Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
TEMA
Metro
TEMA
Metro

Portugisisk metroselskab snød 120 ansatte for op mod en halv million kroner hver. Ikke sidste sag, vi kommer til at se på metroen, siger 3F BJMF.

19 millioner kroner. Så meget skal et portugisisk metroselskab betale tilbage til deres ansatte i løn, efter at firmaet er blevet afsløret i massiv løndumping siden 2014.

Endnu engang er en underentreprenør på metrobyggeriet i København blevet taget i at underbetale deres ansatte i ekstrem grad.

Denne gang drejer det sig om det portugisiske firma CNBT, der igennem to år har snydt deres ansatte for så store beløb, at de nu må efterbetale 19 millioner kroner til cirka 120 metroarbejdere.

Det er resultatet af et forlig mellem 3F BJMF og CNBT.

- Historien er desværre én, vi har set før, siger Silas Grage, der er faglig sekretær for byggegruppen i 3F BJMF.
 

Arbejdede 55 timer om ugen, fik løn for 37 timer

Siden 2014 har medarbejderne hos CNBT stået til at arbejde 37 timer om ugen. Det er timetallet, der gået igen på deres lønsedler.

Men virkeligheden har været en ganske anden for de 120 ansatte, fortæller Silas Grage.

- I 2014 og 2015 arbejdede de her metroarbejdere i gennemsnit 55 timer om ugen. Så det er altså 18 timer mere, end de har fået løn for. Og når der skal overtidstillæg på de timer, så løber det op.

I visse tilfælde vil efterbetalingen af løn således overstige en halv million kroner. I de fleste tilfælde drejer det sig dog om mindre beløb på 10.000 kroner og opefter.
 

Nærmest identisk med sidste metro-sag

Det er kun halvandet år siden, at et andet metroselskab blev idømt en historisk bod for at gøre det samme som CNBT.

Dengang var det italienske CIPA, der havde angivet et andet timetal på lønsedlerne, end deres ansatte arbejdede. Det kastede 22 millioner i bod af sig til omkring 200 medarbejdere i den hidtil største sag om social dumping herhjemme.

- Sagen mod CIPA og nu mod CNBT er nærmest identiske, fortæller Silas Grage fra 3F BJMF.

- Men desværre er det her næppe den sidste sag, vi kommer til at se på metroen. Det vil fortsætte, indtil metroen står færdig. Det handler kun om, hvor mange vi fanger, så folk ikke skal gå i flere år og blive underbetalt, siger han.
 

Lønsnydere overtog fra andre lønsnydere

I det hele taget har metrobyggeriet været ekstremt hårdt ramt af sager med social dumping.

Gang på gang er underleverandører til Metroselskabets hovedentreprenør blevet taget i at snyde deres medarbejdere for overtidsbetaling.

Faktisk overtog CNBT i 2014 arbejdet med at bygge flere metrostationer fra et andet portugisisk firma, Cinterex, som blev smidt ud fra byggepladserne for nøjagtig samme forseelse.

Cinterex havde snydt deres medarbejdere for lønudbetalinger for over 11 millioner kroner.

Derfor ærgrer det også hovedentreprenøren Copenhagen Metro Team, at de nu står med endnu en løndumping-sag på hånden.

- Vi tager selvsagt en stor del af ansvaret for det her, for det er vores underleverandør. Men vi kunne godt have tænkt os, at dette var blevet opdaget tidligere, for vi har faktisk gjort et stort arbejde for at holde øje med CNBT, siden vi gav dem opgaven - og på overfladen har det hele set fornuftigt ud, fortæller Sigurd Nissen-Petersen, driftsdirektør for Copenhagen Metro Team (CMT).
 

Godt samarbejde mellem 3F og Metro

Det var først, da 3F BJMF opdagede, at der var uoverensstemmelser mellem lønsedler og lønudbetaling, at CMT blev klar over problemerne med deres portugisiske firma.

Men derfra har samarbejdet mellem fagforening og hovedentreprenøren været velfungerende, fortæller Jens Kirkegaard, formand for byggegruppen i 3F BJMF.

- Vi vil gerne rose hovedentreprenøren for at gå konstruktivt ind i det her. Uden deres indsats var det her endt i et retsligt efterspil, siger han.

I stedet er sagen endt med et forlig, der betyder, at CNBT får lov at blive på metrobyggeriet. Samtidig er de ansatte sikret et job i fremtiden.

- Vores erfaring fra andre sager har jo vist os, at de firmaer, der blev sparket ud fra metrobyggeriet, også stak af fra regningen. Der fik folk ikke deres penge, og de mistede deres arbejde. Men her får alle de ansatte lov til at blive, og de får bedre vilkår samtidig, siger Jens Kirkegaard.
 

Metrochef: Vi håber, det var den sidste sag

Det glæder også CMT's driftsdirektør, at samarbejdet med 3F BJMF fungerer så godt.

- Det har været et fint forløb, hvor vi har delt informationer løbende og kigget på tingene sammen. Vi kommer ikke udenom, at det er en rigtig ærgerlig sag, men både fagforeningen og vi har ønsket, at CNBT blev på projektet for at sikre, at de ansatte ikke bliver ofre i denne sag, siger Sigurd Nissen-Petersen.

Han kan dog ikke love, at sagen med CNBT er den sidste om løndumping på metrobyggeriet.

- Det kan jeg ikke garantere. Det håber jeg. Men med 22 byggepladser, hvor der foregår mange ting, kan jeg ikke garantere, at der ikke dukker flere op.

- Men vi gør vores yderste for, at det ikke sker igen. Og nu får vi forhåbentlig sendt et signal om, at snyd bliver opdaget til sidst. Og at det er dyrt, når det bliver opdaget, siger Sigurd Nissen-Petersen.

CNBT har på nuværende tidspunkt omkring 80 ansatte på metrobyggeriet, hvor de arbejder på de kommende metrostationer ved Nørrebros Runddel, Poul Henningsens Plads, Vibenshus Runddel og Skjold Plads.