180.000 kroner på spil: Undgå denne fejl med efterlønnen

Der kan være mange penge at hente, hvis du fortsætter med at arbejde, selvom du kunne gå på efterløn. Her får du et overblik over, hvordan du får mest ud af efterlønnen.
- Når du har ret til efterløn, kan du vælge at arbejde i stedet og optjene en skattefri gevinst.
- I alt kan det beløbe sig til over 180.000 kroner, og pengene udbetales, når du når folkepensionsalderen.
- Hvis man afvejer mulighederne og undersøger reglerne, kan man undgå at snyde sig selv.
- Din a-kasse kan hjælpe med vejledning om, hvad der betaler sig bedst.
Hvis du har betalt til efterlønnen i mange år, så vil du sikkert gerne have noget ud af ordningen.
Hvis du ikke bruger din efterløn, kan du i stedet optjene en pose penge, hver gang du har arbejdet 481 timer. Hver portion er på 15.286 kroner. Du kan højst få 12 portioner, svarende til 5.772 arbejdstimer.
Dermed er der mange penge på spil. Helt op til 182.232 kroner. Dem kan du få skattefrit efter tre år, når du rammer din folkepensionsalder.
– Men der er flere detaljer i reglerne, så desværre oplever vi også, at folk misforstår, og det er selvfølgelig ærgerligt, siger Gitte Bek Frandsen, som er ekspert i efterløn i 3F’s a-kasse. Her er tre ting, som er godt at vide.
