Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
TEMA
Metro
TEMA
Metro

Siden start har metrobyggeriet i København været ramt af 474 arbejdsulykker. Ofte er mangelfuld kommunikation problemet, mener Arbejdstilsynet.

Mangelfuld kommunikation er ofte en af årsagerne til, at ulykker sker på metrobyggeriet, har Arbejdstilsynet erfaret.
FOTO: Arkivfoto: Joachim Rode

Hvert år sker der arbejdsulykker på metrobyggeriets byggepladser. Sidste år var der 134 ulykker.

Når metroarbejderne kommer til skade, er det ifølge Arbejdstilsynet ofte haltende kommunikation, der er årsagen.

- Vi har kunnet konstatere, at ulykker på metrobyggeriet i flere tilfælde skyldes mangelfuld kommunikation, siger tilsynschef i Arbejdstilsynet Flemming Bentzen.

- Et typisk eksempel vil være en situation, hvor den ene ikke har tænkt over, hvordan hans arbejde påvirker nogen, der arbejder lige nedenunder ham, lyder det.

Her kan du læse om to ulykker, hvor netop uklare instrukser og kommunikation tilsyneladende har haft en rolle at spille.

Plade faldt 8,5 meter

I november sidste år sker der en ulykke på metrobyggepladsen ved Østerport Station.

Et hold arbejdere er i gang med at forberede en støbning i bunden af en skakt, mens et andet sjak skal montere noget tømmer på en etage 8,5 meter højere oppe.

De to teams har aftalt, at der ikke skal arbejdes i bunden af skakten, mens der bliver arbejdet ovenover. Men da sjakket i bunden af skakten ikke længere kan høre, at der bliver arbejdet over dem, går en af arbejderne ind på området igen for at arbejde videre.

I det samme taber det øverste sjak et 6-8 kilo tungt stykke støbekrydsfiner med en længde på næsten to meter og en bredde på 20 centimeter.

Pladen rammer arbejderen i hovedet, så han kortvarigt besvimer, selvom han har hjelm på. Det fremgår af en tilsynsrapport fra Arbejdstilsynet.

Arbejdstilsynet gav et strakspåbud om at sikre, at firmaet for eksempel afskærmer de områder, hvor der er risiko for, at materialer kan falde ned.

Desuden skulle virksomheden sikre, at “de ansatte har modtaget tilstrækkelig instruktion, når der arbejdes i forskellig højde, således at der ikke opstår misforståelser (…)”. “Aftalen var åbenlyst ikke tydelig nok, idet det nederste team troede, at det øverste team var færdig med arbejdet”, står der i rapporten.

Fod brækkede under støbeform

Et par måneder tidligere i august 2016 er et sjak i færd med at støbe vægge i en skakt på metrostationen ved Marmorkirken. Arbejderne benytter en såkaldt støbeplatform, som på et tidspunkt skal flyttes cirka 10-15 meter ved hjælp af en palleløfter.

Under transporten vælter en del af støbeplatformen, som ikke er fastgjort, og rammer en af arbejdernes ene fod. Dermed brækker han fire til fem af knoglerne i foden.

Efter ulykken fik Arbejdstilsynet fortalt, at der var usikkerhed om, hvorfor støbeplatformens dele ikke var blevet flyttet ved hjælp af en mobil kran, som man ellers gør normalt.

En manager på stedet oplyste til Arbejdstilsynet, at han på engelsk havde instrueret en supervisor i den korrekte måde at gøre det på. Derefter skulle supervisoren instruere arbejderne på polsk.

Men ifølge entreprenørens egen undersøgelse af ulykken fortalte arbejderne, at de ikke var blevet instrueret, men at de før havde udført dette arbejde.

I sin afgørelse skriver Arbejdstilsynet, at det straks skal sikres, at “de beskæftigede, som udfører opgaven, er tilstrækkeligt informerede".

Udfordrende skakt-arbejde

Netop arbejde i en smal skakt uden ret meget plads kræver stor koordination af opgaverne. Det mener Johnny Dyreborg, seniorforsker i Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA).

- Det skal ikke være en undskyldning, men det kan godt give nogle flere udfordringer at arbejde i en smal skakt. Det kræver en mere kompleks koordinering af forskellige aktiviteter. Der er altid en større risiko, når mange skal manøvrere materialer samtidig på lidt plads, siger han.

Stort fokus på kommunikation

Hos Copenhagen Metro Team, som er hovedentreprenør på metrobyggeriet, er man i færd med at forbedre kommunikationen på byggepladserne.

- Kommunikation er utrolig vigtigt og netop også et område, som vi gennem flere år har haft fokus på at forbedre og udvikle - dels gennem vores opstartsmøder på pladserne, dels ved at uddanne vores ledere endnu mere. Netop i år kommer vi til at sætte endnu mere fokus på dette område ved at sætte særlige forløb i gang for vores ledere af arbejdsholdene, for det er dem, der har den direkte daglige kontakt med folkene, siger underdirektør i CMT, Sigurd Nissen-Petersen.