Kom med bag pigtråden:
Sådan bor op mod 200 udenlandske chauffører i en dansk slumlejr
Opdatering: Lejren blev ryddet 31. oktober 2018
Kom med bag pigtråden:
Sådan bor op mod 200 udenlandske chauffører i en dansk slumlejr
Opdatering: Lejren blev ryddet 31. oktober 2018
Kom med bag pigtråden:
Sådan bor op mod 200 udenlandske chauffører i en dansk slumlejr
Opdatering: Lejren blev ryddet 31. oktober 2018
Her er tre af de filippinske chauffører, som Fagbladet 3F har snakket med. Alle ønsker anonymitet, da de frygter øjeblikkelig fyring. Fagbladet 3F kender deres identitet.
Chaufførernes levevilkår står i skarp kontrast til det, de blev lovet:
- Vi glædede os til at komme af sted efter ansættelsessamtaler i Manila i Filippinerne. Vi blev lovet murstenshuse, lægehjælp og gode forhold. Men vi bliver groft udnyttet, siger en anonym chauffør.
Chaufførernes levevilkår står i skarp kontrast til det, de blev lovet:
- Vi glædede os til at komme af sted efter ansættelsessamtaler i Manila i Filippinerne. Vi blev lovet murstenshuse, lægehjælp og gode forhold. Men vi bliver groft udnyttet, siger en anonym chauffør.
Fagbladet 3F kan nu for første gang vise de filippinske chaufførers vilkår.
Her kan du se optagelser inde fra lejren.
Chauffører laver mad på et interimistisk køkken i en lastbilanhænger med presenning.
Opvasken klares i koldt vand – sommer og vinter.
Her et indendørs køkken, hvor chauffører laver mad.
- Vi blev lokket til Europa med løfter om gode jobs. Vi er dybt chokerede over, hvor svinske forhold, vi bliver budt, siger en anonym filippinsk chauffør.
Se optagelser fra værelser og køkken, hvor råt kød står fremme.
Se optagelser fra værelser og køkken, hvor råt kød står fremme.
På værelset på 6-8 kvadratmeter bor fire mand med al deres bagage og et køkken i hjørnet.
Andre sover på en gammel skumgummimadras i hjørnet af en kold lastbilanhænger med presenning.
I slumlejren er der fire fælles brusebade og fire fælles toiletter til op imod 200 chauffører. Bad og toiletter bliver gjort rene en gang om ugen. Normalt er der cirka 50 mand i lejren, resten er på arbejde på de europæiske landeveje.
Chaufførerne fortæller, at de arbejder seks dage om ugen. De kører to og to. Den ene chauffør kører i ni timer, mens den anden hviler. Derefter bytter de.
- For eksempel en tur til Italien, der tager 17 timer nonstop. Så hviler vi ni timer og kører videre ud til kunden, fortæller en af de anonyme chauffører.
Når den ene chauffør kører, hviler den anden på passagersædet, så i praksis er chaufførerne på arbejde i mange timer i træk. Det er ulovligt at sove i lastbilens køje.
Hver gang chaufførerne er ude at køre, skal de pakke deres ting og tage dem med, så en anden kan overtage deres seng, fortæller de. En af chaufførerne er nødt til at bo i lastbilens førerhus i det år, han har tilbage af kontrakten.
Filippinske chauffører skal have en månedsløn inklusive diæter på i alt 1.060 amerikanske dollars – eller cirka 6.825 danske kroner - viser deres underskrevne ansættelseskontrakter.
Filippinske chauffører skal have en månedsløn inklusive diæter på i alt 1.060 amerikanske dollars – eller cirka 6.825 danske kroner - viser deres underskrevne ansættelseskontrakter.
- Jeg hader at være her, men er afhængig af jobbet og kan ikke komme væk. Det værste er forholdene, som vi lever under, og den måde, firmaet behandler os på. Det er ikke for mennesker, siger en anonym chauffør.
Lav løn gør, at chaufførerne har svært ved at vende hjem før kontrakten udløber – ofte efter to år. De sender penge hjem, som deres familier er afhængige af til mad og husleje. Derfor er der ikke penge til overs til en flybillet til Filippinerne, forklarer flere anonyme chauffører.
- Vi er låst fast i lejren, der føles som et fængsel, hvor vi behandles som dyr og slaver, siger en af de anonyme chauffører, der savner sin familie voldsomt. Han har hustru og fire børn i alderen 11 til 16 år.
- Vi er låst fast i lejren, der føles som et fængsel, hvor vi behandles som dyr og slaver, siger en af de anonymre chauffører, der savner sin familie voldsomt. Han har hustru og fire børn i alderen 11 til 16 år.
En dansk vognmand lokker filippinske chauffører til Danmark med løfter om gode forhold.
Men i virkeligheden arbejder chaufførerne i mange timer til meget lav løn. Desuden bliver de stuvet sammen i små, usle rum i en slumlejr i Padborg.
Nu råber chaufførerne om hjælp.
En dansk vognmand lokker omkring 200 udenlandske chauffører, primært filippinere, til Danmark med løfter om gode forhold.
Men i virkeligheden arbejder chaufførerne i mange timer til meget lav løn. Desuden bliver de stuvet sammen i små, usle rum i en slumlejr i Padborg.
Nu råber chaufførerne om hjælp.
- Det eneste vi ønsker er, at Kurt Beier giver os ordentlige forhold og overholder love og regler, siger en anonym chauffør.
Tekst: Asger Havstein Eriksen og Morten Halskov
Foto og video fra lejren: Private optagelser af filippinske chauffører
Foto og video uden for lejren: Fagbladet 3F
Redigering: Jesper Woldenhof
Læs mere
Afsløring: Filippinske arbejdere bor i slumlejr i Danmark
Tekst: Asger Havstein Eriksen og Morten Halskov
Foto og video fra lejren: Private optagelser af filippinske chauffører
Foto og video uden for lejren: Fagbladet 3F
Redigering: Jesper Woldenhof
Tekst: Asger Havstein Eriksen og Morten Halskov
Foto og video fra lejren: Private optagelser af filippinske chauffører
Foto og video uden for lejren: Fagbladet 3F
Redigering: Jesper Woldenhof