Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

A.P. Møller-Mærsk har udsat chauffører i Mellemamerika for krænkende løgnedetektortest.

A.P. Møller-Mærsk har udsat chauffører i Mellemamerika for krænkende løgnedetektortest.

Chauffører, der kører containere for Mærsk i Mellemamerika, er i årevis blevet udsat for ydmygende løgnedetektor-test.

En række lastbilchauffører fra El Salvador forklarer over for Fagbladet 3F, at de skulle gennemgå en løgnedetektortest for at blive ansat hos Mærsk. De skulle også igennem testen efter røveri af containere. Ifølge chaufførerne skulle de blandt andet svare på, om de var kriminelle, pædofile eller homoseksuelle, og om de var medlem af en fagforening.

Maersk Line erkender, at selskabet i strid med selskabets egne etiske regler har været ansvarlig for løgnedetektortest mod chauffører i Mellemamerika i en årrække.

- Vi har brugt et sikkerhedsfirma til at efterforske røverier, da politiet ikke har ressourcer til at efterforske forbrydelser til bunds. Det er helt almindelig praksis for sikkerhedsfirmaer i Mellemamerika at bruge løgnedetektortest, forklarer Helene Regnell, CSR-chef i Maersk Line.

Helene Regnell bekræfter, at Maersk Line har været vidende om, at chaufførerne blev udsat for løgnedetektortest. Mærsk har nu besluttet at ændre praksis. Ifølge Maersk Line meddelte selskabet 22. marts i år, at løgnedetektortest ikke længere accepteres.

Har brugt metoden i 10 år

Mærsk-chaufførerne er blevet tvunget til at tage testen i mindst 10 år, ifølge Gilberto Garcia fra arbejdsmarkedsinstituttet CEAL i El Salvador.

- Det er en del af en strategi til at holde chaufførerne nede og undgå fagforeninger, vurderer Gilberto Garcia.

Mærsk afviser derimod at have krænket de ansattes faglige rettigheder i Mellemamerika. Mærsk afviser ligeledes at kende til, at chaufførerne er blevet spurgt om medlemskab af fagforening eller seksuel orientering.

- Hvis der er stillet sådanne spørgsmål, vil det være totalt uacceptabelt, siger Helene Regnell.

Mærsk oplyser, at de løgnedetektor-tests, som selskabet har kendskab til, er foregået frivilligt, og at de derfor har været lovlige.

Test ikke frivillig

Chaufførernes fagforening Fenastras er ikke enig:

- Testen er ikke frivillig. Den har været et krav fra firmaets side, og hvis ansatte har nægtet, er de blevet truet med fyring, siger Sonia Urrutia, jurist i Fenastras.

A.P. Møller-Mærsk afholder generalforsamling tirsdag formiddag.

Hilsen til Maersk fra José








Hilsen til Maersk fra Manuel








Hilsen til Maersk fra Rafael