdig i 2023.